Skall isolera sommarstugevinden med lösull.
Idag är det ett väldigt tunnt lager sågspån. Ovanpå reglarna ligger det byggplywood som man kan förvara saker på.
Mitt dilemma är att jag kommer fylla rejält med lösull och kommer då komma en bra bit ovanför reglarnas överkant. Vill kunna förvara saker på åtminstone en del av vinden så min undran är hur man skall gå till väga? Skall man höja reglarna genom att spika en till regel ovanpå den gamla och därefter lägga plank eller skivor ovanpå, eller hur brukar man göra?
Misstänker dessutom att jag måste ta bort spånet och häfta fast plast mot innertaket innan jag blåser in lösullen?
Hur skall man skydda sig när man blåser in lösull? På en bild från tillverkaren ser det ut som personen är klädd med heltäckande dräkt, andningsmask och skyddsglasögon.
 
det finns mycket snarlikt behandlat i några strängar nyligen

ja du har själv lösningen för förvaring uppepå
 
Tack för svaret mattsan.
Speciellt länken till energirådgivningen var värdefull.
Jag gör ALLT själv i sommarstugan så m.a.o. så tänker jag göra även detta själv.
 
Energirådgivningen gäller för året runt boende.. ska du inte bo där på vintern är det ju frågan om det lönar sig att ösa på isolering..

har du plast i väggar o tak bör man inte ha en temp under 14 grader (har jag läst på www.sp.se tror jag det var).. Då lönar det nog sig att ösa på isolering.. Men 50cm till en sommar stuga.. klart har man råd så..

För övrigt så tycker jag att Mattsan kommer med mycket bra råd..

Du kan också lägga plast ovan på spånet och sedan fylla på med ett tjocktlager isolering ovanpå.
plasten kan man nämligen ha 1/3:e del in i isoleringen. Plasten ska alltid sitta på den varma sidan av isoleringen.. Men sommar stuga.. jag skulle nog köra helt utan plast o sattsa på Cellulosa isolering så behåller du spånet.

Värt att veta är att du bör ha god ventelation i boytan efter det att du har tilläggsisolerat vinden. Så om du har dålig ventelation i dag åt gärda det först sedan isolerar du.
 
Håller med om att det är lite överkurs med lösullen, men jag kom över ett parti väldigt förmånligt så därför blir det denna lyxvariant. Hade tänkt ha grundvärme på i badrummet på vintern som frostskydd och då är det nog bra om inte isoleringen på vinden består av 10 cm sågspån.
Kommer att nyttja stugan även på några gånger på vintern så det är nog trots allt bra med god isolering.
Hur löser man ventillation i bostadsdelen?
 
det kan ju inte vara skadligt

använde själv outspädd klorin under tak i carport en gång i tiden och det blev ej flera fläckar
brukar tvätta altaner en gång per år med klorin
brukar blanda i Boracol i färg som tillåter (plastfärg) och tycker mig ha sett en viss fördröjning i mögelbildningen, dock ej vetenskaplig test, men nog för att se skillnader
Boracol bra men dyrt
har undrat var man får tag i den aktiva beståndsdelen

men detta var "lite" utanför isolersträngen
 
är ventelations röret isolerat? det ska det vara..
 
Ja om det är täckt med 10 cm lösull så borde det räcka tycker jag. bara det är isolerat.. många hus har inte det så.. som det var hemma hos mig tex.. trät har ruttnat runt röret.. har fått byta en del av bjälklaget pga detta.. Ganska mycket jobb då det hade gått ner i en bärande del.. bärande del som var som kex.. känndes inte så stabilt..
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.