Jag såg en dag att min granne som har en gammal skola med enbart avlopp utan brunn och att vattnet infiltreras direkt i marken och allt skapat för mera än 70 år sedan. Grannens tomt sluttar ner mot min mark och avloppet kommer i dagen ca 10m från min gräns. Hur nära en tomtgräns får man lägga en infiltrationsanläggning?
 
Claes Sörmland
Jag förstår inte riktigt vad du menar med "enbart avlopp utan brunn" och "avloppet kommer i dagen". Menar du att det är ett rör ut på backen så att avloppsvattnet kommer i dagen? Då är det garanterat inte tillåtet och det är dags för grannen att anlägga ett riktigt avlopp. Om kommunens miljönämnd får kunskap om detta så måste de agera för att detta åtgärdas.

Vad gäller infiltrationer så kan de anläggas nära tomtgräns eller t o m på din mark om ni kommer överens om det. Men rekommendationen är att inte anlägga infiltrationsbäddar närmare än 4-5 m från tomtgränsen. Men tomtgränsen är mindre viktig än avstånd till t ex brunnar och diken eller annat som kan påverkas negativt av smittan eller sammansättningen i avloppsvattnet.
 
Måste ju finnas en brunn om det är vanligt avlopp. Annars kanske det är dagvatten.
 
T timmerhus7358 skrev:
Jag såg en dag att min granne som har en gammal skola med enbart avlopp utan brunn och att vattnet infiltreras direkt i marken och allt skapat för mera än 70 år sedan. Grannens tomt sluttar ner mot min mark och avloppet kommer i dagen ca 10m från min gräns. Hur nära en tomtgräns får man lägga en infiltrationsanläggning?
Hej!
Jag förstår att det kanske inte är så lätta att visualisera denna konstruktion av avlopp, men det är helt enkelt ett avlopp med cementrör för diskvatten och liknande i ett cementrör nergrävd i mark ett stycke och som kommer i dagen ca 10 meter från min fastighetsgräns. Jag vill inte ha en filtreringsanläggning på min mark om jag slipper och det finns gott om plats på grannens fastighet. Jag vet inte ens om ägaren har noterat avloppets status, eftersom det är en sommarboende person från annat land. Jag bara undrade på avstånd till fastighetsgräns med tanke på vad som gäller för uppförande av byggnad. Att ha en beredskap när det blir aktuellt...är tanken från min sida. Tänker uppmuntra grannen att ordna ett lagenligt avlopp.
 
Hemmakatten
Är det bara diskvatten så är det inte så farligt. Men antar att det är dusch, tvätt mm, men inte toa.. Då borde grannen definitivt anlägga en BDT-infiltration med slamavskiljare. Kommer ni inte överens så ta kontakt med kommunen.

Är det också avlopp från en toa så skulle jag ringa kommunen omedelbart.
 
Redigerat:
  • Gilla
uuu och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.