Jag är less att ligga på golvet med ficklampa för att justera termostaten på våra element. Jag skulle vilja ha element där det finns en högt placerad termostat, digital, så jag enkelt kan ställa typ 22 grader. Har idag oljefyllda radiatorer men det är väl inte skrivet i sten, jag läser på forumet att moderna elradiatorer med smartare termostatstyrning är jämförbara.

Tänkte börja i sonens rum, ca 17 kvadrat. Det som komplicerar är att det är 2-fas 400V, dessutom låga fönster så element kan inte vara högre än 50 cm.

Jag har googlat men inte hittat nåt element som passar mallen "digital display, 400V, max 50 cm, 15-20 kvm". Tips någon?
 
Vill du vara riktigt nördig, finns det även i wifi.
 
ADAX neo funkar mkt fint med wi-fi och synlig display. Kan styra värmen från vart du vill. Snygga o slimmade finns i både list och panel varianter. Finns i både 220 och 400v. Olika färger oxå
 
Ah, tack, Adax Neo verkar ju trevliga. Försöker se vad effekten på mina LVI/MEB-radiatorer har men det står inte(?) Men det finns väl tabeller/formler för att dimensionera effekt och kvadratmeter. Dessutom med ett dåligt isolerat 70-talshus...:)
 
Gick efter tabell på ADAX hemsida. Och det funkar bra. Gick upp ett snäpp i watt för att listelementet skulle täcka hela fönstrets bredd. Valde gråa element. Har oxå dåligt isolerat 70tals hus.
 
Vore coolt med annan färg än vit, typ svart, men hur jag än letar hittar jag ingen 2000W, 400V svart. Så då får det väl bli en vit då - de är lätta att hitta.
 
Funkar det inte med 2st svarta 1000w 400v brevid varandra?
 
Nja då skulle de hamna rätt nära varann med risk att det ena påverkar den andra termostaten mm, kan bli trassligt. Skulle nog föredra *ett* stort. Men som sagt svårt att hitta ett svart...
 
En relaterad fråga, jag har 2-fas-element idag. Om man köper 400V-element, innebär det alltid 2-fas då? 3-fas är ju också 400V...
Jag tycker inte det är så lätt att se om 400V ADAX-elementen är 2- eller 3-fas?

Inkommande till varje element idag är 3 kablar: 2 faser och 1 jord.
 
P pelig skrev:
En relaterad fråga, jag har 2-fas-element idag. Om man köper 400V-element, innebär det alltid 2-fas då? 3-fas är ju också 400V...
Jag tycker inte det är så lätt att se om 400V ADAX-elementen är 2- eller 3-fas?

Inkommande till varje element idag är 3 kablar: 2 faser och 1 jord.
Det är i de här sammanhangen aldrig annat än två faser så det behöver du inte fundera över. De som är betecknade 400 V kan ersätta de du har oavsett vilka fabrikat du tittar på.
 
  • Gilla
pelig
  • Laddar…
GK100 GK100 skrev:
Det är i de här sammanhangen aldrig annat än två faser så det behöver du inte fundera över. De som är betecknade 400 V kan ersätta de du har oavsett vilka fabrikat du tittar på.
OK, tack, precis vad jag ville höra... (y)
 
Till höger om termostaten står det modell, volt och väl wattstyrka. Annars så står det 508 som är ett 50 cm högt element på 800 Watt. Ditt bör det stå minst 512 som är ett 1200 watts element. 310 är 30 cm högt på 1000 watt etc. När det står en 2:a också så är det ett dubbelt element. Annars kan du ta mått och söka i tabeller för Lvi MEB eller MEC vilken wattstyrka det är.

Bygga hus har ofta rabatter på olika element och även Adax,
https://www.bygghemma.se/hus-och-by...ment/element-lvi-yali-digital/p-397459-396422
 
Redigerat:
Jag har vänt upp och ner på elementen men tro mig, det står inte nåt om Volt eller Watt.
Däremot hittade jag https://www.lviprodukter.se/produkter/panelradiatorer/kaba.htm#tab-tekniska-data som motsvarar mina element ganska väl. Här kan man lista ut Watt-talet baserat på de fysiska måtten. Intressant också att den här typen av element anses lämpliga för "de utrymmen i hemmet som inte används så ofta eller till exempel i garaget eller arbetsrummet". Såna element som alltså förra ägaren har satt i hela huset :)
 
P pelig skrev:
En relaterad fråga, jag har 2-fas-element idag. Om man köper 400V-element, innebär det alltid 2-fas då? 3-fas är ju också 400V...
Jag tycker inte det är så lätt att se om 400V ADAX-elementen är 2- eller 3-fas?

Inkommande till varje element idag är 3 kablar: 2 faser och 1 jord.
Har du spänningsmätt att det verkligen är två faser + jord och inte fas, nolla och jord och att du i så fall skall ha 230V element?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.