Svar X, 499:-
Är tyyyyp klar med renoveringen av köket,
(passbitar och fog saknas, men det gör dom väl tills det är dags att flytta) och har en betong imitationsvägg gjord av microcement där dessa knivar skulle göra sig löjligt bra på en magnetlist. Hjälp mig göra min sambo, och i förlängningen mig lycklig. :)
 
  • Nästan färdigställt kök med vit inredning, svart bänkskiva och betongimitationsvägg av microcement.
X: 499:-

Just nu samsas vi om min gamla ICA-kniv o sambons gamla IKEA-variant, vi har tänkt köpa nya men som småbarnsföräldrar och nyblivna husägare är det mycket annat som ska prioriteras:) skulle va guld värt om vi kunde vinna ett gäng så fina knivar. Då skulle de gamla gladeligen få gå till de sälla jaktmarkerna eller annan valfri plats:) tack på förhand //Jonas
 
Svar= X

Motivering:
Vilken dröm att kunna få hantera dessa fina knivar. För ca 15 år sen fick man låna dessa liknande knivar på hotell och restaurangprogrammet.
Skulle vilja ge bort dessa knivar till min dotter som skulle bli så fantastiskt glad, vem vet. Det skulle kanske inspirera tillräckligt så att hon väljer restauranglinjen :D(y)
 
BigR
Svar X.

Skarpa Porscheknivar i köket kanske kan få barnen att förlåta mig iallafall lite för att jag sålde Porschen när vi flyttade till hus.
 
X. Att du handlar för 499 kr

Knivig fråga som sätter allt på sin spets. Dagens knivar är lika vassa som smörknivar så det vore verkligt eggande att komplettera köket med detta set.
 
Svar X

För att ingen annan i familjen förstår hur viktigt det är med vassa bra knivar så kunde dessa bli mina egna som man inte får skära bröd på granit bänkskivan med, inte gräva jord ur blomkrukor med och definitivt inte till att skrapa fastbränd förkolnad mat ur ugnen med!
 
  • Gilla
erikssonandreas och 1 till
  • Laddar…
D09
Svar X

Det är det närmaste jag kommer en Porsche :)
 
Svar: X (499:)

Det finns tre nivåer av knivar enligt mig. De europeiska som är ganska mjuka i stålet men rosttröga och hållbara. De måste dock ha rätt hög eggvinkel = totalt ca 40 grader vilket gör de ganska tråkiga att arbeta med.

Sen finns det japanska kockknivar i kolstål som är underbara att skära med då eggvinkeln är låg (totalt ca 12-18 grader) och stålet är hårt. Dock är de lite skörare och kräver en del underhåll samt slipning på våtslipstenar.

Sen finns det knivar som F.A Porsche! Jag har använt dem några gånger på olika ställen och kan konstatera att de är tillräckligt hårda för att hålla skärpan och slipa riktigt vass (total eggvinkel på ca 25 grader), de är lite mjukare än de japanska kolstålsknivarna vilket gör att de inte chippar lika lätt utan tål tuffare tag samt sist men inte minst; de är väldigt rosttröga och kräver inte alls samma underhåll!

Så för mig är det en kniv som hamnar i landet "lagom" med det bästa från den europeiska marknaden och den japanska! Jag skulle jättegärna vinna dessa tingest som är sjukligt vackra! :love:

Skulle passa perfekt i vårt nya kök som jag byggde klart under augusti :cool:

Elegant nyrenoverat kök med grå skåp, vit bänkskiva, och en blombukett på ön.
 
  • Gilla
Elina Blom Westergren
  • Laddar…
X

Att laga mat är riktigt avkopplande förutsatt att man har bra grejer. Mina gamla är slut och det krävs uppgradering. Som vid alla andra jobb man gör i hemmet är bra verktyg A och O för ett gott resultat.
Bra knivar är det viktigaste verktyget i köket och där krävs kvalitet.
 
X
Jag skulle ge dom till min son som ganska nyligen flyttat till egen lgh, han uppskattar bra /vassa knivar i köket men har tyvärr inte haft råd med annat än clas Olsson knivar
 
  • Gilla
Excel
  • Laddar…
Svar x, Tormekens rop skalla, fin kniv åt alla.
 
Svar x

Vore fint att byta ut våra knivar vi använt i snart 18 år. Men hus och annat kostar så det är bara att cutta lök med de gamla.
 
Svar X. Dax att uppdatera från Global ..
 
Redigerat:
Svar: X

En japansk Porsche i köket skulle vara roligt!
 
Svar: X

Vi har några av deras knivar och jobbar för att utöka samlingen och en vinst här skulle vara en fantastisk hjälp på vägen!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.