Efter mycket sökande har jag läst flera gånger att "det är inte för farligt" och "det är farligt". Jag är lite orolig för asbestkontaminering och spridning av asbest eftersom jag har stött på det flera gånger. Jag kommer förklar vad som har hänt och när jag upptäckte det.

1. Eternittak:
Skick: Ganska dåligt
Högtrycksprutat: Ja, år 1997
Många exponerade fibrer: Ja
Har jag borrat/slipat/skrubbat det: Nej
Area: Grovt räknat, 35m2
Eftersom jag bor i ett hus med eternit på taket är jag nu orolig för VATTNET från eternittaket eftersom det är i ganska dåligt skick. I ungefär 7-8 år har jag samlat vattnet (har nu slutat) ifrån det som delvis jag har använt för att skölja av saker såsom betong, rör, trägårdsredskap. Jag har också använt vattnet för att skölja av mina stövlar varje gång (mer än 100ggr) jag har varit ute vid något lerigt ställe. På stövlarna sköljde jag bara av 1/3 eller 1/4. Det jag orolig för är när det har vattnet har dunstat som asbesten sitte kvar och det virvlar upp i luften. HUR stor risk är det att jag sprider det till andra ställen? Jag gick i skolan då och och jag gör det fortfarande.

Eternittak med mossbeläggning och synliga fibrer, potentiell asbestkontaminering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Asbestlindad sladdbit:
En hel och en trasig industriell ring samt en asbestlindad sladd på en suddig bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

2. Asbestsladd:
Sladden på bilden har brunt tyg runt om som är lackerat och där är bara 1mm hålrum vid ändarna och på insidan sitter asbesttrådar som är lindat runt sladden. Jag har INTE lindat upp trådarna mer än 1 gång, där är 3 st som är 1mm i diameter. Sladden kommer från en motor, fabrikat MEMA. Det som jag är orolig för är när jag har böjt denna flera sladd flera gånger och om där kommit ut högre nivåer av asbest. Är det farliga nivåer? När jag upptäckte det tog jag nya kläder och sladden låg ca 1h på ett räcke medans dörren var öppen in till mitt hus.

3. "Ringarna"
I bilden ligger också en hel och trasig ring som jag också mistänker innehåller asbest. De två satt och tryckte ihop ett kedjehjul på en växel från "Tigear". De ringarna har jag tagit av, hållt i, haft bland arbetskläder (bara 1-2 ggr) och blan andra grejer. Kan det också vara farligt, där sticker ut fibrer lite här och där men ringarna är av väldigt hårt material. Växlen köpte jag på en skrot i slutet på 2016 och jag upptäckte asbesten i maj i år.
Efter upptäcktenåg de orörda i en öppen burk som var i ett annat rum, dock så gick jag förbi burken flera gånger. Burken låg på golvet.

4. Band på bandsåg:
Den fjärde grejen som jag misstänker är asbest/asbestarmerad är band på hjulen från en gammal hemmagjord bandsåg. Jag har varken slipat eller borrat det. Det jag är rädd för är att jag misstänker jag har fått damm från det på min arbetskjorta när jag har försäkt snurra på hjulen. När man testar att elda det glöder det bara lite och där kommer någon lukt, fibrerna från bandet verkar vara organiserade, alltså fibrerna är i samma storlek. Bild kommer sen.

Ja, hur farligt kan det vara det som jag har varigt med om och hur mycket har det spridits.
Disclaimer: Detta är min första tråd/långa inlägg så uppstår oklarheter är det bara att fråga. Nej, jag har inte sanerat efteråt.
 
R
En sak som alltid återkommer i en tråd som denna Domedagsprofitian allt är livsfarligt även det minsta lilla dammkorn
Nu är det inte så i verkligheten , ute i den s.k. friska luften finns mer organiskt materiel flygande än du anar och inte bra för
någon som andas , men är av micropiska mått .
Någon har skrivit eller talat om för dig att det är livsfarliga saker det här och du är uppskrämd och tagit åt dig av detta .
Du ska inte lyssna för mycket på en del utan tänka till vad även andra sagt om asbets .
Nu till din exsponering som du är rädd för ,
Taket har varit där i många år och runnit ner i tunnor , du sköljer stövlar eller vattnar dina blommor/grönsaker , finns inget farligt i det , normalt vid ev. arbete med asbets i vissa situationer så blötes/vattnas för att inte det ska damma , det är damm i större koncentration som inte är bra växter tar inte upp det i sig
Dom saker som finns i snickeriet går inte att säga något om , det måste analyseras för att se vad det är , lika med annat som du är rädd för , att bara gå förbi något är inte farligt , klart är om man misstänker att något är ohälsosamt så ska man inte gå på med pjasavan så det virvlar som en sandstorm .
Det går att skriva en hel bok i det här men nöjer mig med det enligt ovan
Slutkläm i det hela , var inte orolig utan lev ett helt vanligt liv .
 
  • Gilla
Asbesträdd
  • Laddar…
Tack för svaret :)
Sladden som är lindad vet jag är asbest eftersom, ja, den är vitgrå, lite smulig, brinner ej och glöder ej.
 
På vilket sätt skulle det vara farligt att gå förbi en burk där det ligger en pryl med bunden asbest? :thinking:
 
Om där ligger asbest löst så kanske det kan virvla upp, det var ju iof på golvet.
Ibland tar asbestnojan över :)
 
R
Asbesträdd Asbesträdd skrev:
Om där ligger asbest löst så kanske det kan virvla upp, det var ju iof på golvet.
Är du alldeles säker på att det är asbets där då , så det inte är något annat som är pulveraktigt
 
Staffans2000
Någon med oss skämta Aprillo?

Tony
 
  • Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
Jag vara micket imponerad av folkets tankar, hur mås det i detta landet?
 
Asbesträdd Asbesträdd skrev:
Sladden som är lindad vet jag är asbest eftersom, ja, den är vitgrå, lite smulig, brinner ej och glöder ej.
Varför ta risken och hantera sladden för att se om den brinner om du nu är så orolig för asbest. Det är väl bara att kassera den.
 
Asbesträdd Asbesträdd skrev:
Sladden som är lindad vet jag är asbest eftersom, ja, den är vitgrå, lite smulig, brinner ej och glöder ej.
Säger ju ingenting, ett test är det enda som kan avgöra det.
 
Alfredo Alfredo skrev:
Varför ta risken och hantera sladden för att se om den brinner om du nu är så orolig för asbest. Det är väl bara att kassera den.
Det var först efter som jag hade hanterat den som jag upptäckte det.
 
BirgitS
Asbesträdd Asbesträdd skrev:
Sladden på bilden har brunt tyg runt om som är lackerat och där är bara 1mm hålrum vid ändarna och på insidan sitter asbesttrådar som är lindat runt sladden.
Har inte läst något om att man haft asbest i elektriska kablar i Elforumet men det har ju funnits andra material där som motverkar att det börjar brinna, t ex bly.

Asbesträdd Asbesträdd skrev:
Kan det också vara farligt, där sticker ut fibrer lite här och där men ringarna är av väldigt hårt material.
Du kan inte se asbestfibrerna, det är ju för att de är mikroskopiskt små som de är farliga.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Du kan inte se asbestfibrerna, det är ju för att de är mikroskopiskt små som de är farliga.
Exakt! Men på nära håll kan man se vita mystiska grejer som påminner lite om asbest, där är en ring som har gått sönder och där stack ut vita, böjliga fibrer.
Man har faktiskt haft asbest i vissa maskiner som kan bli varma, men det är den enda asbestsladd jag har haft i en maskin hemma. Jag syftar på de små stråna man kan se i slutet på sladden.
 
BirgitS
Jag tycker att du tar och skickar in prover för analys, några hundralappar kan det väl vara värt för att bli mindre orolig. Du tycks ju inte bli lugnare av vad vi skriver.
 
  • Gilla
BigR
  • Laddar…
Faktisk så är jag mycket lugn :), sättet som jag skriver på kan låta
Sladden och ringarna ligger fortfarande i i kakburken med lock och jag kommer inte röra dem än.
Tack för svaren :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.