Hej,

Tänkte höra om någon köpt en prenumeration på jobtestprep.se eller .co.uk och som kanske är villig att låna ut den eller vill sälja den? Behöver bara tillgång till 1x test över helgen och känns lite onödigt att betala 700 kr för 6 mån om det finns någon därute som säljer eller lånar ut sitt pga att det inte används längre.

Eller kanske någon som är intresserad av att skaffa ett gemensamt konto för att bekanta sig med det inför nästa karriärsteg.

#joakimvonanka#varning men skadar väl inte att kolla haha
 
  • Gilla
Villa1949
  • Laddar…
Fast om du tränar på att ge rätt svar på intervjufrågorna finns risken att du blir bara ännu en nummer i den gråa massan av unga karriärister som har tränat på samma frågor.
I stället för att vara en individ med en egen begåvningsprofil och egen specialkompetens.
 
ullberg
Vilken typ av test är det du ska göra? Det vanligaste _tror_ jag är femfaktors personlighetstest (FFM/OCEAN/...), möjligtvis kombinerat med ett logiskt slutledningstest (baserat på en serie figurer - vllken är den nästa i serien).

När det gäller femfaktors tycker jag inte du har så mycket nytta av att "träna", det skulle väl i så fall vara om du vill framstå som en annan personlighetstyp än du är, och det tror i alla fall jag bara slår tillbaka på dig senare om/när du får jobbet. den enda "träning" jag kan tänka mig är relevant är att rannsaka sig själv (bestämma sig för vad man verkligen tycker) inom områden där du anar att din "offentliga åsikt" inte riktigt är vad du tycker innerst inne. Det tror inte jag du är hjälpt av test för.

"nästa figur i serien"-testet går nog absolut att träna på men sådana test tror jag du kan hitta i mängder på internet, typ under parollen "IQtest" eller "intelligenstest" (prefix vilka jag inte tror är rättvisande, därav ""). Så inte heller där ser jag behovet av ett konto på exv jobtestprep är nödvändigt.

Jag gjorde en ovan kombo för några veckor sedan, inga förberedelser förutom lite egen rannsakan. så här i efterhand tycker jag det var helt rätt för mig själv att inte träna. Och det var väldigt intressant med återkopplingsdiskussionen från femfaktorstestet. Var ett par år sedan jag gjorde något sådant test så kul att se var jag hamnade på skalorna...

Oavsett: lycka till!

/U
 
Femfaktorteorin är i ”sammanhanget ovanlig i den meningen att det finns visst empiriskt stöd för” den. :crysmile::rofl:

Vet inte om de var medvetet roliga i wikiartikeln, men mig roade det i alla fall.

Håller i övrigt med de andra, det är normalt inte eventuella tester man behöver förbereda sig på inför intervjuer. Lägg din tid på att läsa in dig på företaget och branschen istället, och fundera på varför du vill jobba just där. Att ha gjort så enkla saker är förvånansvärt ovanligt och brukar i alla fall imponera på mig (som iofs inte anställer mer än nån enstaka person per år, om ens det).
 
Det är numerisk förmåga med område finans som testet är i :)

Nu köpte jag en prenumeration och det mesta är väl enkelt men det är tiden och prestationsångesten som ställer till det lite haha
 
M
Jag skulle inte ens överväga att arbeta för ett företag som håller på med sådant trams!

Varför frågar de inte vilket stjärntecken du är född i och och om du var utsatt för jordstrålning som barn?
Det är ju ungefär lika vetenskapligt och relevant som de här mumbojumbo testerna.
 
  • Gilla
GK100 och 2 till
  • Laddar…
Räcker det inte med humbugen om personlighetstyper och färger nuförtiden? :crysmile:
Om företaget använder någon form av standardiserat ”test” för urvalet istället för att träffa personen fysiskt, skulle jag se mig om efter en annat.
 
  • Gilla
GK100 och 1 till
  • Laddar…
M mnils skrev:
Jag skulle inte ens överväga att arbeta för ett företag som håller på med sådant trams!

Varför frågar de inte vilket stjärntecken du är född i och och om du var utsatt för jordstrålning som barn?
Det är ju ungefär lika vetenskapligt och relevant som de här mumbojumbo testerna.
Jag håller med dig men tror att de lägger mer vikt vid personlighet och erfarenhet än hur man presterar på testerna, det är tredje intervjun jag är på sen jag började söka nya jobb och 2 av 3 har tillämpat arbetspsykologiska och logiska tester etc. Verkar vara någon ny standard. Senast gjorde jag logiktest i induktiv och deduktiv härledningsförmåga, gick helt OK och hamnade knappt över snittet och fick jobberbjudandet men avvaktar i och med kommande intervju. På mitt nuvarande jobb fick jag också göra logik- och personlighetstest. Har läst på internationella forum att folk spyr galla på dessa tester, vissa beskriver sig som matematiska genier men att de trots det haft svårt för dessa tester. Sen tycker jag det är jävligt korkat som i detta fall att tillämpa ett sådant test som en avgörande faktor i urvalsprocessen, detta då finansiella beslut sällan görs på 20 sekunder per fall (som man har tillgodo per fråga i testet). Nedan ser ni ett exempel på hur det kan se ut (simulerad fråga, dvs. ej från det riktiga testet).
 
  • Numeriskt kritiskt resonemangstest med flervalsfråga och valutakurser.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
Räcker det inte med humbugen om personlighetstyper och färger nuförtiden? :crysmile:
Om företaget använder någon form av standardiserat ”test” för urvalet istället för att träffa personen fysiskt, skulle jag se mig om efter en annat.
Det är ett komplement till den vanliga gången! :)
 
Bjuder på en till, den verkade självklar vid första intrycket men var klurig:
Cirkeldiagram som visar fördelningen av den ryska alkoholmarknaden 2011 med indelningar och procentandelar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Har du 20 sek. per sådan fråga är det någ få som hinner räkna ”aktivt”, utan det gäller att ha en matematisk känsla för inbördes relationer.

I det ryska exemplet måste du snabbt se att marknaden ökat och sen välja utifrån det. Inget jag skulle klara på 20 sek. utan träning, så jag förstår att du vill öva dig, men jag misstänker ändå att ”plugga inför provet” inte ger så mycket i det fallet heller.

Vanliga redovisningsekonomer har som bekant hellre exakt fel än ungefär rätt, så det är väl bra om i alla fall de inom fonansmarknaderna lär sig att se snarare än mäta mönster, sen vore det förstås bra om någon (fondförvaltare exempelvis) var bättre än slumpen, men det är kanske mycket begärt.
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Har du 20 sek. per sådan fråga är det någ få som hinner räkna ”aktivt”, utan det gäller att ha en matematisk känsla för inbördes relationer.

I det ryska exemplet måste du snabbt se att marknaden krympt och sen välja utifrån det. Inget jag skulle klara på 20 sek. utan träning, så jag förstår att du vill öva dig, men jag misstänker ändå att ”plugga inför provet” inte ger så mycket i det fallet heller.

Vanliga redovisningsekonomer har som bekant hellre exakt fel än ungefär rätt, så det är väl bra om i alla fall de inom fonansmarknaderna lär sig att se snarare än mäta mönster, sen vore det förstås bra om någon (fondförvaltare exempelvis) var bättre än slumpen, men det är kanske mycket begärt.
Man får ha miniräknare till testet samt papper och penna, totalt 37 frågor på 12 minuter. I anvisningarna står att det inte är meningen att man ska klara allt utan så många man hinner så noggrannt som möjligt.
 
Hemmakatten
Gjorde en tvådagars test på ett jobb jag sökte för ganska måna år sedan. Det var Psykologförbundet som genomförde testet och även hade en 4 timmar lång intervju.
Hade aldrig gjort några tester som dessa tidigare. Uppenbarligen gick det bra eftersom intervjuledaren frågade och sedabn berättade att jag låg på övesrta två procenten, vad nu det innebär.

Intervjun var genomgående, men när hon frågade om mina barn hade samma pappa så jag stopp och menade att detta har inget med jobbet att göra. Jag blev rekommenderad jobbet. Men Jag tog det inte.
 
Var med om något liknande nyss.
Började med ett "problemlösningstest", som bestod av hitta rätt mönster på samma sätt som Mensas övningsprov, så jag tolkade det som ett intelligenstest.

Sedan var det personlighet och motivationstest, där det första hade en tillhörande intervju (men de fokuserade på hur jag var i arbetssituationer ej privat)

Personligen tyckte jag det kändes lite väl overkill för ett enkelt ingenjörstjänst, och övervägde att helt enkelt avstå. Jag fick tjänsten och tackade ja.

Någon vecka senare kontaktar rekryteraren mig och säger att de missat att be mig underteckna ett dokument, började vettigt med att jag skulle intyga att mitt CV och mina betyg var sanna och liknande, men mitt bland detta så skulle jag rämna medgivande till ett bakgrundskontroll, och på slutet tyckte de att det var relevant för tjänsten att veta om jag har betalningsanmärkningar och näringsförbud samt ville göra en kreditupplysning.
Enligt rekryteraren var detta helt normalt, men jag valde att inte svara på dessa i mitt tycke personliga frågor man inte ska ställa slentrianmässigt, de har inte hört av sig än.
 
Tips #1 - skumma igenom alla frågorna innan du börjar svara och ta den lågt hängande frukten först. De är inte rangordnade efter svårighet.

Tips #2 - undvik jobb som kräver sånna här tester, hög sannolikhet att de är riktigt själsdödande
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.