Jag kan baxa. Finns det kakor i potten?
 
  • Gilla
Workingclasshero och 2 till
  • Laddar…
Den här tråden har fått mig att fundera på om en kombimaskin ändå vore mera passande för min verkstad. Men man har så många järn i luften just nu.
 
Jag kan också baxa:strong: Föredrar ale framför kakor :beer::)
 
  • Gilla
Daniel_N
  • Laddar…
När jag är lite mer i ordning (fått upp en bar och en kyl) kan vi ha konstitutionerande ordensmöte i Stockholmssektionen av Baxarsekten. Någon annan får vara stormästare så kandiderar jag till fogde eller profoss titeln :thinking:.
Mvh Findus
 
  • Gilla
  • Haha
jac och 6 till
  • Laddar…
Klart ni ska ha en baxarsekt, en kanongrej ju!
 
Jag har aldrig varit med i en sekt och förstått att någon även behöver klaga på att färgen flagar eller att någon parkerat fel. Är dessa poster professionaliserade i storstan kan jag nog även baxa en del.
 
  • Gilla
jac
  • Laddar…
Har hållit på med flera olika delprojekt parallellt. Därför inga färdiga resultat att visa upp.

Roligt att ha massor av saker att pyssla med istället för att sitta framför t ex byggahus.

Gått igenom status på Stenbergaren.

Hittade lite grejer till metallåtervinningen.
Använda rostiga adapterringar på en arbetsbänk bredvid en handborste.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Kontrollerat alla kedjor och remmar samt skruvar och bultar.
Återmonterat skydd och planhyvelbordet.
Grön kombinerad snickerimaskin med justerbart planhyvelbord och skydd, samt fräsaggregat.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Skyddet glappar lite inom marginalerna.
Planhyveln känns stadig. Det verkar vara rimligt rakt.

Stål och klinga är förstås slut, men slipbara. Gick att provsåga och provhyvla.

Planhyvelmatningen på Stenbergaren fungerar fantastiskt, som de brukar. Hade ingen spånsug på plats men tvivlar inte på att spånavgången kommer vara bra.

Spindeln t klingan var bara 20mm. Hade trott att det skulle var 30. Får skaffa en adapterring så att det går att använda 30mm klingor. Utbudet för 30mm är så mycket bättre.

Såg inget hinder för att montera grövre klingor i sågen. Skall undersöka om det går att posta lätta notstål för stående tappfräsning på sågspindeln. Har ett litet justerbord som gör det enkelt att göra jiggar.

Fräsen.
Grön gjuten kropp till en maskin med vev och axel, nära en pensel och träspån.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Här tar mina erfarenheter slut. Kan förstå det jag ser men blir inte klok på funktionen.

Spindeln med lagring och remskiva sitter rörlig i en gjuten kropp som är bultad i bordet. Förstår inte hur remmen skall dras för att fungera. Remskivan följer med i höjningen vilket gör att positionen ändras hela tiden.

Skall fräsen ha en egen motor?

Lite andra problem hittade jag. Tidigare ägare har kört utan att ha dragit fast frässpindeln ordentligt. Därför är den lite nött och svår att få fast. Kona och mutter verkar vara ok.

Funderar på om det kan vara en god idé att göra om fräsaggregatet med en egen motor.

Mvh Findus
 
Det torde vara samma motor som driver allt.....
Men jag vet inte heller hur..... men eftersom remskivan rör sig i höjdled och det inte finns något fäste för en motor som följer med i rörelsen så krävs det en lång rem för att vinkelfelet inte skall bli för stort.

Lös frässpindel verkar vara typfel på Stenbergs kombimaskiner. Min var också totalt sönderskavad så jag skaffade ny spindel och kona. Sågade upp fler spår i konan så den blev mjukare och klämmer åt någotsånär.

Att bygga om fräsen för egen motor blir smått komplicerat. Jag skulle inte göra det.
 
Är det en KLE eller KLa eller KLJ eller KLC som du har?

Remlängderna i reservdelslistan ger vissa ledtrådar till hur de skall kopplas.

http://www.jktab.se/Sten_pdf/KLJ-300.pdf
http://www.jktab.se/Sten_pdf/KLC-300.pdf

Annars verkar forummedlemmen "remdrivet" ha någon kontakt som ligger på en del stenberginformation.

Åkesson Engineering i Frillesås har reservdelar i lager så det går ju att fråga honom. Bengt Åkesson är extremt långsam på att svara på e-post men han kan väldigt mycket.
 
  • Gilla
findus42
  • Laddar…
Om det är samma motor måste jag byta remmen till hyveln mot en längre som jag lägger på frässpindeln. Verkar meckigt. Dessutom tvivlar jag på remmar som ligger vertikalt på drivskivan och horisontellt på lastskivan blir stabila.

Själva fräslagerkroppen verkar stabil. Funderar på att låta vattenskära en järnbricka på en sisådär 8-10mm som kan träs över spindeln underifrån om remskivan tas av. Sedan gängar jag fast den i lagerkroppen.

Om den sticker ut ett par dm kan jag fästa motorn i en vinkel med avlånga hål mot järnbrickan så att det går att spänna remmen.
Skiss på en skärm som visar en grov idé för anpassning av motor och remmar på fräsmaskin.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ser kladdigt ut när jag skissar på luren. Hoppas idén går fram.

Tror att fräsenheten är stadig nog att bära en motor på sidan. Med den lösningen följer motor och remskivor med.

Anledningen att spindeln inte dras åt kan vara den usla orginalnyckeln. Ska svetsa en ny av ett rör som går att trä över spindeln. Blir lättare att dra den på det sättet.

Följde med en halvtums toppspindel. Dimensionerar skiva och motor så att jag får Max ca 8000. Tror inte att lagerna tål mer. 8000 är inte så illa för halvstora överfräsar.

Mvh Findus
 
Har tittat på reservdelslistorna :D. Om bilderna stämmer verkar jag ha kommit över en KLJ300.
Trevligt med genomskärningar. Besvarar några frågor jag funderat på.
Tack.

Hälsar Findus
 
Kvällarna har gått till pysslande istället för till uppdateringar här ;). Alla delar till bänkar har riktats, hyvlats, kapats och tappats. En kväll gick till att fräsa tapphål i benen.
Halvfärdig träbänkprototyp med ribbor och tapphål i en snickarverkstad, verktyg och material synliga i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Har en klots som borrguide att sätta i.
Verktygsbänk i trä med fräst tapphål och borr som används med borrguide i en snickeriverkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Eftersom jag borrar för hand har jag gjort hålen lite större än de behöver vara. Då gör det inget om jag skulle missa några grader på ett hål.

Stolparna till virkesstället har försetts med gradspår på tvären för insticksbrädor.
Verktygsbänk i trä under konstruktion med cirkelsåg och detaljer som frästs och tapplats.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Trädelar till Ribb-bänken med uthyvlade tapphål på en verkstadsbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tanken är att det skall finnas en trave höjdavdelande pinnar att sticka in för att få sortering på virket. Har satt dem med täta avstånd för att få så många alternativ som kan tänkas behövas.

En annan kväll gjorde jag klart en bänkprototyp.

För det första behövs en bänk att såga skivor på. Jag vill gärna såga på ribbor av olika skäl.
Sen är det trevligt att hantera bitar som skall bearbetas på olika sätt på ribbor. Spån och skräp samlar sig inte utan ramlar igenom.
Det går inte att lägga ifrån sig verktyg på en bänk av ribbor.(lägger till att detta är en bonus som dels hindrar mig från att blockera arbetsbänken, dels får verktygslådan att fungera som det är tänkt. Dvs att verktyg sätts tillbaka direkt (y).)
Är ribborna lagom upphöjda är det en perfekt bänk att limma fogar och ramar på. Bara att lägga ut de undre knektarna i förväg och sedan vrida upp och dra åt när det är dags.

Ärade forummedlemmar..
Thunderdoome Design Department presenterar,
Ribb-bänken.
Hantverksbänk av trä med horisontella ribbor och tappade benkonstruktioner i en verkstadslokal.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tester visar att MFT-liknade funktionalitet finns.
Snickarbänk under konstruktion med tving, delar av ribbor och borr i en verkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Dock utan begränsningar till hål med fasta avstånd.

OT...kanske borde ligga i humortråden. Har varit på montage, falsat in brytskydd och fällt in nya lås och elslutbleck på 4 portar utan rast. Har varken ätit eller druckit under dagen. Tbx t verkstan fortsatte jag några timmar till med det här. Direkt efter förra meningen slog kroppen tillbaka med kramp i låren. Jag vet inte vad ni tycker men jag har svårt att finna mig i den smärtan. Borde ha härdat ut där jag satt.
Istället hävde jag mig upp ur stolen och släpade mig med armarna i div fast inredning fram till dricksvattentanken. Hällde upp en liter i ett mått och genom att växelvis häva mig tillbaka med armkraft och flytta måttet med mig tog jag mig tillbaka till stolen. Ställde måttet på bordet bredvid. Och försökta sätta mig igen. Fortfarande med full kramp.
Vid försöket får de krampande benen ett epileptiskt ryck och jag voltar på stället. Slår ner både bord och stol och ramlar baklänges nedför lejdaren. Några blåmärken senare ser jag hur vattnet jag tänkt dricka rinner nerför trappan. Tar mig samman och kryper runt med en handduk och knätorkar efter katastrofen. Sedan släppte den värsta krampen. Nytt vatten och nu framgångsrik placering av arsle i fåtölj...

Åter till ämnet.

Det går också att lägga upp stora saker för montering.
Träverkstad med nyligen konstruerad prototyp för en ribb-bänk framför en hyvelbänk och maskiner.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Då arbetsobjektet hela tiden är åtkomligt från båda sidor kan genomgående skruvförband monteras utan att vända och vrida. Satte ihop en stomme till ett skivställ med multifunktion.
Stomme till ett skivställ i verkstad med multifunktionalitet, inuti en verkstadslokal.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Återkommer till det senare.

Mera OT.
Hade lite problem med dålig markfrigång vid förflyttning av min verktygslåda idag. Funderar på en lösning där dragbygeln fungerar som en hävstång. Om hjulen kan så att säga skjutas ut nedåt så ökar markfrigången när den behövs men är låg eller obefintlig när den står i bilen.
Handritad skiss av konceptet för en verktygslåda med utskjutbara hjul för förbättrad markfrigång.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det kan jag gå och tänka på tills jag får lite tid över...

Mvh Findus
 
Redigerat:
  • Gilla
Tväråna och 5 till
  • Laddar…
Mikael_L
Det är ju egentligen hit du ska försöka få hjulen (röda cirkeln) om du vill att hjulen knappt påverkar när den står plant, men lyfter lådan när du drar.
Ja som helt passiv lösning då. Alternativet är ju någon variant där hjulen flyttas beroende på vad som ska göras.
Enkel skiss av låda med hjulmarkerade med röd cirkel som en passiv lösning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Mikael_L
Fast nu när jag kikar lite ordentligare :oops: på din skiss så inser jag att du nog skissat på ett rörligt arrangemang.
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Det är ju egentligen hit du ska försöka få hjulen (röda cirkeln) om du vill att hjulen knappt påverkar när den står plant, men lyfter lådan när du drar.
Jag ser vad du skriver och allt stämmer. Det är den lösningen jag har i dag med den skillnaden att hjulet inte sitter bakom lådan utan på sidan.
Enkelt handritad skiss som visar en låda med ett hjul på sidan för ökad markfrigång.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Så jag lyckades övertyga mig själv om att det är ett bra sätt. Det är en passiv lösning. Gillar jag alltid om det går av skäl som diskuterats på annan plats. Givetvis med insikten om att idioten som inte klarar av att sköta enkel mekanik troligen är jag själv på en annan plats i en annan tid.

Dock står min låda alltid på hjulen vilket ger större markfrigång än den av dig föreslagna lösningen.

Vad jag noterade i går var just att markfrigång kan vara en bra sak. Släpade lådan mellan portar på ett storbygge/renovering. Underlagen att välja på var vattensjuka traktorspår eller stenraskanter vid sidan om vägen. Hjulen lyfte från marken och jag fick dra lådan som en släde över stenblock blandat med lervälling. Kanhända att lösningarna jag skissat på inte skulle ha dugt ändå. Men det kommer en vinter. Slät asfalt blir en prövning då.

Mvh Findus
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.