Beslag var inte gjorda av asbest, jag skulle gissa på att någon bytt ut fönsterbrädet till ett annat material, kanske redan när det blev förbjudet?

Som ett barn som växte upp i två husbyggen på 70-talet (mina föräldrar skiljde sig, därav två) så är jag mer oroad för stenkolstjäran jag hjälpte dom att måla (läs kladda) med än den asbest jag utsattes för samt de mjukgörare som fanns i tapeterna, golven osv. Gör som jag, banta kemikalier i ditt liv samt plastbanta, så ni minskar exponeringen. Naturmaterial is tha shit. Jag som har/(haft svår) astma har helt slutat med medicin sedan jag flyttade till ett gistet torp i skogen, där den enda moderniseringen är elledningarna som drogs in för ett gäng år sedan.
 
Fönsterbrädan ligger kvar, det som ser ut som en konsol är i själva verket den gamla svarta fönsterbrädan. Fotot råkar vara taget så att det ser ut som att det är en konsol. Jacket är inte genomgående utan det är skuggan som gör att det ser ut så.
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Fönsterbrädan ligger kvar, det som ser ut som en konsol är i själva verket den gamla svarta fönsterbrädan. Fotot råkar vara taget så att det ser ut som att det är en konsol. Jacket är inte genomgående utan det är skuggan som gör att det ser ut så.
Har TS sagt det, eller har det blivit en trådsanning?
För om den lilla saken är ett fönsterbräde, så är den antingen 5 cm djup eller den nya typ 60 cm.
 
TS skrev:

H hrt skrev:
Jag syftar på den svarta skivan under stenskivan. Där du kan se en sågad skåra på ca 1 cm.
Sen verkar det som att man har byggt ut väggen i efterhand, så den gamla skivan är säkert 'normalbred', även om den numera bara sticker ut några cm.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Hur kan folk få originalskivan till ett metallbeslag? Ska det föreställa 20 mm massiv metall eller? Man råkar inte göra ett jack på 4 mm i metall med en handsåg.
All information om hur konstruktionen är uppbyggd står ju i tidigare inlägg. T.ex inlägg #58:

H hrt skrev:
Skivan vi pratar om är den svarta skivan som ligger under stenskivan (som antagligen limmats ovanpå av förra husägaren). Detta är orginal fönsterbänken och enligt både Skanskas specifikation och information från grannar så är denna gjord av eternit.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
M MissAnpassad skrev:
Har TS sagt det, eller har det blivit en trådsanning?
För om den lilla saken är ett fönsterbräde, så är den antingen 5 cm djup eller den nya typ 60 cm.
Vadå "lilla sak"? Du ser väl att den fortsätter in i väggen, det är ju ett urtag i gipset/listen? Gissar att du också tittar i mobilen? Ta upp bilden på stor skärm, så är det ingen tvekan om att det är en eternitskiva i fönstersmygen med en granitskiva ovanpå.
 
H
Så här ser det ut i sin helhet, kanske det kan stilla diskussion om huruvida det är en fönsterbräda (orginalet med en limmad stenskiva ovanpå) eller konsoll.
 
  • Fönsterbräda med limmad stenskiva ovanpå, synlig skarv och stödkonsol undertill.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Fönsterbräda med limmad stenskiva och närbild på skarven där stenskivan möter väggen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Måttstock som mäter höjden på en fönsterbräda med stenskiva.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
JanneJanne123 och 4 till
  • Laddar…
H hrt skrev:
Så här ser det ut i sin helhet, kanske det kan stilla diskussion om huruvida det är en fönsterbräda (orginalet med en limmad stenskiva ovanpå) eller konsoll.
Undre fönster bräda ser rätt tjock ut, inte konstigt om det är tungt att såga i;)

Sen varför spara den gamla fönsterbrädan?
 
Staffans2000
E etompau skrev:
Kontakta Ocab kanske?
[länk]
Om TS har så mycket pengar att hon bara vill bli av med dom, kan hon lika gärna sätta in dom på mitt konto. I annat fall är det helt bortkastade pengar. Bästa ts, det finns inget, och har inte heller funnits något Asbestfönsterbrädesproblem hos dig. Fallet avslutat?

Staffan
 
Den som påstår att ”nya studier har visat” och sedan börjar prata om cancer, får hänvisa till dessa studier. TS kan lugnt leva kvar hemma utan att sanera hela sitt hem. Våttorka är väl ett billigt och bra balsam för själen. Om än knappast nödvändigt.
 
  • Gilla
Immobil och 1 till
  • Laddar…
elpaco elpaco skrev:
Asbest är en otroligt liten fiber som vid inandning kan ta sig ända ner i de minsta delarna av lungträdet - alveolerna. Där orsakar de skada och utlöser en allergisk reaktion vilket gör att cellerna omvandlas till bindväv. Som alltså inte fungerar som syreutbytande. Vid kraftig exponering under lång tid kommer så asbestlunga att uppstå, lite i likhet med stendammslunga - lungsäcken har svårt att röra sig och syreutbytet är markant nedsatt. Detta uppstår (eventuellt) cirka efter 15-20år efter kraftig exponering. Risken för lungcancer och ovanliga former av farliga cellförändringar som maligna pleuramesoteliom kan uppstå än senare. Den största risken är dock yrkesmässig exponering (brytning eller bearbetning) i kombination med rökning, varvid risken ökar 100 gånger (!).

Nu kommer den numerära delen. Du har som vuxen drygt 700 miljoner (700 000 000) alveoler. EN fiber orsakar inte sjukdom, knappt ens teoretiskt. Det utgör en otroligt låg andel av tillgänglig kapacitet. Om yrkesexponering motsvarar 8-10t om dagen i en fabrikslokal i ett decennium, och det KAN ge skador, framför allt i samband med rökning, så förstår man kanske de enorma skillnaderna.

Att såga ett litet jack i en eternitbräda utgör såväl en så otroligt liten som en så otroligt kortvarig exponering, att du absolut inte löper någon som helst riskökning för konstrikterande lungsjukdom eller de eventuella allvarliga följderna av en sådan. Om du mot all förmodan i framtiden skulle drabbas av en sådan, så är det inte på grund av denna sågning. Det är min absoluta riskbedömning som professionell, dock inte lungläkare. Det är mycket farligare att bo på Valhallavägen i Stockholm (tung yrkestrafik) eller i Dalarna (vedeldandets Mecka).

Jag hoppas det lugnar dig.
Absolut bästa svaret @elpaco . Case closed.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
B Broken arrow skrev:
Sen varför spara den gamla fönsterbrädan?
En jättevild gissning är att det är byggt på samma sätt som i mina föräldrars lägenhet. Där är fönsterbrädorna (marmor) "ingjutna" i väggen, så skulle man vilja ta bort dem så har man ett relativt stort projekt framför sig bara för att få ett nytt utseende på brädorna.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Ja, jösses. Fyra dagars diskussion huruvida det är en fönsterbräda eller en konsol. Hoppas TS är nöjd med svaret på själva frågan åtminstone.
 
  • Gilla
  • Haha
JanneJanne123 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.