L
Skall sälja huset och vill förbereda inför deklarationen redan nu. Eftersom jag sparat alla kvitton handlar det mer om att planera för vad som är giltigt att dra av.

Vi bytte syllarna på huset 2012 genom en firma. Går det att hävda att detta är en renovering om syllarna är bytta med ett patenterat system?
 
Du skriver "renovering", och menas med detta reparation och underhåll så gäller:

"Tänk på att du inte får göra avdrag för

  • utgifter du haft för reparation och underhåll längre tillbaka än fem år innan du sålde bostaden."
https://www.skatteverket.se/privat/...r.4.b1014b415f3321c0de19ee.html#!/start/step1

Är det däremot att räkna som grundförbättring gäller andra regler!

"Det är olika regler beroende på vilken typ av åtgärd du har gjort. Man skiljer på så kallade grundförbättringar, och på reparationer och underhåll. Reparationer och underhåll måste ha medfört att bostaden är i bättre skick vid försäljningen än vid köpet. Det innebär att du inte kan få avdrag för reparationer och underhåll om bostaden var nybyggd vid köpet."
 
  • Gilla
Lewdis och 1 till
  • Laddar…
Det där är ju ett sådant där intressant gränsfall.

Att byta en murken syll är ju enn uppenbar renovering. Och alltså inte avdragsgillt om det går mer än 5 år.

Men nu misstänker jag att man bytt med en metod som skall motverka problemet. Om vi antar att huset hör till problemårgångarna (typ 70 tal) så är ju syllarna en känd riskkälla. Och att byta ut dem mot plastreglar/rostfritt stål, eller vilken metod man nu kör för att undvika nya rötskador. Så är det ju en tydlig förbättring från ett känt problemområde.

Jag skulle dra av kostnaden. Men vara tydlig i deklarationen med att den gäller en uppgradering av syllarna. Då bör du max riskera att få avdraget underkänt. Om man kan anses ha dolt att det gäller ett tveksamt avdrag, så kan det bli skattetillägg (40% extra).
 
  • Gilla
Lewdis
  • Laddar…
L
Tusen tack båda två. Enig med er bedömning. Kan dessutom tilläggas att syllar saknades på några ställen när vi flyttade in, där kunde man putta med fingret under ytterpanelen och röra listen i rummet.

Syllarna är som ni säger av annan sort också.

Hur hade ni tänkt med kök och vitvaror. Köket är helt bytt med nya golv riven vägg, nytt tak osv. Anses hela detta vara okej eller bör jag bryta ut delar ur detta?
 
I den mån köket förbättras i förhållande till original. Ex. mer skåp eller granitbänkar istället för laminat osv. Så bör det vara avdragsgillt. Men inte om det bara är nya maskiner eller fräschare skåp. Möjligen om du byter maskiner från standard till proffstyper, typ 300 000 för hällen osv.
 
  • Gilla
Lewdis
  • Laddar…
L
H hempularen skrev:
I den mån köket förbättras i förhållande till original. Ex. mer skåp eller granitbänkar istället för laminat osv. Så bör det vara avdragsgillt. Men inte om det bara är nya maskiner eller fräschare skåp. Möjligen om du byter maskiner från standard till proffstyper, typ 300 000 för hällen osv.
Men om man rivit ut hela köket, rivit väggar för att få ett större kök. Bytt till induktion istället för gammal hederlig, , mer miljövänlig kyl och frys (avfrostande), satt in led lampor i taket osv. Ser man i så fall hela kostnaden för köket som en del eller bryter man ut olika saker. Jag menar att köket är helt annorlunda utan några likheter bortsätt från typ av elektronik likt alla kök.
 
BirgitS
L Lewdis skrev:
Bytt till induktion istället för gammal hederlig
Just det låter som ett sånt fall där merkostnaden räknas som förbättring, alltså det högre priset för induktion jämfört med spis av samma typ. Men Skatteverket brukar vara väldigt vänliga när man ringer och frågar om hur deras riktlinjer ska tolkas. Och de svaren blir ju säkrare än olika människors åsikter här i forumet.

L Lewdis skrev:
satt in led lampor i taket
För mig är det en försämring och inte en förbättring så jag skulle nog tro att Skatteverket anser att det inte spelar någon roll vilken sorts belysning det finns i taket.
 
Efter en lägenhetsförsäljning så var jag på ett föredrag om deklarering som Bjurfors höll.

Enligt föreläsaren där så så fort man börjat flytta väggar så var det en ombyggnad och därmed kunde man dra av hela kostnaden.
Jag tyckte det konstigt men föreläsaren stod på sig.
 
Ny, till och ombyggnad finns det ingen tidsgräns för. Förbättrande renoveringar får vara max 5 år gamla och måste uppgå till minst 5000 kr per/år. Vitvaror skall även skrivas av, om man lyssnar på Skatteverket, har dock inte stött på någon som gjort detta.
Hur man definierar en ombyggnad är till stor del upp till dig, samtidigt som "bevisbördan" även ligger på dig.
 
Att du rivit väggar för att få ett större kök. Det tror jag per definiton är en ombyggnad/förbättring. Därmed är köksrenoveringen avdragsgill.

Att du satt induktion, betyder bara att du köpt en ny spis/häll istället för en bef. Om du hade satt in induktion som en av de första i Sverige, när en sådan häll kostade 200 000 (eller nått ?) då skulle man kunnat hävda att det var en förbättring. Men så länge du byter en äldre standard apparat till en nyare standard pryl, så är det bara en renovering. Sedan finns det grader av "standard", induktion är idag en av graderna inom standard.

I teorin skall man bara göra avdrag för skillnaden i kostnad som förbättringen inneburit. Men i praktiken tror jag alla får igenom en ombyggnad till 100%. Och OM man skall redovisa hur mycket renoveringsalternativet skulle kostat, så tror jag man kan vara väldigt kreativ. Typ om jag bara skulle renoverat hade man ju inte valt så dyra alternativ, det vore kapitalförstöring att sätta in dyra skåp i det gamla kyffet osv. Då hade det varit så enkelt att ingen hantverkare hade behövts...
 
L Lewdis skrev:
Tusen tack båda två. Enig med er bedömning. Kan dessutom tilläggas att syllar saknades på några ställen när vi flyttade in, där kunde man putta med fingret under ytterpanelen och röra listen i rummet.

Syllarna är som ni säger av annan sort också.

Hur hade ni tänkt med kök och vitvaror. Köket är helt bytt med nya golv riven vägg, nytt tak osv. Anses hela detta vara okej eller bör jag bryta ut delar ur detta?
Är köket i bättre i skick än när du köpte så drar du av det. Enligt skatteverket.
 
L
JLyck JLyck skrev:
Är köket i bättre i skick än när du köpte så drar du av det. Enligt skatteverket.
Tack för alla kloka råd.

Det blir ju ett himla pussel om jag skall bryta ut mina renoveringar i delar och dra av vitvaror osv för sig. Gissar att de flesta kör hela beloppet.

Har även bytt vindskivor från masonit till plank samt bytt en vägg i masonit till plank. Undrar om detta är förbättring som kan dras av senare än fem år.
 
Vindskivorna tycker jag låter lite långsökt att kalla för annat än underhåll. Väggen kanske... Om man kallar det uppgradering av vägg eller något åt det hållet. Men vindskivorna måst ju vara småpengar?
 
L
H hempularen skrev:
Vindskivorna tycker jag låter lite långsökt att kalla för annat än underhåll. Väggen kanske... Om man kallar det uppgradering av vägg eller något åt det hållet. Men vindskivorna måst ju vara småpengar?
H hempularen skrev:
Vindskivorna tycker jag låter lite långsökt att kalla för annat än underhåll. Väggen kanske... Om man kallar det uppgradering av vägg eller något åt det hållet. Men vindskivorna måst ju vara småpengar?
Japp småpengar men bytta med samma firma samtidigt.
Totalt är det ganska mycket pengar det handlar om i arbeten vi utfört så klart man vill dra av så mycket det går.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.