Håller på att bygga ut huset och kommer att ha en tvättstuga tillika groventré i den nya delen. Grunden är gjuten platta. i Tvättstugan kommer det att finnas tvättmaskin, tvättställ och en värmepump, fördelarskåp för golvvärme och fördelarskåp för tappvatten inbyggt i vägg, golvbrunn finns där det ska vara lokalt fall. Jag skulle vilja ha kvar betongen som ytskikt. Branchreglerna säger dock att jag ska ha tätskikt på golvet och några cm upp på väggen. Kan man slipa och lacka betonggolvet, lägga en remsa med tätskikt på väggen och sedan någon sockel på? Förslag på andra lösningar?
 
Branschreglerna är utformade av företag som vill sälja maximalt med kakel och klinkers, de har ingen formell status. Det som gäller är BBR (Boverkets byggregler). Enligt BBR ska man ha tätskikt av två skäl. 1) för att förhindra att vatten rinner in till ett annat utrymme och 2) för att förhindra att omgivande konstruktion (dvs väggarna i det här sammanhanget) tar skada. I det senare fallet beror den risken främst på vilket material väggarna är byggda av. Är väggarna murade och det inte finns angränsande utrymmen kan du strunta i tätskikt. Är det träväggar krävs någon form av tätskikt. Hur anslutningen mellan golv och vägg utförs beror på vilken metod du använder. Det enklaste är att använda en helsvetsad plastmatta som dras upp på väggarna.
 
J justusandersson skrev:
Branschreglerna är utformade av företag som vill sälja maximalt med kakel och klinkers, de har ingen formell status. Det som gäller är BBR (Boverkets byggregler). Enligt BBR ska man ha tätskikt av två skäl. 1) för att förhindra att vatten rinner in till ett annat utrymme och 2) för att förhindra att omgivande konstruktion (dvs väggarna i det här sammanhanget) tar skada. I det senare fallet beror den risken främst på vilket material väggarna är byggda av. Är väggarna murade och det inte finns angränsande utrymmen kan du strunta i tätskikt. Är det träväggar krävs någon form av tätskikt. Hur anslutningen mellan golv och vägg utförs beror på vilken metod du använder. Det enklaste är att använda en helsvetsad plastmatta som dras upp på väggarna.
Ok, fel av mig, men . Det är träväggar och det finns angränsande utrymmen. Matta är inte aktuellt. Jag vill som sagt ha betonggolvet som ytskikt och frågan var om man kan slipa och lacka golvet, lägga tätskikt 5-10 cm upp på väggen och sedan ha någon sockel. Kanske uttryckte mig otydligt, frågan om andra förslag på lösningar var alltså hur man ska lösa tätskiktet (och skarven mellan golv och vägg) men fortfarande ha betong som ytskikt på golvet
 
En lösning på det är att först göra en isolering mellan betongens ytterkant och väggens sockel och sedan lägga ett tunt putslager på golvet som döljer delar av isoleringen. Betongen går att göra vattentät med särskilda medel. Ett alternativ är att först lägga en helsvetsad plastmatta av lämplig kvalitet över hela golvet, uppdragen på socklarna, och sedan gjuta en tunn betongplatta ovanpå det. Armerar du betongen med en lämplig form av nät kan du göra den så tunn som 40 mm.
 
J justusandersson skrev:
En lösning på det är att först göra en isolering mellan betongens ytterkant och väggens sockel och sedan lägga ett tunt putslager på golvet som döljer delar av isoleringen. Betongen går att göra vattentät med särskilda medel. Ett alternativ är att först lägga en helsvetsad plastmatta av lämplig kvalitet över hela golvet, uppdragen på socklarna, och sedan gjuta en tunn betongplatta ovanpå det. Armerar du betongen med en lämplig form av nät kan du göra den så tunn som 40 mm.
snällt att du svarar, men som sagt så vill jag ha betongplattan som ytskikt, ingen matta på, ingen puts på, det förtar ju lite hela estetiken med en snyggt slipad betong....
kommer nog göra så att jag låter gipset sluta ett par cm ovanför golvet och trycka in en fet silikonfog under gipskanten och sedan en sockel utanför
 
  • Gilla
hoffret
  • Laddar…
Det tror jag inte blir tätt i längden. Uppfyller knappast heller kraven i BBR. Enda sättet att åstadkomma det du vill är att göra tätskyddet först ,ordentligt uppdraget på sidorna, och sedan gjuta plattan.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
J j.e.o skrev:
snällt att du svarar, men som sagt så vill jag ha betongplattan som ytskikt, ingen matta på, ingen puts på, det förtar ju lite hela estetiken med en snyggt slipad betong....
kommer nog göra så att jag låter gipset sluta ett par cm ovanför golvet och trycka in en fet silikonfog under gipskanten och sedan en sockel utanför
Jag står inför precis samma dilemma som du!
Vad landade du i för lösning till slut?
 
Du kan ju utföra tätskiktet och sedan gjuta en betongkaka på detta som blir färdigt ytskikt, då uppfyller du kraven.
 
  • Gilla
Annaet
  • Laddar…
hoffret hoffret skrev:
Jag står inför precis samma dilemma som du!
Vad landade du i för lösning till slut?
Jag lämnade en spalt från betonggolv upp till skivor och tryckte i vansinnigt mycket silikon, sedan en sockel utanpå det. Betongen slipade jag och behandlade med någon stenpolish som inte är diffusionstät. Stämde av detta med min KA och han såg inga stora problem med det.
 
Ok, då skippade du helt tätskikt på golvet och även uppviket på väggen?
 
J j.e.o skrev:
Jag lämnade en spalt från betonggolv upp till skivor och tryckte i vansinnigt mycket silikon, sedan en sockel utanpå det. Betongen slipade jag och behandlade med någon stenpolish som inte är diffusionstät. Stämde av detta med min KA och han såg inga stora problem med det.
Jag är också inne på något liknande. Vi ska gjuta i januari när vädret tillåter. Om man bortser från BBR så rent praktiskt så borde det ju inte vara något problem. Antingen göra som du gjort alternativt limma någon metallist mot golvet, täta och sedan sockel utanpå det. Om det blir rejält med översvämning så är ju ändå trösklarna svagaste punkterna.

Men det är väl just vad KA och BBR säger som kan sätta stopp.
 
hoffret hoffret skrev:
Ok, då skippade du helt tätskikt på golvet och även uppviket på väggen?
Ja, det stämmer
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.