Ja hade inte varit rädd för att använda 5w30
 
Viskositeten är såklart viktig, den måste va hyfsat rätt men ännu viktigare är kvaliteten. Jag har haft ett antal motorer i olika tillämpningar och har fått förvånade ansikten från verkstäder där jag lämnat in dom för översyn/renovering: ”vafan har du inte använt motorn?” Jo det har jag, väldigt mycket, men alltid med oljor där man pratat om ”för hård och långvarig drift under svåra förhållanden”. Akta er för moderna bilmotoroljor, en kompromiss mellan långa bytesintervall och låg bränsleförbrukning. Kolla in oljor sommar avsedda för entreprenadmaskiner ...... Då behöver du aldrig bekymra dej om motorn, det gör möjligen dina arvingar ....
 
D Daniel 109 skrev:
Jag är extremt skeptisk till den typen av påståenden. Oljans isolationsförmåga kan inte variera märkbart.
Nej oljan isolerar inte i sig men min sagesman menade på att den tjocka och starka oljefilmen från en modern motorolja gör att värmeavgivningen metall-metall från kolven till cylinderväggen blir för dålig. På den tiden HDs sidventilsmotorer konstruerades fanns det bara enkelgradoljor med rätt få tillsatser.
 
Den vanliga dödsorsaken för en slunga är normalt sett inte motorn, den går inte många timmar på en vinter. Däremot finns det många andra mekaniska delar som slits hårt med åren och rätt vad det är blir det svårt att uppbringa reservdelar till maskinen när den gått och blivit tillräckligt gammal.

Jag läser alltid folks oljetrådar med stort intresse och har väl alltid något nytt att lära. Tycker att det finns flera bra poänger även här. Men frågan är om inte den här motorn överlever slungan oavsett vilken olja den får, bara den har rätt mängd olja?

Detta sagt med reservation att jag inte vet hur gammal slungan är, eller hur långt den gått med första motorn.
 
  • Gilla
AndersS
  • Laddar…
Jag skämmer bort mina motorer med 100% syntetolja med Esterbas :cool: (Redline 5w30 i bilen)

Motor och burk med syntetolja 5W30 från Motul på ett stökigt arbetsbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Gul snöslunga parkerad i ett skjul med fokus på den främre delen och slitna däck.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Två snöslungsmotorer på ett arbetsbänk med verktyg, en med Briggs & Stratton-etikett.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Keexet Keexet skrev:
Den vanliga dödsorsaken för en slunga är normalt sett inte motorn, den går inte många timmar på en vinter. Däremot finns det många andra mekaniska delar som slits hårt med åren och rätt vad det är blir det svårt att uppbringa reservdelar till maskinen när den gått och blivit tillräckligt gammal.

Jag läser alltid folks oljetrådar med stort intresse och har väl alltid något nytt att lära. Tycker att det finns flera bra poänger även här. Men frågan är om inte den här motorn överlever slungan oavsett vilken olja den får, bara den har rätt mängd olja?

Detta sagt med reservation att jag inte vet hur gammal slungan är, eller hur långt den gått med första motorn.
Slungan är faktiskt relativt ny. Köpte den av en kompis som kört den torr på olja. Fick liv i B&S motorn och körde den 3 säsonger med en hiskelig oljeförbrukning men plötsligt en dag var den stum. En ny likadan B&S motor kostar över 6000 kr så det vill jag inte putta in eftersom jag köpt en begagnad Honda hs55 som går som tåget. Men Tysklandsimporterad kinesmotor för 1300 kr kan jag chansa på för att få en reservalunga eller ta till stugan. Ska skruva ihop den snart. Mycket spännande att se om det fungerar.
 
Svart Lifan-motor monterad på en gul snöslunga med justerat motorfäste och remskivor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Svart Lifan-motor monterad på en gul Stiga snöslunga med nyborrade hål i fästplattan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nu är Lifan-motorn på plats på slungan. Fick göra nya hål i motorfästet/plattan så att remskivorna linjerade. Fick flytta fram motorn ca10 mm för att få det att stämma. Fyllde samma olja som jag har i mina andra slungor(har ju också en gammal Ariens med Tecumsehmotor på). 5w30 helsyntet. Ska byta den efter några timmars gångtid och då blir det ev. 5w40.
Motorn startade på andra rycker och den går jämnt och fint. Mera Hondalik i gången än B&S:n och en soft dröm jämfört med Tecumseh:n.
Köpte motorn från Wiltech.de för att de var billigare än svenska lev. men framförallt för att deras motor var svart men de jag hittade i Sverige var orangemålade. Omöjliga att ha på en gul Stiga...

/LOB
 
Redigerat:
  • Gilla
Lullejulle och 1 till
  • Laddar…
Plasten uppe vid styret ser ju orange ut ;)
 
  • Gilla
lob
  • Laddar…
Orange motor med etiketter och gult handtag, indikerar en diskussion om färgnyanser för byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tokslut Tokslut skrev:
Plasten uppe vid styret ser ju orange ut ;)
Men inte riktigt denna nyans va?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.