Planerar att bygga en "enklare" entréveranda men har inte bestämt mig hur jag skall göra. Har en brant takvinkel vilket gör att jag tror att relativt rakt utstickande skärmtak kommer se extremt hemsnickrat ut (?).

Önskar även att helst slippa göra ingrepp i yttertaket även om detta skulle vara den estetiskt snyggaste lösningen. Undviker även gärna bygglov.

Någon som har ett bra förslag? Gärna exempelbilder :D
 
  • Arkitektritningar och foto av ett hus med förslag på en utökad altan och ett skärmtak.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Väntar på idéer, någon som har en?
 
Darling McFluff SKJB021 skrev:
Har en brant takvinkel vilket gör att jag tror att relativt rakt utstickande skärmtak kommer se extremt hemsnickrat ut
Det är snarare tvärtom, kontrasten i lutning är en fördel. Om det bara är en toffelveranda du vill ha, ska du absolut inte greja med yttertaket. Det enda du behöver tänka på är att det krävs en diagonal i verandataket för att det ska bli stabilt.
 
J justusandersson skrev:
Det är snarare tvärtom, kontrasten i lutning är en fördel. Om det bara är en toffelveranda du vill ha, ska du absolut inte greja med yttertaket. Det enda du behöver tänka på är att det krävs en diagonal i verandataket för att det ska bli stabilt.
Bra input, har du någon bild på hur du kan tänka dig en veranda?

Det ska bara bli en toffelveranda modell Lage. :D
 
Gammelnörden
För att undvika att det ser hemsnickrat och inklämt ut kanske en väg att gå skulle vara att köpa ett frihängande tak och bygga en upphöjd avsats i sten eller korresponderande markbeläggning som redan finns på tomten?
https://www.designtak.se/index.php/sv-se/classic (finns i olika färger)
Frihängande tak över husdörr med mörka paneler och vit vägg, omgivet av grusmark.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
M MissAnpassad skrev:
1. Isolera den inte. Då har du en perfekt plats för vinterförvaring av växter och all julmat som inte får plats i kylskåpet.

2. Snöa inte in dig på att ha samma takvinkel som huset. Inspiration:

[länk]
[länk]
[länk]
Det där hade ju varit tjusigt men det kräver både ingrepp i befintligt tak och bygglov. Det får bli nästa projekt på andra sidan huset ;)
 
Gammelnörden Gammelnörden skrev:
För att undvika att det ser hemsnickrat och inklämt ut kanske en väg att gå skulle vara att köpa ett frihängande tak och bygga en upphöjd avsats i sten eller korresponderande markbeläggning som redan finns på tomten?
[länk] (finns i olika färger)
[bild]
Det där är snyggt och förmodligen lättmonterat, men vad kostar det ?
 
Jag har inget bra foto, men har gjort en liten egen bild på en tänkbar stomme (utan tak). Tänk på att taket måste gå lite utanför stommen och att det behövs en hängränna i framkanten.
3D-modell av en förenklad byggnadsstomme utan tak, förberedd för taköverhäng och hängränna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
J justusandersson skrev:
Jag har inget bra foto, men har gjort en liten egen bild på en tänkbar stomme (utan tak). Tänk på att taket måste gå lite utanför stommen och att det behövs en hängränna i framkanten.
[bild]
Ja precis något sådant är jag inne på, ser att du har lagt en horisontell diagonal.

Funderar även på att täcka ena sidan av skärmtaket men då är det frågan om det blir bygglov på det.
 

Bästa svaret

I mitt förra hus så ville jag inte göra för stora ingrepp så jag byggde taket under.
Kanske såg något inklämd ut men det blev över förväntan.

En delvis konstruerad låg bygghöjd takstomme på bockar i en verkstadsmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Gjorde allt för att få så låg bygghöjd som möjligt. Limmade och skruvade och det blev mycket stabilt.

Lågbyggt tak över röd dörr med synliga limmade balkar och trätak, byggd för att minimera höjden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Inte mycket plats men man upplevde inte att det var för lågt.

Byggd låg takkonstruktion över en veranda med trästaket, röd dörr och gul husfasad, omgiven av grönska.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tyvärr har jag ingen bild från när det var helt klart men nu får i alla fall en uppfattning.
 
  • Gilla
Luc Reiner och 2 till
  • Laddar…
Skärmtak som är mindre än 15 kvm är inte bygglovspliktiga ens inom detaljplanelagt område (om de inte ligger närmare tomtgränsen än 4,5 meter). Inte heller balkonger eller burspråk kräver bygglov.
Diagonalen som finns med på min bild ligger i takets plan, dvs inte helt horisontellt.
 
Darling McFluff SKJB021 skrev:
Det där hade ju varit tjusigt men det kräver både ingrepp i befintligt tak och bygglov. Det får bli nästa projekt på andra sidan huset ;)
Hmm, va? Du behöver bygglov oavsett takvinkel och isoleringsgrad. Och om du inte ska ha väggar, hur påverkar det tipsen om olika takvinklar? Jag fattar verkligen inte ditt svar. :)
 
Så här står det i PBL (Plan- och bygglagen):

Undantag för en- och tvåbostadshus inom och utanför detaljplan
4 § För en- och tvåbostadshus och till dem hörande fristående uthus, garage och andra små byggnader (komplementbyggnader) krävs det, trots 2 § och föreskrifter som har meddelats med stöd av 16 kap. 7 §, inte bygglov för att
1. med en mur eller ett plank anordna en skyddad uteplats inom 3,6 meter från bostadshuset, om muren eller planket inte är högre än 1,8 meter och inte placeras närmare gränsen än 4,5 meter,
2. anordna ett skärmtak över en sådan uteplats som anges i 1 eller över en altan, balkong eller entré, om skärmtaket tillsammans med andra skärmtak som har anordnats på tomten med stöd av undantag från krav på bygglov inte täcker en större area än 15,0 kvadratmeter och inte placeras närmare gränsen än 4,5 meter, eller ...
 
Darling McFluff SKJB021 skrev:
Önskar även att helst slippa göra ingrepp i yttertaket även om detta skulle vara den estetiskt snyggaste lösningen.
Helt rätt tänkt, så gjorde vi också när vi byggde vår förstukvist nu i höst.
P-plats P-plats skrev:
Tyvärr har jag ingen bild från när det var helt klart men nu får i alla fall en uppfattning.
Så här blev det hos oss, ganska likt faktiskt. Litet tilltaget för att sopbilen skall kunna köra rund på grusrundeln utanför.
Och byggt bara så stort att två gubbar kan sitta mittemot varandra och ta en fredagspilsner :D
Inte riktigt färdigt än, som synes:
En halvfärdig förstukvist i trä framför vit husfasad med entrédörr, omgiven av grus och en värmepump på sidan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nybyggd förstukvist i trä på ett hus, ej helt färdigställd, med plats för två personer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Är det någon som vill se ritningarna (utförda av ett proffs) så säg bara till!
 
  • Gilla
Luc Reiner och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.