Hej,

Har en bedrövlig furutrappa som är sliten som bör renoveras. Den är U-formad och öppna steg.

Jag hade helst velat måla om den helt vit, men problemet är att vi har två katter som älskar att springa i trappan och jag har på känn att trappan kommer att ha repor efter bara några dagar...
Jag funderar därför att lägga en nålfilsmatta, eller liknande, i trappan som man efter några år kan byta.
Jag har dock aldrig sett, och inte lyckats hitta på nätet, bra sätt att avsluta matta i öppna steg. Jag tycker inte det är snyggt att sätta en list på fram- och bak-kant av steget eftersom vi kommer gå under trappan och se stegen nedanifrån och därför se mattan bakom listerna. Har ni något förslag på hur man kan lösa det?

När det gäller målning så är jag osäker på kulör. Vi har bas-vit på väggarna och listerna är vanlig standard NCS S0502-Y. Brukar man ha trappan i samma kulör som väggarna eller listerna?

Behöver man måla handräckena i speciell färg då de utsätts för mer slitage än t.ex. vagnstyckena?

Tack på förhand!
 
P-plats P-plats skrev:
Vi har hundar så vi valde en kraftig grå matta och eklist för hållbarhet i framkant.
Se mer info här:
[länk]
Hur bra sitter listerna och hur tjock är mattan? Känns som att listen kommer sitta ojämnt och att mattan kommer synas underifrån. Eller?
 
Det sitter en eklist i framkant som lackats och en furulist i bakkant som målats.
Valet av ek i framkant är för att den är mer slitstark än furu.
Listerna sticker upp lika mycket som mattan är tjock.

Eklist lackad i framkant och målad furulist i bakkant, båda i nivå med tjock matta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Eklist och furulist vid kanten av en tjock matta, den ena lackad och den andra målad, nivå med mattans tjocklek.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
P-plats P-plats skrev:
Det sitter en eklist i framkant som lackats och en furulist i bakkant som målats.
Valet av ek i framkant är för att den är mer slitstark än furu.
Listerna sticker upp lika mycket som mattan är tjock.

[bild]

[bild]
Hej! Ser snyggt ut ovanifrån. Vi kommer passera under vår öppna trappa hela tiden då den är i vardagsrummet. Jag är rädd för att mattan kommer synas underifrån då den ändå är 3-4 mm tjock. Har du haft några problem med det och hur har du löst det?
 
P polarsson skrev:
Hej! Ser snyggt ut ovanifrån. Vi kommer passera under vår öppna trappa hela tiden då den är i vardagsrummet. Jag är rädd för att mattan kommer synas underifrån då den ändå är 3-4 mm tjock. Har du haft några problem med det och hur har du löst det?
Hänger inte med riktigt för listen på fram och baksidan sticker upp lika mycket som mattan är tjock...

Sneda bild av en vit trappa sett underifrån, med synliga listen och trappsteg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ok så listen sitter lite snett då så den sluter tätt mot trä och matta..?
 
Schematisk illustration av ett trappsteg med märkta delar: furulist, matta och eklist.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
P-plats P-plats skrev:
[bild]
Aha, stort tack för bilden.

Jag missförstod en av bilderna i din egen tråd där det ser ut som att mattan är vikt ner. Du har väl skurit av den efter fotot tagits :)

Tyvärr har jag rundade kanter på steget så den lösningen funkar nog inte...
 
P polarsson skrev:
Aha, stort tack för bilden.

Jag missförstod en av bilderna i din egen tråd där det ser ut som att mattan är vikt ner. Du har väl skurit av den efter fotot tagits :)

Tyvärr har jag rundade kanter på steget så den lösningen funkar nog inte...
Det var nog inte min bild.
När det gäller rundade kanter så kan du söta lister och sen spackla så mattan ligger plant.
 
Jag har ett pausat trapprojekt.
Liknande furutrappa med gul sliten filtmatta. Har målat trappan vit.
Planen är att limma på en ny mörkgrå filtmatta och vika den över kanten både framkant och bakkant. Inga lister.
Är dock rädd att det kan bli väldigt jobbigt att byta mattan framtiden om man limmar kanterna med kontaktlim. Eklister vill vi inte ha, men en vitmålad list i bakkant kanske för att slippa limma och vika där.

Filtmattan är original, har hållt i 44 år, nja de sista 4 åren, sen vi flyttade in här har satt sina spår...
 
blackarrow blackarrow skrev:
Jag har ett pausat trapprojekt.
Liknande furutrappa med gul sliten filtmatta. Har målat trappan vit.
Planen är att limma på en ny mörkgrå filtmatta och vika den över kanten både framkant och bakkant. Inga lister.
Är dock rädd att det kan bli väldigt jobbigt att byta mattan framtiden om man limmar kanterna med kontaktlim. Eklister vill vi inte ha, men en vitmålad list i bakkant kanske för att slippa limma och vika där.

Filtmattan är original, har hållt i 44 år, nja de sista 4 åren, sen vi flyttade in här har satt sina spår...
För mig lutar det åt att vitmålat hela trappan. Stegen med golvfärg för extra hållbarhet och sen lägga månformade trappstegsmattor. Inte exakt vad vi vill ha, men det som är vettigast som det ser ut nu.
 
Har du gått den så trären att det funkar att måla ?
Om man ska vika över framkanten så rerekomenderar jag filtmatta, inte nålfiltsmatta.
Mycket mera slitstarkt och snyggare.

Jag har en gång ramlat i min trappa på väg upp med kryckor (jo det är väldigt dumt att inte hålla i trappräcket) men det var bara att resa på sig.
Vill man ha en barnvänlig trappa är (filt)matta runt framkanten en bra idé.
 
  • Gilla
Per_L
  • Laddar…
blackarrow blackarrow skrev:
Har du gått den så trären att det funkar att måla ?
Om man ska vika över framkanten så rerekomenderar jag filtmatta, inte nålfiltsmatta.
Mycket mera slitstarkt och snyggare.

Jag har en gång ramlat i min trappa på väg upp med kryckor (jo det är väldigt dumt att inte hålla i trappräcket) men det var bara att resa på sig.
Vill man ha en barnvänlig trappa är (filt)matta runt framkanten en bra idé.
Har inte haft någon matta där innan. Stegen har varit lackad furu så det borde räcka att tugga ytan och spackla de märke som finns. Resten av trappan är inte lackad så det tänkte jag bara tvätta några med målartvätt.
 
Redigerat:
blackarrow blackarrow skrev:
Har du gått den så trären att det funkar att måla ?
Om man ska vika över framkanten så rerekomenderar jag filtmatta, inte nålfiltsmatta.
Mycket mera slitstarkt och snyggare.

Jag har en gång ramlat i min trappa på väg upp med kryckor (jo det är väldigt dumt att inte hålla i trappräcket) men det var bara att resa på sig.
Vill man ha en barnvänlig trappa är (filt)matta runt framkanten en bra idé.
Mina föräldrar har en liknande trappa hemma hos sig. "Mattläggaren" pratade dock om att nålfiltsmatta är bättre än filtmatta. Men jag hade efter lite efterforskningar landat på att filtmatta var framförallt slitstarkare. Något du bekräftar av erfarenhet. Tack för det :) Det blir schack matt på den diskussionen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.