R
Eftersom dom är öppningsbara så finns det bara 2 sätt som dom är monterade
1 En fönsterkarm med gångjärn som sitter i ståndarna och ståndarna är fribärande från fönstren
2 Fönstren sitter med gångjärn direkt i ståndarna , hel modul
Mellan fönstren är det säkert en spiklist som täcker den springa som kan finnas , du får sprätta loss en och se vad som finns
 
Det syns på ritning och bilder att karmarnas sidostycken är en del av den bärande konstruktionen och att bågarna är skruvade direkt i dessa. Detta sätt att bygga på är inte OK med dagens krav på täthet. Lämplig dimension på nya reglar som bär takstolarna kan man enkelt räkna fram om man vet snözon, takmått, taklutning och takstols c/c. Det är lätt att måttbeställa fönster så att man får lagom drevningsmån. Inget annat är acceptabelt.
 
R rävlyan skrev:
Eftersom dom är öppningsbara så finns det bara 2 sätt som dom är monterade
1 En fönsterkarm med gångjärn som sitter i ståndarna och ståndarna är fribärande från fönstren
2 Fönstren sitter med gångjärn direkt i ståndarna , hel modul
Mellan fönstren är det säkert en spiklist som täcker den springa som kan finnas , du får sprätta loss en och se vad som finns
Det finns inget mellan fönstren. En list var fastspikad "mellan fönstren", dvs ovanpå glipan mellan dem. Tog bort alla sådana lister och fönstren sitter karm mot karm, kan inte se någon drevning överhuvudtaget.
 
R
På den tiden huset byggdes så var energin billig och många köldbryggor blev det , nu helt annat med energin , så det är nog bara att gilla läget om du inte ska bygga om hela väggen
 
J justusandersson skrev:
Det framgår av ritningen i inlägg #1 att fönstren är öppningsbara, i varje fall några. Det senaste fotot tycker jag kan tolkas så att takstolarna linjerar med fönstermodulerna. Om du har kvar alla ritningar och beskrivningar sitter du på svaret. Det enklaste är att placera nya reglar rakt under varje takstol (de vilar säkert på ett hammarband som är slaget ovanpå modulerna) och fylla utrymmet mellanreglarna med nya måttbeställda fönster med båge och karm
Takstolarna linjerar inte med fönstermodulerna. Se bild. Fotot är dåligt men jag hoppas att det syns att vissa takstolar slutar mitt ovanför fönstren medan andra slutar mitt emellan två fönster.

Med tanke på att det inte är ett nybygge utan renovering av ett gammalt hus kan vi leva med att tätheten mellan fönstren inte kommer vara den optimala om det innebär att vi slipper regla upp mellan samt förminska fönstren för att få plats med drevning. Hela väggen ska tilläggsisoleras och fönstren ska bytas ut mot 3-glas så det kommer ju i vilket fall bli så mycket bättre än innan. Vad är det minst dåliga alternativet, att täta med gummilist mellan fönstren och placera dem som de är placerade idag eller att lämna en 2 cm glipa mellan fönstren, dreva och täcka med plast och list?

Takstolar ovanför en rad fönster, vissa linjerar inte med fönstermodulerna, under renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
R rävlyan skrev:
På den tiden huset byggdes så var energin billig och många köldbryggor blev det , nu helt annat med energin , så det är nog bara att gilla läget om du inte ska bygga om hela väggen
Skippa drevningen helt alltså? Ja vi är ju inte sugna på att bygga om hela väggen. Bärigheten måste förstås fixas nu när fönstren verkar vara bärande väggar men skulle vara skönt om det stannade där.
 
R
Vad är det för mått på karmarna på fönstren , dom är infästa i stolparna troligtvis , svårt att säga något på distans .
Foto hur fönstren i infästa samt om gångjärnen sitter i stolparna är av stor vikt
 
Då är vi tillbaka där vi startade, men nu vet vi i alla fall hur huset är byggt.

1) Ta bort de gamla fönsterbågarna och placera nya fönster med karmar i dessa hål med åtminstone 15 mm drevmån per sida.
Fördelar: TS vet hur han ska göra.
Nackdelar Fönsterarean minskar. Dyrt eftersom det rör sig om femenheter plus fönsterdörr.
2) Placera nya pelare under respektive takstol och placera nya fönster med karmar mellan dessa pelare (inkl drevmån).
Fördelar: Större fönsterarea. Billigare eftersom antalet enheter minskar.
Nackdelar: TS måste ta hjälp.
 
Förlät om jag frågar dumt. Men är det nått fel med dom gamla fönsterbågarna? Men kan ju byta till 3 glas, om bågarna är ok. Det borde en glasmästare kunna ordna. Borde bli billigare.
 
Hade liknande situation som TS (väldigt liknande faktiskt, bilden från TS hus skulle kunna vara från mitt hus!).

I mitt fall var karmarna i bra skick, så jag bestämde att behålla dem och göra om till fasta fönster.
Monterade bort fönsterbågar och gångjärn, målade och spacklade, och satte sen in nya glaskassetter direkt i karmarna. Blev väldigt bra tycker jag!
Betydligt mindre arbetsinsats än att byta hela fönstren, och naturligtvis lägre kostnad.
 
  • Gilla
Stiftet
  • Laddar…
Fönstren är monterade i karmarna och går att skruva loss så bara karmarna blir kvar. CC mellan karmarna är kanske 80 cirka? Hur blir det med täthet om vi monterar kasett i de gamla bågarna? Som det är nu drar det mycket från fönstren och vardagsrummet är husets kallaste rum.

En anledning till att vi vill byta fönster är att de gamla karmarna är bruna och vi ville undvika att behöva renovera dem. Dessutom vill vi att de matchar övriga fönster som vi också ska byta. Är väl lättare att sätta in kasett om möjligt än att behöva bära upp hela väggen dock antar jag. Fast är ju trist om de inte matchar resten av fönstren och dörren behöver också bytas och även den är bärande.

Har visat väggen för folk som jobbar inom bygg som håller med folk här i tråden om att väggen måste bäras upp vid fönsterbyte så det råder inte någon tvekan om att ett vanligt fönsterbyte inte är möjligt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.