Ska sätta en bokhäck om ca 1,5 vecka och vill ha så mycket bra tips som möjligt. Sätter den i sandjord som jag ska gödsla med kogödsel men det kanske finns mer att tänka på. Kommer sätta 30m i 2 rader med 100 st per rad. Hur bred ska raderna ha mellan varandra?
 
Claes Sörmland
Se till att diket är jämnt jordmässigt. Gräv brett, inte djupt, ett spadtag räcker om du inte behöver gräva djupare för att få en homogen jord (t ex stendike eller liknande). Plantera den i sandjorden utan jordförbättring.

Lägg på mull ovanpå jorden nu i höst eller i vår, t ex påsprodukter "jord" eller torv/barkmull. Undvik täckbark de första åren för det skapar kvävenäringsobalanser i jorden p g a nedbrytning. Gödsla i vår och varje påföljande vår de första åren (sandjorden binder inte näring). Vattning är generellt det viktigaste de första året eller två för etablering. Även snabb tillväxt senare år begränsas ofta av vattentillgången.

Man brukar plantera barrotad bok väldigt sent på hösten (ofta för sent för Mellansverige) eller på våren p g a de invintrar rätt sent.
 
Jag förmodar att det gäller bok och inte avenbok som skall hanteras annorlunda vid planteringen.

Jag är själv väldigt svag för dubbelhäckar och boken passar ypperligt för detta. Häckarna kan hållas mycket smala utan att för den skull bli mindre täta. Om du sätter häckarna med 100 cm mellanrum får du en lagom stor korridor för passage. De första åren finputsar du med sekatör grenar/skott som pekar utåt - 5-10 cm från stammen. Jag har min högsta häck på 210 cm höjd dvs så hög att det praktiskt går att klippa utan stege. Full höjd i Skåne får du på 2-4 år. Efter ytterligare 3-4 år blir den helt insynsskyddad. Tidigare råd i tråden är bra men andra/tredje året behöver den en del extranäring och framför allt vattning.

Det är intressant att se att min tioåriga bokhäck i värsta solsöderläge vid upphöjd mur inte har fått något vatten denna sommar (bevattningsförbud) och den har klarat sig utmärkt. Har dock inte heller behövt klippas pga torkan.
 
K
Snabbt växer den också. Vi satte första etappen för tre år sedan 5 cm plantor och de första toppklipper vi på 2 meter nu. Har inte heller vattnat något på den häcken. Satte ytterligare 30 m för precis ett år sedan och i princip alla plantor har klarat sig trots att bevattningsförbudet gjorde att vi fick handvattna halav sommaren! De blev dock inte mycket högre och en del har mist sina toppskott.

Hade gärna satt en dubbelhäck, men med 4 meter till tomtgräns finns inte riktigt utrymmet
 
Tack för alla tips
Ja, det är vanlig bok. Valde det pga de fina färger som den får på hösten.
Menar du att man ska sätta två linjer med en meter mellan? Hur tätt sätter man plantorna per linje? Hur bred blir dubbelhäcken?
 
Har jag missuppfattat dig? Jag trodde du tänkte sätta 2 häckar där man kan gå emellan häckarna? Eller hade du tänkt dubblera häcken för att få en tätare häck?
Bok växer så kraftigt så att det är onödigt att dubblera den. Min höga häck är totalt bara 30-40 cm tjock och ger fullständigt insynsskydd.
Jag har satt plantorna drygt 3 per meter. Du kan titta på mina bilder: där finns en bild på hur tät häcken är i december dvs den övre häcken. Den lägre är avenbok.

Däremot har jag vårsatt ett par hundra bokplantor i trädgårdshörnan och där plantorna står i zickzack dvs betydligt tätare. Men dessa häckar skall bara bli 80 cm höga men 100 cm breda. Dessa står inte som insynsskydd utan bara för att täcka ett parti i trädgården som inte kan utnyttjas till något. Tyvärr har flertalet dött i denna sommartorka.
 
Tänkte sätta dem extra tätt så att barnen inte kan springa ut på vägen
 
Häcken utvecklas inte så bra om du vill ha den högre än 100-120 cm. Jag har en kraftfull hund lite större än medel. Jag har satt fårstängsel på utsidan av häcken (10x10 cm rutor) där han skulle försöka smita. Har funkat bra. Man får checka 1-2 ggr årligen att inte ståltråden växer in i grenar och stammar (det går fort). Efter 5 år kunde jag ta bort fårstängslet och dina telningar behöver väl då inte längre hindret.
 
Fick rådet av vellingeblomman att sätta 2 rader med varje planta förskjuten mot den andra så att det blev mer oegenomträngligt
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.