Hej

Har byggt ett förråd för cykel och moped. 10m2, asfalterat golv (ej isolerat), träregelstomme 45x45 på långsidan och 45x95 i hörnen, väggpanel 21x120 på kortsidorna, svart 10mm formplyfa skiva på långsidan. Taket är 45x95 reglar, råspont och takpapp. Förrådet är ganska lufttätt, tätat med fogskum på insidan, mekanisk frånluftsfläkt.

Från början hade jag inte tänkt isolera det men eftersom jag skall ladda en elmoppe i förrådet och den mår bäst av att laddas i plusgrader, samt att jag vill att hjälm och mopeder m.m. skall kunna torka upp ordentligt så har jag tänkt om och är inne på att isolera. Sen värmer jag med t.ex. ett konvektorelement.

Eftersom det inte kommer alstras något fukt inne i förrådet (en blöt moppe gör knappast att isoleringen kommer drypa av vatten) så funderar jag på om man verkligen behöver isolera lika noggrannt som man gör i ett boningshus. Förrådet är rätt så smalt så jag vill helst inte tappa så mycket i bredd heller.

Vad händer om man kör med ytterpanel, plast, glasull, och sen OSB-skiva direkt som innevägg? D.v.s. man sätter plasten närmast ytterpanel - det är väl snarast där fukt kommer komma in - och INGEN luftspalt. Då borde man väl kunna hålla fukten på utsidan av isoleringen.

Vad tror ni om det?

Mvh
Henrik
 
  • Interiör av nybyggt förråd med träreglar och svart väggpanel, oisolerat med synliga stommar och asfalterat golv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Isolera med frigolit isf glasull, det tål ev fukt och har bättre isolerings värde, och du behöver ingen plast. Foga OSB skivorna noga i alla hörn och skarvar, måla 3 lager färg.
Lägg aldrig plast mot utsidan.
 
  • Gilla
ricebridge och 1 till
  • Laddar…
Jag skulle även lagt markisolering på asfalten (rosa frigolit) och impregnerad trall på det för bättre isolering.
 
  • Gilla
ricebridge
  • Laddar…
Isakare Isakare skrev:
Isolera med frigolit isf glasull, det tål ev fukt och har bättre isolerings värde, och du behöver ingen plast. Foga OSB skivorna noga i alla hörn och skarvar, måla 3 lager färg.
Lägg aldrig plast mot utsidan.
Så med cellplast kan man slippa luftspalt? Funkar att lägga direkt mot ytterpanel?
Även i tak, bara lägga direkt mot råsponten?
 
L lix skrev:
Vad händer om man kör med ytterpanel, plast, glasull, och sen OSB-skiva direkt som innevägg? D.v.s. man sätter plasten närmast ytterpanel - det är väl snarast där fukt kommer komma in - och INGEN luftspalt. Då borde man väl kunna hålla fukten på utsidan av isoleringen.
Ett bombsäkert sätt att få ytterpanelen att ruttna upp snabbt.

Om plast används ska den sitta på den varma sidan. Om ingen fukt rinner in utifrån (via asfalten), och mopeder, cyklar, hjälmar mm som körs in och ut inte drar in allt för mkt vatten/snö så kan det klara sig utan plast/fuktspärr.

Du bör ha en luftspalt mot ytterpanelen, men den behöver inte vara stor. Jag hade nog övervägt att använda 3 mm oljeboard som luftspaltsbildande distanser om väggtjockleken är starkt begränsad. Gärna ngt tjockare spalt mot taket, kanske 10-12 mm. T ex smala remsor av kryssfaner, alt överbliven tunn ströläkt från brädgården.

Hade kört på glasull. Tycker inte om frigolit som isolering. Det är ingen skillnad i isoleringsvärde, så länge som glasullen är ordentligt vindskyddad.
 
  • Gilla
ricebridge
  • Laddar…
Se den här finska Youtube videon hur man isolerar ett uteföråd med frigolit och ett flexibelt fogskum. Men man bör ha luftspalt mot ytterpanelen.

 
  • Gilla
Isakare
  • Laddar…
Luftspalt mellan ytterpanel och isolering är ju något som tillkommit när isolertjocklekarna började öka. Många hus byggda på 60-talet har varken plastfilm eller luftspalt. Men så var det inte heller mer än 70 mm isolering. Eftersom du vad jag förstår inte tänkt ha tjockare isolering än så fungerar det utan luftspalt.
 
Det är ju synd att du inte satt vindpapp innan du satt panelen (eller möjligtvis asfaboard). Du förlorar mycket värme om det inte är vindtätt.
 
L lix skrev:
Hej

Har byggt ett förråd för cykel och moped. 10m2, asfalterat golv (ej isolerat), träregelstomme 45x45 på långsidan och 45x95 i hörnen, väggpanel 21x120 på kortsidorna, svart 10mm formplyfa skiva på långsidan. Taket är 45x95 reglar, råspont och takpapp. Förrådet är ganska lufttätt, tätat med fogskum på insidan, mekanisk frånluftsfläkt.

Från början hade jag inte tänkt isolera det men eftersom jag skall ladda en elmoppe i förrådet och den mår bäst av att laddas i plusgrader, samt att jag vill att hjälm och mopeder m.m. skall kunna torka upp ordentligt så har jag tänkt om och är inne på att isolera. Sen värmer jag med t.ex. ett konvektorelement.

Eftersom det inte kommer alstras något fukt inne i förrådet (en blöt moppe gör knappast att isoleringen kommer drypa av vatten) så funderar jag på om man verkligen behöver isolera lika noggrannt som man gör i ett boningshus. Förrådet är rätt så smalt så jag vill helst inte tappa så mycket i bredd heller.

Vad händer om man kör med ytterpanel, plast, glasull, och sen OSB-skiva direkt som innevägg? D.v.s. man sätter plasten närmast ytterpanel - det är väl snarast där fukt kommer komma in - och INGEN luftspalt. Då borde man väl kunna hålla fukten på utsidan av isoleringen.

Vad tror ni om det?

Mvh
Henrik
Tankevurpa där. Fukten kommer innifrån och då ska plasten sitta på insidan av isoleringen.
Plasten ska alltid sitta närmast den sida som är varmast eftersom varm luft bär mer relativ fuktighet. Skulle ditt förråd däremot vara ett kylt rum med ac skulle plasten sitta mot den varmare utsidan.
 
  • Gilla
ricebridge
  • Laddar…
johel572 johel572 skrev:
Det är ju synd att du inte satt vindpapp innan du satt panelen (eller möjligtvis asfaboard). Du förlorar mycket värme om det inte är vindtätt.
Fast det borde ju tala för frigolit, då, som inte är lika vindkänsligt.
 
Isakare Isakare skrev:
Jag skulle även lagt markisolering på asfalten (rosa frigolit) och impregnerad trall på det för bättre isolering.
Hur är hållbarheten för ett golv som är byggt så? Klarar det även tyngre fordon?
 
ricebridge ricebridge skrev:
Hur är hållbarheten för ett golv som är byggt så? Klarar det även tyngre fordon?
Många hus byggda på 70 talet har vanlig frigolit på plattan med flytande golv ovanpå, det är väl inget att köra bil på, men för mopeder och cyklar bör det funka.
Man kan ju ha det löst, så det är enkelt att byta om det börjar svikta.
Markfrigoliten är betydligt hållbarare än den vanliga.

Man lägger idag metertjock frigolit i vägbankar, exakt varför vet jag inte, kanske för att minska risken för frostsprängningar ??
 
  • Gilla
ricebridge
  • Laddar…
Som redan skrivit ovan så är plast direkt på utsidan ett säkert sätt att ordna problem i vårt svenska klimat. Det kommer bli lägre relativ luftfuktighet på insidan om du värmer upp det men en högre absolut luftfuktighet.

Jag skulle kika på att använda PIR isolering. Det är ganska dyrt dock, men nästan dubbelt så bra isoleringsvärde jämfört med cellplast eller mineralull.

Sätt en liten distans för att skapa luftspalt mot panelen, därefter PIR skivor och på insidan vilket material du vill. Tycker du det är för dyrt med PIR så använd falsad cellplast och försök täta så gott det går med fogskum för att få det vindtätt.
 
  • Gilla
ricebridge
  • Laddar…
V vectrex skrev:
Jag skulle kika på att använda PIR isolering. Det är ganska dyrt dock, men nästan dubbelt så bra isoleringsvärde jämfört med cellplast eller mineralull.

Sätt en liten distans för att skapa luftspalt mot panelen, därefter PIR skivor och på insidan vilket material du vill. Tycker du det är för dyrt med PIR så använd falsad cellplast och försök täta så gott det går med fogskum för att få det vindtätt.
Visst behöver man inte bekymra sig om fuktspärr heller, när man kör med PIR, eller?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.