Hej!

Jag ska lägga klinker. Ytan är drygt 4m2 och är belägen i hallen. Jag har två funderingar om förarbetet som jag hoppas jag kan få svar på.

Bakgrund: Alla golv i lägenheten är så kallade undergolv från 20-talet som tagits fram, slipats och behandlats. Eftersom det golvet ligger direkt på bjälklaget så innebär det att klinkergolvet som jag nu ska lägga kommer bygga högre än resterande golv. Detta kommer bli speciellt tydligt i den del av hallen där klinkergolvet övergår till plankgolvet. Det är nämligen bara den "grövre" delen av hallen som ska ha klinker. Av just den anledningen så vill jag bygga så lite som möjligt på höjden.

1. Undergolvet som är idag är spontad gran som är spikad på bjälklaget i noten. Bjälkarna ligger cc 60. Golvet är 30 mm tjockt och jag tycker det känns väldigt stabilt. Har inte märkt av någon svikt i just hallen. På det har jag tänkt planlimma fiberförstärkt golvgips (13 mm) med en 8mm tandning av ardex s48 och sedan lägga klinkret på det med ett högelastiskt fix. Kommer det hålla? Jag vet att man i bästa av världar borde ta upp undergolvet och regla cc 30 men det känns som att det är galet mycket jobb och jag vet ärligt talat inte om jag kommer lyckas med det. Därför har jag istället bestämt att köpa det bästa limmet på marknaden (s48) så att det kanske kan kompensera lite.

2. Hur ska jag tänka när jag ska limma fast golvgipset? Ska jag lägga gipset i samma riktning som plankgolvet eller ska jag låta gipset gå tvärs över plankgolvet i samma riktning som reglarna?

Tacksam för svar!
 
Hur stora plattor hade du tänkt dig?
 
A AskeHolst skrev:
Hur stora plattor hade du tänkt dig?
15x15 cm plattor som är 9 mm tjocka.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.