nino nino skrev:
Köper man en timmerstomme för 3-5miljoner så vill man ha timmret synligt annars kan man ju lika gärna sätta upp ett vanligt hus....
Håller med om plastfärgen, har aldrig använt linoljefärg men torkar inte den ganska långsamt?
Nej, går att läsa på om torktid och annat fakta. Det som är grejen är att den är bra för timmret och åldras mycket vackert.

Korrekt konstruktion för timmerstomme är, 50mm isolering (cellulosa och dyligt) på insidan och vindtät , luftspalt (läkt) och panel på utsida.
Allt diffusionsöppet, ångbroms och tjärad vindpapp alltså, ingen tät plast... skrylat är alltså både tät och plast...

Själv har jag naturligtvis fuskat något och lämnat timmer bart på gavelspetsar, bra för ventilation i ryggåstaket samt någon innervägg.

Min stuga är en flyttad lada så har aldrig varit något på väggarna inne, skyller jag på .
 
  • Moderna kökslådor i förgrunden, med en glimt av staplad timmerstomme i bakgrunden som illustrerar byggdiskussionens ämne.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Ja så klart kan man läsa på om det

Men dom som köper tex den där stugan betalar ju nån miljon extra just för att få synligt timmer invändigt...

Även inne i våtrummen så är det synligt timmer på vissa... kaklade ett badrum där det var 3 kaklade väggar och ytterväggen var timmer, många långa diskussioner innan jag gjorde det badrummet...

Den som har råd att betala dom summorna bryr sig inte om att få ner uppvärmningen med några 1000 /år genom att bygga korrekt, det ska vara snyggt och synligt timmer
 
nino nino skrev:
Ja så klart kan man läsa på om det

Men dom som köper tex den där stugan betalar ju nån miljon extra just för att få synligt timmer invändigt...
Fast det är ju inte synligt timmer, det är ju färg man ser...
 
Haha ja iof
 
  • Gilla
Tord_Lj
  • Laddar…
Jag tycker dom skulle ha kört med lera på insidan.
 
Hemmakatten
Vi har lånat ett hus, en äkta timmerstuga (i Roslagen) som var byggd på 60-talet. Nakna timmerväggar både ute- och inomhus, på vintern fick man elda i öppna spisen och ha på nåt element. Jättefint. Vi bodde där i ett halvår över vintern.
 
DennisCA DennisCA skrev:
Jag tycker dom skulle ha kört med lera på insidan.
Själv har jag fastnat för att prova med att lerklina i såten enbart i en stuga från 1801.
Stugan har haft bart timmer invändigt tills någon klantigt isolerade och hade sig på sent 60-tal men det är väck nu.

Det bästa av två världar... tänkte jag, så här:
https://drive.google.com/file/d/1p6jS0dEU7a-KOY-3M5GDD1sK4KeGN8FP/view?usp=drivesdk
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.