Mikael_L
Från första inlägget ...
BiFuel BiFuel skrev:
Jag vill därför ha hjälp att rädda det som räddas kan, lite av en nödlösning för att få rucklet att stå 10-20 år till :)
och nu ...
BiFuel BiFuel skrev:
Slammat och satt platon på utsidan. Har även lagt markduk och slang och börjat fylla med makadam ...
:cool: :rofl: :D :cool:

Men det ser ut att bli riktigt riktigt fint det där ... (y) (y) (y)
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Från första inlägget ...


och nu ...


:cool: :rofl: :D :cool:

Men det ser ut att bli riktigt riktigt fint det där ... (y) (y) (y)
Ha ha, ja men va fan. Nödlösningsplanen gick ju lite i kras när grundmuren gick att välta med bara händerna. Sen gick det som det brukar...
 
  • Gilla
Mikael_L och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
But, I like it ... :)

Trist att lägga ganska mycket jobb på något halvdant som man sen bara går och irriterar sig på.
Kanske lika bra att löpa linan ut, brukar lätt bli så för mig själv ...

Men nu kommer nog förrådet stå kvar några år mer än det första estimatet ... ;)
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L
BiFuel.
Bara för att du ska förstå varför jag tycker det är så hejdlöst roligt med din ambitionsglidning så ska jag berätta om förrådet jag håller på och sätter upp på övervåningen.

Först tänkte jag (helt utan att reflektera) att det blir reglar, OSB, gips, spackel, pappersremsa, mer spackel och så vit färg.

Sen besinnade jag mig lite, vad tusan, bara ett förråd, jag struntar väl i att spackla och remsa, som jag ser att det brukar se ut i elrum, fläktrum, förrådsutrymmen osv. Bara färg på gipset, inget spackel i skarvar.
Så började jag fundera på att skippa färg ...
Och så slutligen bestämde jag mig att jag skippar gips helt, men däremot färg på OSB'n för att det inte ska bli så mörkt och att det binder lite stickor.


Jaja, den där OSB'n var ju klar i helgen, och gips i taket.
Men då började jag tänka, att jag borde väl spackla in lite remsa i taket åtminstone och slätspackla det.
Och då kan jag väl kanske dra en pappremsa i tak/vägg-vinkeln också.
Och när jag ändå är igång så kunde jag ju också dra pappremsa där snedtak möter full takhöjd.

Sen när det var gjort så började jag ikväll spackla över alla remsor, även tak/vägg, för att dölja kanten av remsan.
Och så började jag småpillra något enormt med spackel i taket, alla skruvskallar, men framförallt över den remsade övergången till full takhöjd.
Och så drog jag lite fog i en del hörn, och har remsat och spacklat runt stödben och ... ja vafan ...

Ikväll började jag undra vad jag höll på med egentligen, nu har jag ju lagt 10 timmar mer än det enkla utförande jag hade bestämt ... :mad: :thinking:

Så imorgon slipar jag av skiten och målar, japp ....



..... om jag nu inte hittar någon liten ojämnhet som borde fixas till ....




.... kanske borde jag bredspackla all OSB så det blir slätt ... vad tror ni ... ?



:D :crysmile: :cool:
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Haha
TeroM och 7 till
  • Laddar…
Ha ha, DO IT!! (y):crysmile:
 
Fulkemisten
Lite som nya fina ledstången jag skulle sätta upp i trappen. Vips hade jag börjat pilla och spackla nere i källaren så det skulle bli fint vid trappavslutet. Blev inte nöjd, en sak ledde till en annan osv och vips hade jag bilat ur hela helvetet. Alltså inte bara nedanför trappen utan hela källaren och sedan grävt ur och i med makadam och isolering och sånt ni vet, ny platta och stammar och sånt. Två år senare åkte ledstången upp och källaren var totalrenoverad. På riktig asså, inget ljug.

Nej tack till halvdant utfört jobb!
 
  • Gilla
  • Haha
  • Wow
TeroM och 5 till
  • Laddar…
Tilltufsad Dewalt skruvdragare och demonterad chuck på träplank mot bakgrund av sten och löv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

En tyst minut för Dewalt DC740. Du kämpade hårt i ur och skur, regn och rusk i 9 års tid. Dragit i och ur hundratals 6*80 mm skruv till byggställning mm. Men idag gick du förlorande ur kampen med en 8*120 mm skruv.

Nån som vet hur man kan få upp en låst chuck för att få ur den del av låsskruven som sitter kvar däri?
 
  • Ledsen
Fulkemisten och 1 till
  • Laddar…
Gammal gjutjärnsspis där furuved brinner, med numret "728" synligt på spisens front.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Garaget värmer gott (y)
De gamla hörnstolparna av tätvuxen furu blir fin brasved. Målad panel eldar jag såklart inte.
 
Tack vare lite tips från en vän lyckades jag rädda min gamla skruvdragare! En stycken skruv för 90 kr inkl frakt och den är som ny igen! Eller i alla fall som den var nyss :)
Gammal skruvdragare och dess lösa handtag på träplank med skruv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Gammal använd skruvdragare på träplank med synliga tecken på reparation och användning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag hittade en hel rulle vindskyddspapp nere i källaren (från ett projekt som aldrig blev av, så då kunde jag ju lika gärna sätta dit den. Det kommer inte att bli lockläkt förrän till våren så det kan vara skönt att snön inte blåser rakt in.
Delvis renoverad vägg med vindskyddspapp, staplade däck och en stegstege i ett byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Satte en plåt ner mot grundmuren. Säkert overkill men ni vet ju redan hur det gått med detta projekt...
Ny träpanel installerad på husvägg med vindskyddspapp och plåtbeslag vid grundmuren.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hela helgens slit börjar närma sig sitt slut! Jag kom hela vägen med panelen idag!
Nyinstallerad vindskyddspapp och panel på husvägg med plåt vid grundmuren och spade i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
tompaah7503 och 9 till
  • Laddar…
Och ja, jag vet att man inte ska dubbelspika panel utan bara sätta en spik i mitten och sen ska locklisten hålla kanterna. Men nu blir det inga locklister förrän till våren och då hade panelen sett ut som ett gäng U om jag inte satt den såhär. Och skulle nån bräda spricka så får den väl göra det, där på baksidan av garaget, där ingen någonsin tittar.
 
  • Gilla
Fulkemisten
  • Laddar…
Såhär på våren (går ju inte att kalla det vinter) brukade det rinna vatten genom garaget så man kunde inte ha något stående på golvet. Nu verkar min lilla dränering på baksidan hjälpa åtminstone mot detta. Rinner fram en hel del vatten där dräneringsslangen slutar.
Sen att det fortfarande står fritt vatten 2 cm under garagegolvet är ju en annan sak, men det går inte att åtgärda utan extrema ingrepp.
 
  • Gilla
Bengt Larsson och 4 till
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.