BirgitS
(y)
Vad hände med alla sovrum?
useless useless skrev:
Kravlistan med ett sovrum är nog det jag vill försöka klämma in på bottenvåningen i södra änden. Sen ska jag bygga minst tre sovrum till, men det är kanske en senare fråga...
 
Det finns massor av plats på läktaren...
 
Hade jag varit dig hade jag gått till en riktig arkitekt med det där. Känns som ett svårt objekt att lösa tillfredsställande som hobbyarkitekt.
 
Hela övervåningen är öppet för kommande förslag och inspiration.

Vi har sökt bygglov för ändrad användning och för att få det godkänt som 'småhus' krävs det vissa faciliteter enligt dagens byggregler; Man måste ha ett kök, ett sovrum, sällskapsutrymmen och en toalett på bottenvåningen tillgängligt och anpassat för handikappade.

För att inte låsa upp oss för mycket i förtid så lämnade vi i princip in den här ritningen i bygglovsansökan (plus en fasadritning eftersom dörr/fönster byter plats):
Nedre plansritning med kök, sovrum, klädkammare och badrum/WC anpassat för handikappade, markerat som 'småhus'.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Köket är så stort att det även kvalar in som sällskapsutrymme... Resten av utrymmena är det ingen större stress att fastställa exakt hur dom ska användas.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 2 till
  • Laddar…
C crazytok skrev:
Hade jag varit dig hade jag gått till en riktig arkitekt med det där. Känns som ett svårt objekt att lösa tillfredsställande som hobbyarkitekt.
Vi har pratat med en riktig arkitekt. Det är bl a därför sovrummet är flyttat till den mindre soliga sidan, köket är ett eget rum istället för en del av stora salen och tvättstuga/pannrum flyttades till andra änden av huset.
 
  • Gilla
harry73
  • Laddar…
Ska ni behålla altaret? Eller vad heter...
 
Estrad brukar det nog kallas.
 
  • Gilla
crazytok
  • Laddar…
Ja, fast scenen blir lite mindre än vad den har varit sen ombyggnaden 1955. Under den ligger det gamla pannrummet som vi tänkte använda som matkällare istället. Ungefär så här kommer det att se ut när vi är klar:

Svartvit bild av en gammal scenbyggnad med målning, bänkar och pärlspontsboasering från 1955.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


1955 spikade man vit masonit över hela skiten. Den ska bort och den gamla ljusgråa pärlspontsboaseringen med duvblå avgränsningar ska fram istället.
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
Ok, så själva upphöjnaden rymmer pannrummet? Man kan alltså inte ”jämna den med marken”?
 
Precis. Den är murad i tegel med tre rundade valv under estradens trägolv - Synd att ta bort. Det är ju inte direkt så att det är brist på golvyta...

Bakom tavlan är det en murstock som är nästan lika bred som tavlan. Jag gissar att den magasinerade en hel del värme på den tiden man eldade där under.
1955 drog man in direktverkande el istället. Totalt 14 radiatorer på 3 kW fyllda med ~200 kg grus vardera.
 
Wow, vilken intressant tråd att följa :D
Längtar efter uppdateringar mm.
 
  • Gilla
LoweW
  • Laddar…
Ja, lite dåligt med uppdateringar! Vad händer?? :)
 
harry73
Ja @useless, ta steget och gör tråden till en riktig projekttråd :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.