Jag måste nog byta min varmvattenberredare (VVB) snart. Så jag tänkte att det är bättre att handla nu än att stå utan varmvatten i vinter.

Nu har jag gått och tänkt lite på en vattenmantlad pelletskamin som jag skulle koppla till en ack.tank för att värma varmvatten med och även koppla på ett eller några få element för att få tillskottsvärme. Annars är det luftvärme i huset med återvinning på frånluften.

Nu ligger kaminen lite längre fram i tiden. Om jag byter till en ny VVB idag så stänger jag liksom dörren för det system som jag beskrev ovan.
Min fråga är om det är någon som har något tips på en ack.tank som kan fungera bara som VVB ett tag (med en elpatron förstås) tills jag får tummen ur och gå vidare?
Jag har inget pannrum utan den måste kunna stå i tvättstugan. Max 700x700 mm i storlek.

Ett annat alternativ som är lite billigare är att sätta in en ny VVB och bara sätta in en vanlig pelletskamin som bara värmer inneluften när den är på.

Vad tycker ni? Finns det någon bra tank eller ska jag bara köra vidare med en ny VVB. Det går att spara lite mer el genom att ta ack.tanken men frågan om det är värt den extra investeringen. Idag gör vi av med 22000 kwh per år, ca 12-14 tusen av dom är värme och varmvatten (uppskattat mellan tummen och pekfingret).
 
Hmm . Jag måste säga kör på vvb nu ..
Skaffa sen när ekonomin tillåter en vattenmantlad kamin med en acktank med liten inbyggd vvb eller slinga.
Den kopplas så den sitter före vvb som du instalerar nu.
Då kan du alltid ha varmt vatten te duch o bad. Om du inte eldar går vvb men eldar du går inte vvb..
Så skulle jag nog gjort själv.
 
Behöver du en stor varmvattenberedare som måste stå på samma plats som en eventuell accumulatortank?

Det skulle kunna vara vettigt att placera den nya varmvattenberedaren så den inte är i vägen för en accumulatortank och den dag du skaffar accumulatortanken köpa en med en kopparrörsslinga i som förvärmer kallvattnet så det blir varmt innan det når varmvattenberedaren. Då har du varmvatten oavsett hur ofta du eldar och så fort du eldar drar varmvattenberedaren mindre el.
 
Det finns ackumulatortankar med el-patron samt varmvatten slingor som kan användas för varmvatten beredning, en 500L har mått 700X700 samt 690 diam. isolerade.
Du kan även få en sådan tank förberedd för solvärme som också är ett vettigt alternativ.
 
Hej!
Självklart så skaffar du en vv-beredare med en slinga för framtida på koppling av extern värmekälla. Det finns ett flertal modeller och tillverkare av dessa. De funkar med elpatronen som en vanlig beredare. och du kan när du har tid o pengar haka på en pelletskamin.
 
Skaffa en acktank med vv slingor o elpatron direkt..
Satsa på en väl isolerad min 90 mm pur el isolera själv min 200 mm mineralull gärna mer..
Effektas 90 mm pur el A-tanks 100 mm pur dom har istort sätt lika lite värmeförluster som en vvberedare..
 
Tack för alla bra synpunkter!! Många nya infallsvinklar.

Jag har inte så mycket plats i tvättstugan. Så att klämma in både en VVB och senare även en ack.tank kan bli svårt.

Om jag kopplar på en kamin rakt på en slinga i en VVB så får jag väl inte så mycket lagringsförmåga för värmen. Dessutom så kan jag väl inte koppla på extra element.

Detta lämnar alternativet med en ack.tank på 500l med förrådsberredare eller genomströmmningsberredare.
Är en sådan tank och en VVB likvärdiga när det gäller effektivitet och att värma vatten?

Jag har ritat en bild över systemet som jag tänkt på.

villavarme7xx.jpg
Det som ovan i bild, luftvärmen, är befintlig. Resten finns inte idag. Men kanske snart ;).

Borö har en tank som heter TIDA 500.
http://www.boroe.com/produkter/default2.htm
Den har vad jag behöver (vvslinga, solsliga, radiatorshunt samt inlopp för kamin). Den har "vitvaru-look" vilket gör att den passar i tvättstugan. Men den är lite dåligt isolerad. Bara 60 mm mineralull.

Någon som har några tips på andra tillverkare?
 
re ackar se lantbruksnet.se/tanksvets

det behövs ett beslut om vad och när du tänker koppla på det övriga i bilden

och så kanske ni får ta en diskussion huruvida det är försvarligt att ge det som kostar 5% husets pris och drar 20% av årskostnader lite mera plats än bara 60x60

men vid lite större säkerhet på att framtiden blir som på bilden så visst kan en ack funka som VVB
elpatronen skall sitta så högt som möjligt
och acken bör vara lite större än du tänkt och välisolerad

till dess så köp en vvb som sen kan kopplas i serie med vv-slingorna i en bra ack

hur vet du att vvb skall bytas?
och jobbar du lite själv och har kollat ut vad som behövs och placering
så blir eventuellt varmvattenavbrott mycket kort
 
Jag har en sån borö tank o isolerningen är väldigt dålig.. :( Tanken sjunker från 77 till ca 60 grader på 12 timmar utan vv uttag.. :surprised:
Sen ska du nog satsa på dubbla vv slingor istället för förrådsberedare.. Du får ut mera värme ur tanken då för det blir ingen/dålig skiktning med förrådsberedare..
Tempen sjunker lika i hela tanken när man endast tar tapp vv..
 
Mange747 skrev:
Om jag kopplar på en kamin rakt på en slinga i en VVB så får jag väl inte så mycket lagringsförmåga för värmen. Dessutom så kan jag väl inte koppla på extra element.

Detta lämnar alternativet med en ack.tank på 500l med förrådsberredare eller genomströmmningsberredare.
Är en sådan tank och en VVB likvärdiga när det gäller effektivitet och att värma vatten?
Effektiviteten för att värma vatten är exakt den samma för genomströmningsberedare, VVB eller acumulatortank med värmepatron. Det som skiljer är att desto större behållaren är och desto tunnare isolering den har desto mer värme förlorar den till huset. När det är kallt på vintern ger att du har tanken inomhus och din värmeväxlare att förlusten kommer till nytta men på sommaren går den till spillo. Sedan kräver en genomströmningsberedare en större säkring och i värsta fall ett dyrare abbonemang.

Om du skall utnyttja accumulatortankens värmelagringsförmåga till max kommer du att före varje kaminstart att få fesljummet varmvatten. Det kan då bli frestande att ställa elpatronen så det aldrig blir så kallt varvid du kan råka få elvärme till uppvärmning i stället för pelletskamin. De riskerna för dålig funktion undviks om du har en liten separat VVB efter slingan i accumulatortanken.

En variant är att ha två slingor i accumulatortanken, en låg och en hög kopplade i serie före VVB. Om du senare skulle vilja kompletera med solvärme sommarhalvåret kan du koppla in den på den nedre slingan.
Två slingor gör även accumulatortanken till en effektivare VVB som klarar större flöden utan att tappa i temperatur. Det gör att du kan vänta med att skaffa en efterföljande VVB om du väljer att prioritera accumulatortanken.

Appropå din skiss undrar jag varför du inte planerar in en vattenvärmning av tilluften efter värmeväxlaren.

När det gäller om man skall ha pelletsvärmeslingan i VVB eller "VVB" värmeslingan i pelletsvärmens acucmulatortank är det bäst att det som har det största värmeflödet per tidsenhet delar vatten och inte går via en värmeväxlare, dvs rörslinga. Om du behöver störttappa massor med varmvatten på en gång är det bätter att ha det i en stor tank. Men det normala är att pannan vinner mest på det.
 
det var flera goda råd

men jag ihärdar att helheten skall tas först

för att tex om solfångare skall installeras sen
så skall den ha minst en (helst två) slingor
likaså vv (alstså, inte sno ngn slinga till solen även om det funkar, men det ger mycket sämre total systemverkningssgrad)

en bivalent shunt skall du sen ha för radiatorerna för att snåla på det allra varmaste vattnet
(radiatorerna gärna överdimensionerade)

Om du skall utnyttja accumulatortankens värmelagringsförmåga till max kommer du att före varje kaminstart att få fesljummet varmvatten
det stämmer, även om det kan vara ett incitament till att elda och därmed spara pengar
och då kan man som förklarades plussa på med en vvb i serie

en ytterligare finess med en el vvb i serie kan vara om man har en solanläggning eller vill utnyttja de "kallare kWh:na" man lagrat från pelletsen i acken
ty verkningsgraden för en solfångare är snabbt sjunkande med stigande temperatur och just i de tempområden vi pratar om för varmvatten
därför så, rätt utfört, så får man ut flera kWh ur solen (och pelletskaminen) om man kan spetsa några kWh på varmvattnet
sen vad är ek optimalt beror på ännu flera saker

en lösning på vvb vid utrymmesbrist kan vara att placera den i en garderob på våningen ovanför och förbinda ack och vvb i självcirkulation
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.