N
Hej alla!

Söker nu råd i hur vi ska gå till väga.

Kort historia som blir lång. Vi köpte ett hus 2013. Badrum renoverat 2010 med plattor.

Efter vi flyttat in märker vi att vi inte är nöjda med plattsättningen samt vissa "igenfyllningar" som ej varit täta utanför dushen. Vi hade dock anticimex som kollade tätskiktet och det var ok. Besiktningen av huset visade inga fel alls. Det är svårt att se om saker är rätt gjorda med plattor i badrum då man måste i princip riva upp allt.
Förra ägarna har dolda fel försäkring och eftersom badrumet är gjort 2010 är detta också inom 10års regeln inom garanti.
Vi har haft översikt med att plattorna (dvs det yttre) inte har varit perfekt. Plattor som sticker ut. Är ej raka. Spackel som syns i taket samt en hel del chippade kakelplattor. Det var trots allt inte vi som köpte renoveringen tänkte vi och vi orkade ej dra in en process. Så länge badrumet är tätt och fungerar så får det vara.

Nu till problemet.
Igår märkte vi att en del av fogen i själva duschen hade chippats av samt att när vi böjer oss ner märker vi även att det bubblar upp under en platta om man trycker på den pga fukten.
Vi kontaktat förra ägaren som kontaktat företaget som utförde renoveringen och en person ska ut och titta på detta.

Det vi inser nu är ju hur förjäkligt badrummet ser ut. Kan denne person ej utföra ett arbete innan, varför ska han kunna göra ett nytt arbete bättre? Vi är även rädda för att han skadar badrummet ännu mera.
Nu har vi kanske inte så mycket att säga till om när det gäller garanti utan vi får helt enkelt se vad vi får. Vi har även fått höra idag att fallet mot avloppet ej är korrekt och det har förmodligen bidragit till att det kommit in fukt som ej åkt bort.

Vad gör vi om personen ej har certifiering? Kan vi på något sätt ha rätt till en annan hantverkare?
Vad händer ifall vi ej är nöjda med arbetet som görs för att fixa vårt badrum?
Vad vi kan utläsa finns detta företag inte mer under samma namn alternativt att han startat om med ett nytt företag. Detta känns också oroväckande.

Vi måste iallafall åtgärda problemet oavsett om vi får på garanti, försäkring eller att vi helt enkelt får betala ur egen ficka.

Ursäkta om det är lite svårläst. Störd sömn och småbarn gör att jag ej kan fokusera så bra nu på kvällen.

Tack alla som tar er tid att läsa!
 
BirgitS
Hej och välkommen till forumet!

N nina_35 skrev:
Igår märkte vi att en del av fogen i själva duschen hade chippats av samt att när vi böjer oss ner märker vi även att det bubblar upp under en platta om man trycker på den pga fukten.
Vad menar du med "chippats av"? Kan du ladda upp ett foto?
Det är normalt att det är vatten under klinkers och bakom kakel. Det kan ta någon månad efter en dusch innan det har torkat upp under plattorna. Däremot verkar det som att det är otillräckligt med fix under plattan om den rör sig.

N nina_35 skrev:
Det vi inser nu är ju hur förjäkligt badrummet ser ut. Kan denne person ej utföra ett arbete innan, varför ska han kunna göra ett nytt arbete bättre? Vi är även rädda för att han skadar badrummet ännu mera.
Nu har vi kanske inte så mycket att säga till om när det gäller garanti utan vi får helt enkelt se vad vi får.
När det gäller garantijobb så har utföraren tre (ev. endast två) chanser på sig att rätta till fel enligt konsumenttjänstlagen. Du kan läsa om lagen på Konsumentverkets webbplats.
 
N
Tack så mycket för ditt snabba svar!

Detta menade jag med att det chippats av. Lite svårt att formulera mig. Min man dubbelkollade och man ser att 2st plattor ej sitter ihop med fogen dvs rör på sig. Hur länge detta har rört på sig innan vi kände av att en fogbit har lossnat vet vi inte. Det är fler småbitar med fog som har lossnat i duschen. Eftersom det är mörka plattor har vi helt enkelt inte sett detta förrens nu.

Angående hantverkaren, har man ens rätt till att utföra våtrumsarbeten om man ej är certifierad? Vi ska givetvis be om bevis.

Skadad fog mellan mörka plattor där bitar har lossnat och två plattor ej är ihopfogade.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



BirgitS BirgitS skrev:
Hej och välkommen till forumet!


Vad menar du med "chippats av"? Kan du ladda upp ett foto?
Det är normalt att det är vatten under klinkers och bakom kakel. Det kan ta någon månad efter en dusch innan det har torkat upp under plattorna. Däremot verkar det som att det är otillräckligt med fix under plattan om den rör sig.
.
 
I en privatägd bostad (ej BRF) kan du dona bäst du vill med badrum, kakel, plastmattor och vatteninstallationer.
Staten lär inte dra dig inför tingsrätten.
Det som kan bli ett bakslag är om du får någon skada som du vill ha ersättning för från ditt försäkringsbolag.
Reducerad eller helt utebliven ersättning kan bli resultatet.
 
BirgitS
N nina_35 skrev:
Angående hantverkaren, har man ens rätt till att utföra våtrumsarbeten om man ej är certifierad?
Javisst, det är ingen lag om vilka som får göra våtrumsarbete utan många gör ju sånt själva. Det är bara när det gäller el som det krävs behörighet.

Det finns andra trådar som handlar om badrum där fogbitar har lossnat och plattor sitter löst om du vill läsa om andra fall i väntan på att företaget kommer ut.
 
N
Nu är det inte så att vi är intresserade av att hobbyfixa vårt badrum själva eller anlita hantverkare utan certifiering. Är man utbildad inom området kan jag förstå att man väljer att göra detta själv men det känns aningen dumsnålt att inte göra rätt från början om inte livsfarligt då det innebär att att man blandar in el med golvvärmen. Men tack för informationen.

Frågan gäller vad vi kan kräva av företaget, om vi ens har rätt att kräva något av hantverkaren eller förra ägaren? Dvs att denne ska ha rätt certifikat och rätt att utföra arbete i våtrum.
Om inte kanske man helt enkelt ska avstå från att låta denne person att ens ta i arbetet då vi inte vill ha mer skador än de som redan finns.

Hoppas att jag formulerade mig tillräckligt. Hjärnan börjar svaja.

Tack igen!



E etompau skrev:
I en privatägd bostad (ej BRF) kan du dona bäst du vill med badrum, kakel, plastmattor och vatteninstallationer.
Staten lär inte dra dig inför tingsrätten.
Det som kan bli ett bakslag är om du får någon skada som du vill ha ersättning för från ditt försäkringsbolag.
Reducerad eller helt utebliven ersättning kan bli resultatet.
 
N
Tusen tack för all hjälp.
Har kollat febrilt men det har varit en stressig dag på jobbet och andra saker som kommit i vägen. Jag har nog missat lite. Men vi kanske kan utgå ifrån att plattorna inte ska röra på sig och att det förmodligen rör sig om felkonstruktion från början?

Lite lagom roligt att få detta i ansiktet när vi precis går igenom offerter för att fixa till mögel på vinden haha :) Men det måste göras i vilket fall som. Vi får iallafall friskare luft och ett funktionsdugligt badrum till slut haha :)



BirgitS BirgitS skrev:
Javisst, det är ingen lag om vilka som får göra våtrumsarbete utan många gör ju sånt själva. Det är bara när det gäller el som det krävs behörighet.

Det finns andra trådar som handlar om badrum där fogbitar har lossnat och plattor sitter löst om du vill läsa om andra fall i väntan på att företaget kommer ut.
 
Att elarbeten är sk ”behörighetskrävande” är ju för att det är potentiellt livsfarligt för den som gör det och andra i framtiden. Så ej med badrum. Exemplet du tar med golvvärmen är ju ett elarbete. Däremot, som skrivits, så kan försäkringsersättning nekas eller sättas ned om badrummet ej är ”fackmannamässigt” gjort.

Frågan om du kan få ersättning eller ej är väl egentligen densamma som diskuteras flitigt här; om säljarnas dolda fel-försäkring gäller i detta fall eller ej, eller om du annars kan åberopa något som gör att de blir ersättningsskyldiga. Undersökningsplikten för en husköpare är ju annars långtgående.

Jag ser på bilderna att lite fog är borta, det är inte som du skriver fogen som håller ihop plattorna. De sitter hårt fast i fix som ligger ovanpå tätskiktet. Om en platta verkligen är lös - går den att fysiskt rucka på?? - så måste det vara verkligt undermåligt gjort på den platsen. Det säger dock inget om tätskiktet som inte har något att göra med vare sig plattan eller fixet den sitter i.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Jag gissar att en eller flera plattor är lös, en fog lossnar inte sådär utan orsak.

OM en platta är lös, så beror det ofta "bara" på att den inte fäst ordentligt vid sättningen. Det kan vara ngn. ojämnhet i underlaget där så att delar av plattan inte fått kontakt med fixet, eller det kan vara fel på fixet, vanligt är att det blir "skinn" att alltså fixet som spritts ut på ytan hunnit torka i övre skiktet innan plattan trycks dit. Just det kan även en bra plattsättare råka ut för.

Men en lös platta kan också bero på att underlaget rör sig, då är det värre. Antingen att underlaget gjorts fel, så att det är svikt i underlaget, för få reglar under skivorna osv. Eller att det finns en vattenskada så att materialet under börjar luckras upp.

Men som sagt, ofta går det att bara fästa den lösa plattan med nytt fix.
 
O
N nina_35 skrev:
Frågan gäller vad vi kan kräva av företaget, om vi ens har rätt att kräva något av hantverkaren eller förra ägaren?
Det här är inte vad du vill höra, men du kan tyvärr inte kräva någonting av någon i det här läget.

Garanti är per definition ett frivilligt civilrättsligt avtal mellan två parter. I det här fallet är de parterna hantverkarna och förra ägaren. Du som tredje part har inget med det att göra och du kan inte ta över garantin om det inte finns en sådan skrivelse i avtalet. Nu är förra ägaren snäll och ändå kontaktar företaget och ber dem avhjälpa felet under deras garanti med utgångspunkt i dina synpunkter.

Reklamation är något helt annat och det regleras i tvingande lag. Det betyder att man har tre års på sig att, inom 2 månader från att man upptäcker felet, kräva rättelse av ett fel som funnits där från början. Även reklamationsrätten gäller två parter och flyttas in över på dig när du köper fastigheten. I det här fallet är alltså parterna förra ägaren och hantverkaren. Du har ingenting med saken att göra och kan därför inte reklamera arbetet.

Då återstår lagstiftningen runt "Dolda fel" i jordabalken. Det innebär att om du kan visa att det här är ett faktiskt fel, och att det inte hade gått att upptäcka vid en noggrann inspektion av fackman, så kan du rikta ett ersättningsanspråk mot säljaren. I och med att du skriver "Vi har även fått höra idag att fallet mot avloppet ej är korrekt och det har förmodligen bidragit till att det kommit in fukt som ej åkt bort" så kommer du aldrig kunna få igenom ett dolt fel eftersom detta är ett uppenbart fel som du enkelt hade kunnat upptäcka vid en inspektion. Därmed har du tyvärr brustit i din undersökningsplikt och förverkat alla dina möjligheter till ersättning för andra mer allvarliga fel i badrummet. Rättsligt skulle de nämligen med största sannolikhet resonera att om man hittar ett så pass uppenbart och allvarligt fel så bör man förutsätta att det med stor sannolikhet finns andra brister.
 
Redigerat:
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Nja... fallet går ju att fuska till på ytan även om det är bakfall på golvet
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.