Jag behöver ha ett element i mitt sovrum, som ligger längst bort från luftvärmepumpen och därför blir kallt, speciellt på nätterna då dörren är stängd.

I min enfald så trodde jag att det skulle vara enkelt, men efter att ha läst många olika recensioner så verkar det vara en djungel som med det mesta. Egentligen har jag rätt låga krav, det ska vara tyst, fungera bra och vara för 230V. Snygg design är ett plus och går det att ställa in olika scheman och styra via mobilen så är det kul, men inte helt nödvändigt.

Jag kollade runt bland utbudet, läste recensioner, kollade funktioner, fick tips från vänner. Till slut föll mitt val på ett icke oljefyllt element från Mill med wifi. Jag fick hem den, installerade den och började ställa in wifi och app och allt man kunde tänka sig. Allt fungerade mycket bra. Tills jag skulle sova. Då insåg jag att den låter väldigt mycket. Varje gång den slår på eller av så knäpper den till (ett relä antar jag?), vilket låter relativt högt. Det riktiga problemet är att den gör det ofta, ibland flera gånger på en minut, men generellt var 3-5:e minut kanske.
Att den utlovades att vara "100% tyst" gjorde ju inte att jag blev mindre missnöjd...

Elementet ska lämnas tillbaka och nu är jag på ruta 1 igen. Djungeln är fortfarande lika snårig.
Vad är det jag ska gå efter för att veta att den är tyst? Jag har fått höra att det ska vara elektronisk termostat, men egentligen säger väl inte det att inte ett relä används (vilket jag antar var problemet med Mill-elementet)?
 
elektronisk Termostat betyder att den är utan bimetallkontakt och utan relä.
Klickar det när du vrider temperatur reglaget fram och tillbaka så är den inte elektrisk termostat.
 
Något vred finns inte. Det är +/- på elementet, eller så ändrar man i appen. Ingenting låter när man ändrar det, det som låter är att det knäpper när den börjar värma, och när den slutar värma.

Enligt Mills egna hemsida så står det (för min modell):
Super accurate thermostat - digitally registered
Och det står det på typ alla deras modeller.
Det är egentligen bara Clas Ohlson som specificerar att det är elektroniska termostater.

Jag har förresten ett krav till, den måste vara väggmonterad.
 
Tänkte på knäppningarna men trodde inte du skulle ha det så knäpptyst.

På glasfront element är tråden limmad på en glasskiva så de skall vara knäppfria. Testa det, de är väggmonterade.
 
Det är ett AV1200Wifi jag har köpt, dvs ett glaselement.
 
Då skall jag hålla tyst ;)
 
Så du har inga andra bra råd att komma med? :)
 
Vi har ett Adax Neo, har aldrig hört några knäppningar från det.
 
Jag kan rekommendera Yali Digital om du vill ha fast installerade element.
Det går inte höra ett enda ljud från våra. Går att komplettera med wifi och mobilapp för styrning.
Kanske inte billigast dock.
 
Peter2400 Peter2400 skrev:
Vi har ett Adax Neo, har aldrig hört några knäppningar från det.
Har du versionen med eller utan minne? Jag läste nånstans här om en som hade ett Adax av den nyare versionen med minne som knäppte. Om det var ett dåligt exemplar eller om alla nya är så kunde jag inte få fram.
 
Vavgat Vavgat skrev:
Jag kan rekommendera Yali Digital om du vill ha fast installerade element.
Det går inte höra ett enda ljud från våra. Går att komplettera med wifi och mobilapp för styrning.
Kanske inte billigast dock.
LVI är definitivt intressant, men dom verkar alla behöva installeras av elektriker? Fast installation är inte fel i sig, men det blir ju en extrakostnad för att få den installerad.
 
G golfgreen skrev:
LVI är definitivt intressant, men dom verkar alla behöva installeras av elektriker? Fast installation är inte fel i sig, men det blir ju en extrakostnad för att få den installerad.
Jo, det är elektriker som gäller även fast inkopplingen är väldigt enkel om du har framdragen el för värme där radiatorn ska sitta.

Modellen Kaba från LVI verkar ha stickpropp. Kan dock inte gå i god för att den är tyst.
 
Jag har funderat lite och kommer nog att ge Adax en chans, den nya versionen med minne. Låter den så får det bli en LVI Kaba.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.