Har blåst hela hallen och ska lägga golvvärme under ny klinkers. Tänker lägga en elslinga då jag slår av den vattenburna uppvärmningen rätt tidigt på året men vill ha fortsatt upptorkning i hallen.

Har läst mig till att en T2 Blå10-kabel kommer bli bra men de verkar bara säljas i färdiga kitt med termostat och annat jox. Jag har egna lösningar på termostatsidan och vill endast ha kabeln, men jag kan inte hitta någon som endast säljer kabeln. Någon som vet?

Kabeln kommer läggas i ett minimalt avjämningslager. KIMA har en kabel de kallar CG10 som också skulle fungera bra, men samma sak igen, ingen verkar sälja den löst.
De har dock två de kallar Green eller Turqouise som jag kan köpa (de håller bra pris) men då får man antingen 7,5W/m eller 16W/m. Plattan är en tunn oisolerad historia från 70-talet så det blir lite elda för kråkorna.
Elslingan är primärt till för att golvet ska kännas skönt att gå på och torka upp bättre, komfortvärme med andra ord.
Men kan jag ta någon av de alternativen istället och vilket är att föredra?

Har jag blivit världens sämsta googlare eller varför säljs inte standardkabeln på lösmeter?
 
C
Oasis Oasis skrev:
Jag har egna lösningar på termostatsidan och vill endast ha kabeln, men jag kan inte hitta någon som endast säljer kabeln.
Köp kittet och lägg ut termostaten för en 50-lapp på blocket. Termostaten som följer med är av enklaste slag och jag har för mig att kittet var billigaste alternativet när jag köpte golvvärme, vilket förvisso var rätt många år sedan.
 
C cpalm skrev:
Köp kittet och lägg ut termostaten för en 50-lapp på blocket. Termostaten som följer med är av enklaste slag och jag har för mig att kittet var billigaste alternativet när jag köpte golvvärme, vilket förvisso var rätt många år sedan.
Har räknat på det men det är stor skillnad. Jag behöver 80-90m kabel. Ett sådan kit med termostat vid snabbkoll på ex. Bauhaus kostar 4500-5000kr. Sen kostar min egna termostatlösning 1000kr => ~6000kr totalt och lite överblivet skräp till ingen nytta.

En lös kabel, exempelvis de från KIMA om de nu är lämpliga(?), skulle ge en totalkostnad på 3000kr.
 
C
Oasis Oasis skrev:
En lös kabel, exempelvis de från KIMA om de nu är lämpliga(?), skulle ge en totalkostnad på 3000kr.
Fast här jämför du nog äpplen och päron. Att kittet i detta fall är 2 500 - 3 000 kr dyrare beror knappast på att det ingår en termostat. Kablarna är nog i två olika prisklasser helt enkelt.
 

Bästa svaret

Kolla med heatcom från Danmark om du kan få köpa kabel löst

Eller köp av kakelplattan.se en 90m med termostat för 1911:-
 
  • Gilla
Oasis
  • Laddar…
Bra svar, samtliga. Clas Ohlsons variant av T2 hade jag helt missat, så världssämst googlare kan nu bekräftas. Den lösningen skulle ge en totalkostnad med egen termostat på 3500kr och en besparing på 2000-2500kr.
Sen vet jag inte vad det skulle kunna vara för kvalitetsskillnad mot de andra kablarna? HandyHeat som Nino länkade är även den på 10w/m och ger ytterligare en besparing på 600kr, samt att du får en termostat att köra i sopen. Lägre bygghöjd dessutom. Garantin på den kabeln är 20år. Känns lite som att T2 är en väldigt bra deal för tillverkare och återförsäljare.

Jag har svårt att se att bundlad termostat, några limstavar och en meter flexslang ska kosta över 2000kr. Dyra paket med T2 med andra ord. Det kanske är anledningen till att det är så svårt att få tag på sveriges populäraste kabel på lösmeter, de tjänar fina procent på paketen och vill inte tillhandahålla alternativen. Bush did 9/11 och så vidare...
 
nino nino skrev:
Kolla med heatcom från Danmark om du kan få köpa kabel löst

Eller köp av kakelplattan.se en 90m med termostat för 1911:-
Det blev köp via kakelplattan.se
Jag slog en signal till dem och de kunde plocka bort termostaten. Paketet var redan rabatterat så de kunde ta bort 150kr vilket sedan är ungefär vad frakten kostar. Så 90m kabel fraktat och klart landar på 21,50kr/lpm.
Totalkostnad för slinga, egen termostat med golvsensor, lite slang och andra tillbehör för 9kvm blir ~3200kr, för den som är intresserad.
 
  • Gilla
nino och 1 till
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.