Hej! Jag kommer bygga till ca 25 m2 både på fram och back sidan av huset samt höja taket och behöver nu lämna in hos kommunen u - värdesberäkning för golv, vägg, tak... vet inte hur ska man räkna och vilken är kalkyl formula för denna? Är det någon som kan hjälpa mig med detta? Har laddat upp två bilden ( från fram och back sidan ) med snittet genom vägen....hoppas ni kan hjälpa mig!
 
  • Konstruktionsritning som visar vägg- och taksnitt med mått och material för byggprojekt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Arkitektonisk sektion av ett hus som visar material och konstruktion för vägg, golv och tak.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Acmena
  • Laddar…
useless useless skrev:
Jag har använt [länk] (klicka på 'U-value'). Men det finns säkert fler sidor som kanske är lite mer användarvänliga som funkar lika bra. Både Isover och Rockwool har kalkylprogram på sina hemsidor som kan räkna schablonmässigt om man inte vill knappa in varenda detalj i konstruktionen. Det kanske duger?

[länk]
[länk]


Tack så mycket! Jag ska testa de berakningsprogram...hoppas bara att de kommer ge mig rätt u - värde just på mina delar som väg, tak och golv så att kommunen tycker att det är ok...
 
När jag gjorde tacklyft och byggde ut så kravställde inte kommunen något speciellt energigenomgångstal för tillkommande medelväggg.
Utan de ställde nybyggnadskrav på tillkommande uppvärmd boarea.
Men de gör lite olika har jag förstått.
Jag använde som useless skrev http://www.energiberakning.se/ för energibalansberäkning och för att beräkna U-medel. Godkändes utan notis och nu är bygget igång.
 
Huddingebo Huddingebo skrev:
När jag gjorde tacklyft och byggde ut så kravställde inte kommunen något speciellt energigenomgångstal för tillkommande medelväggg.
Utan de ställde nybyggnadskrav på tillkommande uppvärmd boarea.
Men de gör lite olika har jag förstått.
Jag använde som useless skrev [länk] för energibalansberäkning och för att beräkna U-medel. Godkändes utan notis och nu är bygget igång.


Hej!
Tack för svaret....jag behöver bara u-värdeberäkning på tak, golv och väggar på tillbyggnad..ingen annan energiberäkning....jag har testat de olika gratis kalkyl som finns på nätet för att räkna ut u -värde och försökt jämföra svaret på alla och till ex på varje del var ganska stor skillnad mellan de olika kalkyl så vet inte vilken av de gav mig den rätta svaret...☹
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.