Om man ska ha en hörnspishäll infälld i sten och stenbänkskivan ska fortsätta ut mot kyl/frys ca 50 cm måste man skarva då, eller kan man göra en sån bänk i ett stycke? Hoppas du förstår vad jag menar.
 
Jag är inte Thor-Sten, men vi har gjort det i hela bitar.
Det kostar lite mera men det är värt. Man slipper alla skarvar.

Hela vårt kök som är U-format plus en halv-ö, totalt 9m bänkskivor har vi bara 2 skarvar vid diskon. Orsaken var att den delen var så smal att det inte skulle hålla vid transporten.

Så det är fullt möjligt och snyggare att göra det du vill göra i ett enda stycke.
Så här ser det ut:

kitchen1.jpg
macrougn1.jpg
disk.jpg
blueperl1.jpg
 
Väldigt snyggt kök, Sweli :D. Ballingslöv ser jag, är det vaniljgult?

Men vi ska ju ha en infälld hörnspishäll och det kanske ställer till det, därav frågan till "proffset".
Man borde ju kunna göra en hel skiva när den inte går åt båda hållen så att säga. :-/
 
Solana,
Tack, det är Ballingslöv vaniljgult med herrgårds tillbehör ;D

Om skivan ska gå bara åt ena hållet vad ska du ha i den andra ?

Fortfarande tror jag att det går alldeles utmärkt att fälla in en hörnspishäll i en och samma skiva.

Som du ser i bild nr 2 är skivan på en hörnskåp, där skulle du kunna "fälla in" en hörnssips.
På de svagaste delana läggs på under sidan en metal list för att förstärka stenen. Det gjorde de för oss bak och framför diskhon. På samma sätt kan de göra runt din spishäll.

Vad säger Thor-Sten om det?
 
Kan man få se en närbild på diskbänken?  :D

Kom just på att den måste gå ca 40 cm åt ena hållet och 50-60 åt andra  :surprised: hoppas inte det ställer saken ännu mer på "ända".
Måste bli som fram till er spis och fram t o m er första lucka i "sopskåpet".
 
Vilken sida vill du ha bild på?
I så fall måste jag ta nya bilder. Jag har inga "närbilder" i dator mera än den sista ovan.

Från spisen (till vänster) är skivan 54cm, vinkel (hörna) 40cm, sen kommer diskhon. Där är avståndet till skåpet 6cm men till diskhon 10cm.

Från spisen (till höger) är skivan 54cm, vinkel (hörna) 40cm, sen till microskåpet är det 30cm
 
Tackar för de måtten! Behövs ingen bild, det löser sig nog ändå.
Nu väntar vi med spänning på att höra vad Thor-Sten har att tillföra detta ämne!
 
lyfter tråden så inte Thor-Sten missar den 8)
 
He he he he......

Jisses, det var ju hedrande att få en tråd uppkallad efter sig..... ;D

Det är inga som helst tekniska problem med att förlänga vinkeln på en liten hörnbit med 50 cm.

Det blir något dyrare än att skarva (ca. 1000-1200:- extra) men väldigt mycket snyggare. Merkostnaden beror på att det "inre hörnet" måste slipas för hand. Detta är lite "bökigt" och tar tid.

Och Sweli har alldelles rätt "På de svagaste delarna läggs på undersidan en metallist för att förstärka stenen".

Man brukar fräsa ett spår framför och bakom diskho och spishäll och limma in stålstavar.
Stenen är ju hårdare än stålet så många undrar hur stålet kan förstärka stenen....

Det fungerar så här: Sten är hårt och sprött medan stål är mjukt och segt. Det innebär att sten är stumt och stål fjädrar. Så om en stål-förstärkt sten böjs, ser stålet till att det hela fjädrar tillbaks istället för att brytas av.

Men, man måste vara mycket försiktig när man bär och monterar stenskivor med hål för ho/häll ändå. Gör du det själv skall du komma ihåg att alltid bära skivan vertikalt (på högkant) aldrig horisontellt!

När stenen väl ligger på plats är den i det närmaste outslitlig!

Good Luck!

Thorsten


 
så man skulle kunna förlänga hörnbiten med 40 åt ena hållet och 50-60 åt andra alltså, för en ca 12 hundra extra?

Du har ett direktmeddelande!
 
Nej Solana nu räknar du lite för optimistiskt.

För det första har du nu två "horn" som sticker ut från hörnbiten och det är en mindre bra lösning, för det blir i det närmaste omöjligt att transportera en sådan sten utan att den går sönder vid utsågningen för spishällen.

Dessutom kostar varje slipning av inre hörn ca. 1000-1200:- och nu har du plötsligt två sådana.

Men det finns ytterliggare en aspekt på det hela:

Om du gör hörnet med skarvar använder du tre bitar 600 mm djup stenskiva, men om du gör ett oskarvat hörn måste du börja med en jättestor kvadratisk stenskiva, såga bort material i fram och bakkant och slänga detta material. Men......allt material måste betalas, även spillet så även ekonomiskt sett är den oskarvade lösningen med två "horn" mindre fördelaktig.

(Detta gäller förstås även om man bara gör ett "horn", men i det fallet blir det mycket mindre spill)

Ett kort "horn" (som du kan se på Swelis bilder) är alltså OK, men två horn och särskilt i kombination med ett utsågat hål för spishäll är ingen bra lösning.

Men jag tror faktiskt att du tar det här med skarvarna alldeles för allvarligt. I de flesta granitsorter syns en bra utförd skarv inte alls särskilt markant:

mont41.jpg

MvH

Thorsten

 
Får väl inställa mig på skarvar då :(... antagligen tar jag det för allvarligt :-[... Det är väl ingen idé heller att bara köra en skarv... då kan man väl lika gärna ha två... :-/
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.