I tvättstugan i detta 50-talshus sitter det stora målade plattor på väggen. Ser det ut som eternitplattor med asbest? Det finns likadana i matkällaren. Var det vanligt att man hade eternit inne i en
tvättstuga?
Tvättstuga med målade väggplattor, tvättställ, träbänk och metalltrådshyllor. Era osäkerhet kring asbest i plattor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ja det kan vara eternit. Men du har fotat rätt långt ifrån. Ta en närbild av skarven.
Hur ser taket ut? samma?
 
M MagHam skrev:
Ja det kan vara eternit. Men du har fotat rätt långt ifrån. Ta en närbild av skarven.
Hur ser taket ut? samma?
Jag är inte i huset tyvärr och minns inte hur taket ser ut. Tack i alla fall.
 
Det har säkert stått en värmepanna i den hörnan tidigare, vanligt med eternit som brandskydd då.
 
Nja... snarare en kok-kittel för tvätt än värmepanna är min gissning.
Det förekom ända in på 60-talet.
 
M MagHam skrev:
Nja... snarare en kok-kittel för tvätt än värmepanna är min gissning.
Det förekom ända in på 60-talet.
Det har stått en stor tvättmaskin på en gjuten upphöjd platta i tvättstugan. I alla fall när jag bodde där på 60- och 70-talet. Jag är förvånad över att man klädde så många väggar med eternit. Men det ansågs väl vara bra.
 
Jag är också lite förvånad att det är väggarna.
Dom brukar ju vara murade i hålsten eller liknande i gamla hus och därmed brandsäkra.
I tak däremot är det mycket vanligt.
 
Jag kan tänka mig att man satt skivor som ren avjämning på väggarna, ungefär som vi sätter gipsskivor idag. Eller mjuka tretexskivor på den tiden. Men i ett sådant rum, mot en källarvägg, vill man inet ha något organiskt material, idag skulle man kanske sätta ex. minerit. Men det är fullt möjligt att man då bara hade eternit som möjlig skiva. Nu vet vi inte om det är eternit, men det ser ut att kunna vara det.

Gissningsvis kan man få bort dem i stort sett dammfritt om man tar bort skruvarna. Jag skulle nog prova det. Men se till att ha en bra mask, och täta mot övriga huset när man gör jobbet. I värsta fall så är de både skruvade och limmade. Som lite överkurs, så kan man försöka blöta ned skruvarna när man skruvar.
 
Staffans2000
Eller också låter du dom sitta kvar.
 
  • Gilla
MagHam
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.