Jag behöver ett bra verktyg som jag kan borra i betong med, men även cementhålsten. Vad finns det för tips på detta? Slagborr, borrhammare eller vad?

Har enklare borrmaskin för lecablock.
 
Borrhammare!
 
Jag har en Boschhammer GBH 2-26F, en riktigt slitvarg! Smörjer den då å då i fästet med lite fett. Men annars bara går å går den. Den har både sds+ chuck samt vanlig chuck. Och så har den ett läge med bara slag och inte någon rotation. Perfekt att mejsa med, typ ta bort puts, bila lite lätt betong eller mjuka upp hård jord.
Kostar cirkus 2k. Lätt värt pengarna. Köp även sjyssta borrar till så är du hemma.
 
  • Gilla
Mogg
  • Laddar…
T tobben87 skrev:
Jag har en Boschhammer GBH 2-26F, en riktigt slitvarg! Smörjer den då å då i fästet med lite fett. Men annars bara går å går den. Den har både sds+ chuck samt vanlig chuck. Och så har den ett läge med bara slag och inte någon rotation. Perfekt att mejsa med, typ ta bort puts, bila lite lätt betong eller mjuka upp hård jord.
Kostar cirkus 2k. Lätt värt pengarna. Köp även sjyssta borrar till så är du hemma.
Har knackat bort en hel del puts med handmejsel och handslägga. Det var sjukt tungt, mestadels pga att jag är reumatiker.. Men det går lättare med mejselfunktionen?
 
Själva maskinen väger väl ett par kilo, men så länge man kan hantera den så tycker jag att de går smidigt att knacka ner puts eller mejsla med maskinen. Så har man två handtag på maskinen, och hantaget fram får att vinkla, så att man får bästa möjliga position.

Köpte några mejslar från England för massa år sedan, de har nu gett upp. Så köpte några från byggmax, som är härdade. De vekar hitintills ha helt okej kvalité. För de priset så kan man byta ut den många gånger utan att de svider alldeles för mycket i plånboken. Typ den här:
https://www.byggmax.se/verktyg/förbrukningsverktyg/borr/flatmejsel-p280037
 
  • Gilla
Mogg
  • Laddar…
Har fått låna en Hilti TE 5 och den var helt grym! Ingen mejselfunktion på den dock, men väldigt skön och effektiv!
 
Hilti hade varit grym, men det blev en sådan här; Bosch GBH 2-26 F

Som någon sa i min tråd angående sticksågen; Det är alltid läge att köpa en blå Bosch!! :D

Bra eller halvbra?
 
Funderade länge på en Makita HR2631FTJ då jag gillar det märket. Men aningen tyngre. Valet är dock inte hugget i sten än.
 
Ju större desto bättre.
 
  • Stor orange och gul rivningsrobot på band.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Sturmtiger
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.