J
Tjena!

Susar man runt på småvägar runt i Västra Götaland/Halland är det fullt av gamla hus som står och saknar både hyresgäster och omsorg. Men aldrig någonsin kommer ett sånt hus upp på blocket/hemnet eller liknande. Någon som har tips på marknadsplats för sådana hus eller kommer de helt enkelt aldrig ut på marknaden?
 
  • Gilla
En apelsin
  • Laddar…
Det är nog väldigt olika, det där. Vissa står kanske övergivna för att ägaren är sjuk. En sådan person kan ju också ha sommarstuga, då blir det fler hus. Ibland handlar det om jordbruksfastigheter som köpts upp eller arrenderats ut, och då blir det också ofta hus stående tomma.

Sedan finns det mer tragiska varianter, vi har två tomma hus på vår gata, det ena är en arvstvist, det andra vet jag inte riktigt varför det står tomt.
 
Det är ju rätt vanligt att äldre personer flyttar in på vårdboende och sedan står huset tomt i ett antal år. Dock tycker jag inte det är så ovanligt att sådana hus säljs förr eller senare, det normala är att dödsboet eller arvingar säljer huset sedan.
 
TF83
Finns nog många olika svar på det som sades, men det vi själv har erfarat av i frågan är att det kan handla om släkt gårdar som gått i arv i flera generationer och således inte kommer ut till salu då de känslomässiga band man har till fastigheten
tyvärr är så pass stark så att man tyvärr hellre låter det stå tomt och därmed lite lämnar det åt sitt öde en att sälja det till någon utanför familjen, förståeligt med känslorna men dock aningen tråkigt då det kanske inte är det bästa för just fastigheten.

Har även stött på mindre torp som står tom då barn och barnbarn fått ärva det i viss procent i generationer så att det idag är så pass många ägare så att ingen egentligen orkar ta tag i en försäljning då värdet på fastigheten knappt täcker kostnaderna för mäklararvode och ev advokat som lär kopplas in pga de rådande ägarförhållandena.

Lättast är, om man hittar sitt dröm objekt att ta reda på fastighetsbeteckning via tex hitta.se`s "tomt" karta och ringa lantmäteriet och höra vem som äger det, och således helt enkelt ringa och fråga om det kan tänkas vara möjligt att få köpa fastigheten, så gjorde vi :)
 
Många gånger handlar det om att där är en hel del skog till fastigheten. Ägaren "orkar" inte stycka av huset och sälja det. Eller vill helt enkelt inte ha hyresgäster/nya ägare där. Därav förfaller många hus här ute i landsbygden.

Eller så är det som någon skrev innan i tråden att det är en gammal människa som åkt in på vårdhem. Så då kanske huset står ett bra antal år, 10-15, innan det blir nya ägare(arv).

Jag har ett hus i grannskapet som har varit till uthyrning innan. Men nu krävdes det för mycket renoveringar för att det ska kunna gå att hyra ut det. Så nu har ägaren det som sommarbostad istället. Det hade nog fortfarande gått att hyra ut men ägaren vill inte hyra ut vad som helst.
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
Goblinn Goblinn skrev:
Kul tråd! Blir sugen att göra en liknande då vi oxå bygger vårt egenritade hus!
Så spännande att se hur andra gör nu när man "kan allt" ;)
Grymt jobbat och lycka till med resten!
Infinit scroll???
 
L Lidd skrev:
Infinit scroll???
Satans styggelse....
 
  • Gilla
leif_eriksson och 1 till
  • Laddar…
Mitt bästa råd är att kontakta lantmäteriet. De ger uppgifter om ägaren som du sen kan kontakta direkt. För oss tog det mindre än en vecka, så visste vi vems rucklet tillhörde och kunde skriva till dem. Det kan ofta handla antingen om att ägaren blivit dålig, eller som i vårt fall att någon köpt fastighet för att de vill åt jordbruksmark på samma fastighet. Jag och min man förhandlar om ett ruckel i Skåne där ägaren köpt för att de vill ha marken. Som sagt, folk kan tycka att det är jobbigt att ta ansvar för allt pappersarbete som det innebär med avstyckning, bygglov osv. I vårt fall kan vi få ett lägre pris genom att ta hand om allt jobbet omkring.
 
Vi har letat ruckel länge ;). Ett annat tps är såklart Kronofogdens auktioner. Jag har varit på ett par men inte köpt.
 
harry73
Ibland hittar man något på Hemnet (dock i Skåne)
https://www.hemnet.se/bostad/villa-...ie-kavlinge-kommun-perslundsvagen-75-14983275

Lite guldkorn ur annonsen:
Stort "orört" bostadshus i 1½ plan med omfattande renoveringsbehov.

Kök
Obefintligt

Badrum
Saknas

Och några utvalda bilder (ifall annonsen tas bort)
Äldre, orört 1½-plans hus med synliga renoveringsbehov och mossa på taket.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Stort gammalt bostadshus i tegel med slitna röda dörrar och måsstensbelagd tak, omgivet av träd och löv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Förfallen ladugårdsinteriör med tomma kofållor och slitet träarbete, behov av renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
JohnAnchor
  • Laddar…
Så fint med fönsterpartiet och den kringbyggda gården Jag kan verkligen se potentialen i det huset. Eternit, förmodligen med asbets på taket dock.. hmm..
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
harry73
Huset är verkligen underbart, men har nog varit obebott länge
 
harry73 harry73 skrev:
Huset är verkligen underbart, men har nog varit obebott länge
Och hur är priset?
 
1950000. Dyrt tycker jag med tanke på skicket. Det kan bero på att tomten är ganska stor och inom pendarläge till Malmö och Lund. Vårt (inte ännu, men ändå) ruckel är betydligt billigare.
 
harry73
Jag tror inte att de kommer att få 2 miljon eller att huset säljs snabbt, men man vet aldrig.

Det är i alla fall såna hus TS beskrev (om än i Skåne), köpt för att få marken och huset har stått tomt sen dess, för det kan inte finnas så många som vill bo i ett hus med obefintlig kök och inget badrum.

Men med lite TLC kan det bli rena lyxvillan med boyta i stall och loge och kanske pool på innergården och framförallt stallbyggnaden har otroligt mycket charm (eller mäklaren har en duktig fotograf)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.