Ring kommunen och fråga vad som gäller för den aktuella tomten. Det är det enklaste sättet att få reda på vad som verkligen gäller. Det mesta borde dessutom vara offentlig handling och går bra att begära ut.
 
Mitt tips är att sköta kommunikationen med kommunen per mail så man har ev besked i skrift.
 
J
gingercat gingercat skrev:
Hej alla!

Frågan är alltså är det möjligt att köpa en tomt som kommunen sedan inte godkänner bygglov till???

Vi tittar på en tomt i ett populärt område som är ganska dyr. Liten är den också, 700kvm, nyligen avstyckad från en större tomt. Min fundering är alltså om vi nu investerar ganska mycket pengar i den här tomten, tänk om den inte är byggbar? Vi kanske aldrig får godkänt av kommunen att bygga något alls!!!? Är det möjligt att det kan gå så? Får man ens stycka av en tomt som inte är byggbar?

Tack
Jag kanske är sent ute i denna tråd men jag skriver ändå.

Du får söka förhandsbesked vart du vill och på vems mark du vill för att se om man får bygga där eller inte.

Läs mer här: https://www.boverket.se/sv/byggande/bygga-nytt-om-eller-till/forhandsbesked-for-bygglov/
 
H hempularen skrev:
Det har inträffat, inte jättevanligt. Att tomter styckats av, med förhandsbesked. Men där beskedet gått ut. Och sedan går det av olika skäl inte att få det förnyat, eller att få bygglov.

Det inträffar att folk luras att köpa en dyr tomt där det är omöjligt att få bygga. En kollega köpte för några år sedan en tomt som ”blev över” vid en exploatering. Visade sig att orsaken till att den blev över var att den låg precis utanför detaljplanen, och därför gällde byggförbud. Det var tydligen den som var kvar efter att resten av området styckades av. Det löste sig till slut, men jag tror att det tog 5 eller 6 år, och blev väldigt dyrt med egen detaljplan osv.
Om det ligger utanför detaljplan så ligger det ju i sammanhängd bebyggelse, vilket har mindre krav än en detaljplanering har.
Så det borde ju bara vara en positiv sak att något inte ligger inom detaljplan. Låter inte korrekt att en kommun skulle neka bygglov för att tomten inte låg inom detaljplanerat område. Måste varit fler anledningar än så väl?
 
Bara för att man får positivt förhandsbesked från kommunen så är det inte samma sak som att det bara är att köpa och bygga hus. Det kan vara massa orsaker som gör det svårare/dyrare att få igenom ett bygglov.
Tex så kanske det gemensamma avloppet är fullt utbyggt och om du ska bygga och ansluta avlopp så får du bekosta utbyggnaden själv mm.
Jag skulle säga att det är riktigt korkat att köpa en tomt utan att grundligt kollat upp så det verkligen går att göra det man planerat göra på/med tomten.

Meddela gärna hur det gått och lycka till!
 
C
gingercat gingercat skrev:
Får man ens stycka av en tomt som inte är byggbar?
Se fastighetsbildningslagen (1970:988) 3 kap. 1 §: "Fastighetsbildning ska ske så att varje fastighet som nybildas eller ombildas blir med hänsyn till belägenhet, omfång och övriga förutsättningar varaktigt lämpad för sitt ändamål. [...]"
Se även undantagsbestämmelsen i 9 §: "Fastighetsbildning får äga rum, även om fastighet som nybildas eller ombildas icke blir varaktigt lämpad för sitt ändamål, såvida fastighetsindelningen förbättras och en mer ändamålsenlig indelning icke motverkas."
H hempularen skrev:
En kollega köpte för några år sedan en tomt som ”blev över” vid en exploatering. Visade sig att orsaken till att den blev över var att den låg precis utanför detaljplanen, och därför gällde byggförbud. Det var tydligen den som var kvar efter att resten av området styckades av.
Det var ett exempel på hur undantagsbestämmelsen i 9 § används. Vid delningen blev en av delarna inte användbar för något ändamål, men det blev en förbättring totalt sett när man fick ett antal lämpliga bostadsfastigheter.

I förrättningsakten ska det finnas ett protokoll med en redogörelse (motivering och förklaring av beslut) där fastigheternas ändamål anges. Om det står att någon fastighet ej blir lämpad ska det också stå att fastighetsbildningen ändå går att genomföra eftersom det blir en förbättring. Läser man denna redogörelse kan man undvika att råka köpa en sådan olämplig överbliven fastighet.

Förhandsbesked för nybyggnad gäller i 2 år. Men det lär finnas en praxis som gör att om man har använt ett förhandsbesked som lämplighetsbevis vid fastighetsbildning får man 10 år på sig att börja använda den ny- eller ombildade fastigheten på avsett sätt (d.v.s. man ska kunna få bygglov under den tiden).
 
Intressant om 10 års gränsen.

Det var för en del år sedan folk som råkade illa ut när Arlanda byggde sin senaste landningsbana. Då var det stora områden som belades med byggförbud. Och folk med utgångna förhandsbesked hamnade i kläm. I de fall som beskrevs i pressen framgick iofs. inte hur gamla förhandsbesked det handlade om, men jag fick nog känslan att det var fråga om förhandsbesked som precis hade gått ut.

Sedan kan man ju ev. tycka att de som för dyra pengar just hade byggt, i ett område som skall bli bullerstört, kanske råkade ännu värre ut.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.