Jag har en plattsättare som håller på att kakla in toalettboxen och jag är lite konfunderad över varför han har valt att strunta i kantlister.
Han har gett en lite halvluddig förklaring på telefon om att det går inte att använda lister pga plattornas storlek. Men jag köper inte riktigt den förklaringen.

Kan någon här förklara varför han väljer den här mer tidskrävande metoden (varje hörnplatta måste ju slipas 45 grader)?
 
  • Vit kakelvägg och toalettbox under konstruktion utan kantlister och med synliga kakelkryss.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Kakelarbeten vid toalettvägg med vita plattor utan kantlister, visar hörn där plattorna möts.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Kakelplattor under installation runt en toalettbox utan kantlister, hörnplattorna är snedskurna.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Tom_Höör
  • Laddar…
Hade du beställt med kantlist?
 
  • Gilla
leffe-e och 1 till
  • Laddar…
Varför gnälla? Jag tycker det där är mycket snyggare än fula kantlister...
 
  • Gilla
Petersrör och 42 till
  • Laddar…

Bästa svaret

T
Det var ju snyggt utfört i alla fall och gör man så så behövs det inte lister vilket egentligen är lathundens utväg. Vissa kunder vägrar ju ytterhörnslister och då får det bli så att man gerar plattorna istället, blir helt klart mycket dyrare i slutändan för kunden men det får man ju informera om i förväg.
 
  • Gilla
tompaah7503 och 5 till
  • Laddar…
T tank77 skrev:
Det var ju snyggt utfört i alla fall och gör man så så behövs det inte lister vilket egentligen är lathundens utväg. Vissa kunder vägrar ju ytterhörnslister och då får det bli så att man gerar plattorna istället, blir helt klart mycket dyrare i slutändan för kunden men det får man ju informera om i förväg.
Finns det någon som helst anledning att vara två på ett sånt jobb och finns det någon anledning att vara två personer när man kaklar ett litet badrum på 4 kvm?

Ungefär hur lång tid tar det att sätta tätskickt och kakla inkl fogning (utom boxen på bilden) ett sånt badrum? Alla rör, väggar, golvbrunn mm är förberett och bara släta väggar.

Visst behöver man bara tätskikt vid duschen om det är sten(leca) och betongplatta?

Jag misstänker nämligen att de överdebiterat mig, maskar och gör saker och ting mycket mer komplicerat än nödvändigt. Jävligt irriterande med tanke på att det är ett företag som jag jobbat med i 10 år nu och som tidigare skött sig utmärkt.



A AndersS skrev:
Hade du beställt med kantlist?
Enklast och snabbast möjligt var mina instruktionen.
 
Redigerat:
johel572 johel572 skrev:
Varför gnälla? Jag tycker det där är mycket snyggare än fula kantlister...
Det är ju en smaksak :)
Personligen gillar jag list
 
  • Gilla
verktygsgurun
  • Laddar…
2h/ kvm tätskikt sättning och fog utan att stressa

Nej 2pers kan omöjligtvis göra det på halva tiden mot en man...
 
  • Gilla
blackarrow
  • Laddar…
nino nino skrev:
2h/ kvm tätskikt sättning och fog utan att stressa

Nej 2pers kan omöjligtvis göra det på halva tiden mot en man...
Oj, jag ska ha ett allvarligt snack med hantverkaren
 
T
Inte för att det spelar någon roll men personer från icke skidåkande nation brukar jobba två-tre man i ett badrum samt använda kakelkryss. Alltid lika kul när kunderna säger att dom hade en billig timpeng men i slutändan blir det alltid dyrare då dom är flera stycken som jobbar det tar en evighet för dom att kakla.

Nej, det ska vara tätskikt i hela badrummet, kvittar om det är betongbjälklag. Bara i oisolerade källarutrymmen man kör med tätskikt endast i duschen.......

En 15x15 cm kastar man ju upp men med tanke på att du har låda till toaletten samt trumman uppe i taket så hade det väl max tagit två dagar att sätta väggarna samt två-tre timmar för golvet och lika mycket för fogning av hela rasket. Tätskiktningen tar runt 4 timmar om man hade använt folie och tätat HELA badrummet, väggar och golv. Så då landar vi på runt 24 timmar allt som allt.
 
  • Gilla
banjoragge och 4 till
  • Laddar…
Om det är mycket som ska skäras/kapas kan det vara effektivare med två personer.
Har satt ett badrum på 5-6 kvadrat där två personer jobbade konstant med att kapa och sätta kakel/klinkers.
Du har för övrigt fått en snygg lösning och det tar inte många extra minuter att fasa 45 grader. Finns även kakel som har 45graders.
 
  • Gilla
brumbjorn och 2 till
  • Laddar…
T tank77 skrev:
Inte för att det spelar någon roll men personer från icke skidåkande nation brukar jobba två-tre man i ett badrum samt använda kakelkryss. Alltid lika kul när kunderna säger att dom hade en billig timpeng men i slutändan blir det alltid dyrare då dom är flera stycken som jobbar det tar en evighet för dom att kakla.

Nej, det ska vara tätskikt i hela badrummet, kvittar om det är betongbjälklag. Bara i oisolerade källarutrymmen man kör med tätskikt endast i duschen.......

En 15x15 cm kastar man ju upp men med tanke på att du har låda till toaletten samt trumman uppe i taket så hade det väl max tagit två dagar att sätta väggarna samt två-tre timmar för golvet och lika mycket för fogning av hela rasket. Tätskiktningen tar runt 4 timmar om man hade använt folie och tätat HELA badrummet, väggar och golv. Så då landar vi på runt 24 timmar allt som allt.
Lådan och trumman är ditsatta efter rummet kaklades så det var helt släta väggar.

Nu är det tyvärr inte en billig penning och det är ett svenskt företag som jag jobbat med under tio år utan att jag har haft anledning att klaga. Nu är det 3 år sedan jag jobbade med dom senast och det är inte samma killar som jobbar åt han längre.

Har bokat möte med högsta chefen (som åker skidor ;) ) och killen(åker inte skidor) som ansvarar för projektet i morgon.
 
N noone70 skrev:
Det är ju en smaksak :)
Personligen gillar jag list
Men då skulle du ju ha beställt med list nu hade du inte gjort det enligt svar på min tidigare fråga.
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Men då skulle du ju ha beställt med list nu hade du inte gjort det enligt svar på min tidigare fråga.
Som jag svarade en annan, enklast och snabbast.
 
A AndersS skrev:
Men då skulle du ju ha beställt med list nu hade du inte gjort det enligt svar på min tidigare fråga.
Sedan så har har han alltid använt list i de badrum han gjort åt mig tidigare. Varför skulle jag förvänta mig något annat den här gången?
 
  • Gilla
twoody
  • Laddar…
N noone70 skrev:
Sedan så har har han alltid använt list i de badrum han gjort åt mig tidigare. Varför skulle jag förvänta mig något annat den här gången?
Rent generellt så har det inte avtalats hur jobbet ska utföras och att fasa kanter behöver inte bli dyrare vilket initialt var din frågeställning. Men att inte specificera utförande utan endast ange "enklast och snabbast" öppnar upp för tyckande vad det är.
Vad du kan förvänta dig är en dialog mellan dig och utförande företag, vi på forumet kan bara utgå från hur uppdraget avtalats.
Arbetet utifrån bilderna ser ut att vara fackmannamässigt gjort och att använda fasade kanter är ingen felaktighet i utförande.
Det du i dialog med utförande företag kan diskutera är att du anser att utfört arbete har en för hög kostnad, men det verkar vara avtalat med löpande timdebitering. Så du har en del tolkningsfrågor att reda ut vad som är "enklast och billigast" vilket kan vara mycket olika beroende av material och utrusning man valt.
 
  • Gilla
Stingray468 och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.