Finns det någon form av silikon eller liknande som kan täta runt en bensinslang som går ner i bränsletanken på en trimmer?
 
thx
 
  • Gilla
boltis
  • Laddar…
Cheesen
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
[länk]

Denna är bra till t.ex. toppblockspackning så borde funka hyffsat.
Vet du om den fäster på plast?
Har en bränsletank i plast på gräsklipparen som sprottne i en skarv...
 
Ingen aning, beror väl på vad det är för plast men kan tänka mig att det inte fäster så bra
 
Rolle85: Jag gjorde just den operationen på en häcksax tidigare i höstas. Det var vid gummigenomföringen vid bränsletanken som det läckte. Plockade isär, rengjorde, torkade torrt och applicerade packningssilikon.

Det verkade funka för själva läckaget, men det kan bero på att jag även drog på en sträng runtom gummigenomföringen utanpå tanken. För i soppan såg jag lite rester av silikonet simma runt.

Cheesen: Min erfarenhet är att bensinläckage är riktigt svåra att täta. Har även jag ett mindre läckage även på en gräsklippare, men inte ens superlim står pall för soppan. En snabb googling ger dock två intressanta förslag, att smälta plasten vid skarven med lödpenna, eller att knåda ut tvåkomponents epoxikitt över skarven. Kan vara bra att ha i åtanke nästa gång andan faller på... Lycka till!(y)
 
Jag tätade en bensintank med biltemas plasticpading liknade massa. Det funkare inte. Det svettades igenom bensin
 
Ja jag har också läst samma sak, men jag tolkar det som att spackel (styrenbaserat) är känsligare än epoxi, men jag har inte gjort någon grundligare research i ämnet.
 
Cheesen
Keexet Keexet skrev:
Rolle85: Jag gjorde just den operationen på en häcksax tidigare i höstas. Det var vid gummigenomföringen vid bränsletanken som det läckte. Plockade isär, rengjorde, torkade torrt och applicerade packningssilikon.

Det verkade funka för själva läckaget, men det kan bero på att jag även drog på en sträng runtom gummigenomföringen utanpå tanken. För i soppan såg jag lite rester av silikonet simma runt.

Cheesen: Min erfarenhet är att bensinläckage är riktigt svåra att täta. Har även jag ett mindre läckage även på en gräsklippare, men inte ens superlim står pall för soppan. En snabb googling ger dock två intressanta förslag, att smälta plasten vid skarven med lödpenna, eller att knåda ut tvåkomponents epoxikitt över skarven. Kan vara bra att ha i åtanke nästa gång andan faller på... Lycka till!(y)
Tyvärr funkar inte plastsvetsen... Skarven som spruckit är i vinkel och jag har inte lyckats få den att hålla. Misstänker att den vibrerar sönder därför tror jag att det behövs en mjuk fog för att hålla. Det är ett känt konstruktionsfel på just den gräsklipparen, tanken är bytt några gånger men konstruktionen är densamma så även en ny tank spricker efter några säsonger.
 
Håller inte grundkostruktionen är det nog svårt att få till en lagning som håller. Det låter som att du behöver en tank som är bättre än oginal.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.