Hej!

Vi har gått och blivit husägare :D Skräckblandad förtjusning får man väl säga. Vi kan väl ingenting om hus eller renovering men är väldigt taggade på att lära oss! Huset är fullt beboeligt men något slitet så i ett första steg planerar vi att fixa alla ytskikt (golv, tak, väggar), byta ut fyra anlöpta fönster samt sätta in nytt kök. I samband med detta vill vi verkligen tänka till på planlösningen som just nu inte känns helt optimal för oss.

Nedan ser ni hur planlösningen på entréplan ser ut i dagsläget (81 kvm). Våra önskemål är följande:
• Öppen planlösning (kök+ matbord+ vardagsrum)
• Optimera utnyttjandet av samtliga utrymmen
• Bevara braskaminen (jag hade dock gärna ersatt den med en mer slimmad modell)
• Bra förvaringsmöjligheter
• Möjlighet med matplats för 6 personer
• Bra " naturlig" placering för tvn (just nu sitter tvn snett framför soffan vilket känns väldigt konstigt.
• Köksö alternativ u-kök
• Väggen längs balkongen har väldigt fin utsikt (huset ligger på en ganska brant sluttning) så det hade varit härligt att hänga så mycket som möjligt i den delen av huset.


Arkitektritning av ett enplanshus med tydlig planlösning inklusive möblering, beskrivning av rum och balkong.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag har två ritade alternativ, som jag självklart gärna visar, men jag tänkte att jag börjar såhär.

Jag ser verkligen fram emot all input!

//Emma
 
Kök där lilla sovrummet är. Två mindre sovrum till vänster till linjen där trappan slutar. Soffgrupp och matbord mot nedre väggen. Tv till vänster om kaminen.
 
  • Gilla
Emma_Boman
  • Laddar…
Grattis till huset!
Du skriver i början om enklare ytskiktsrenovering, men i slutet av inlägget är det snarare en totalrenovering det handlar om. Att ändra planlösning och placering av kök är stora ingrepp i ett hus som ofta för en massa andra grejer med sig. Rör ska flyttas, kanske lika bra att byta avloppsstammarna? Lite ny el behövs, kanske lika bra att dra om allt? Några nya fönster, kanske lika bra att byta alla? Taket är slitet, lika bra att byta? Sen hittar ni kankse en gammal fuktskada och vill riva halva bjälklaget för att fixa ordentligt.
Tänk er noga för innan ni av ”misstag” drar igång den typen av större projekt som ni kanske inte egentligen har tid, ork råd eller lust med.
Det är inte fel att bo in sig något år i huset först. Måla eller tapetsera om väggarna och innertaken om det är nödvändigt, släng in ett parkettgolv om det behövs någonstans. Sådana saker är relativt enkla att fixa på några kvällar och helger även om man jobbar heltid och/eller har barn, och gör stor skillnad för huset. Sen kan man i lugn och ro känna sig för och planera för det ”stora projektet”. Ni kanske prioriterar helt annorlunda efter att ha bott in er.
 
  • Gilla
gaia och 2 till
  • Laddar…

Bästa svaret

Gammelnörden
Håller med ovanstående, men om ni planerar för en större renovering tänkte jag att en planlösning som "rör om lagom mkt" och tar tillvara det mesta kanske kan var något? Inga väggar flyttas eller rivs i sin helhet och sovrumsdörren återanvänds.
I mitt förslag har jag flyttat vattnet från köket till andra sidan väggen bara och planerat spis så att fläkten kan kopplas på murstocken om det är så nu. Väggen mellan sovrummet och vardagsrummet har bara öppnats upp och dörren som blir över återanvänds till passagen till nuvarande köket. Om det är ett fint parkettgolv i vardagsrummet och sovrummet som blir kök kanske det t o m kan slipas och fogas samman i väggöppningen.?
Lilla klädkammaren(?) i hallen har jag tagit bort och ersatt med hatthylla och skoställ. Angående TV-apparatens problematiska placering har jag resonerat att det är billigare att köpa en svängarm och soffa med två mindre fåtöljer än att bygga om hela bostaden för att göra en optimal placering av TV och hörnsoffa.;)
Skiss över en planlösning för en bostadsrenovering med flyttat kök, öppnad vägg mellan rum och nya förvaringslösningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
3D-planritning av en bostad med öppnad vägg mellan vardagsrum och sovrum, ompositionerat kök och ny hallinredning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
3D planlösning av en lägenhet med omorganiserade möbler, öppnade väggar, och en ny layout för kök och vardagsrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
3D-planlösning av lägenhet med vardagsrum, kök och sovrum visande föreslagen omstrukturering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
gaia och 1 till
  • Laddar…
F fredrik.johansson skrev:
Grattis till huset!
Du skriver i början om enklare ytskiktsrenovering, men i slutet av inlägget är det snarare en totalrenovering det handlar om. Att ändra planlösning och placering av kök är stora ingrepp i ett hus som ofta för en massa andra grejer med sig. Rör ska flyttas, kanske lika bra att byta avloppsstammarna? Lite ny el behövs, kanske lika bra att dra om allt? Några nya fönster, kanske lika bra att byta alla? Taket är slitet, lika bra att byta? Sen hittar ni kankse en gammal fuktskada och vill riva halva bjälklaget för att fixa ordentligt.
Tänk er noga för innan ni av ”misstag” drar igång den typen av större projekt som ni kanske inte egentligen har tid, ork råd eller lust med.
Det är inte fel att bo in sig något år i huset först. Måla eller tapetsera om väggarna och innertaken om det är nödvändigt, släng in ett parkettgolv om det behövs någonstans. Sådana saker är relativt enkla att fixa på några kvällar och helger även om man jobbar heltid och/eller har barn, och gör stor skillnad för huset. Sen kan man i lugn och ro känna sig för och planera för det ”stora projektet”. Ni kanske prioriterar helt annorlunda efter att ha bott in er.
Tack!
Jag formulerade mig nog lite klumpigt och förstår att det är ett stort ingrepp att flytta kök. Vi var medvetna om att vi ville förändra en del grejer med huset (främst planlösningen) när vi köpte det och har med dessa kostnader i vår budget. Jag hoppas verkligen att vi har den energi som krävs för att ro detta i land, vi är om inte annat väldigt taggade för att sätta igång! Sen gäller det såklart att inte stressa fram något utan ta kloka beslut under resans gång. Jag är glad att jag har hittat byggahus.se för här har jag redan insett att det finns väldigt mycket klok input att ta del av!

Vad gäller tak, toalett och dränering är det fixat 2015 men jag är fullt medveten om att vi kommer att upptäcka en hel del överraskningar under resans gång som vi kommer att behöva fixa :seenoevil:
 
Gammelnörden Gammelnörden skrev:
Håller med ovanstående, men om ni planerar för en större renovering tänkte jag att en planlösning som "rör om lagom mkt" och tar tillvara det mesta kanske kan var något? Inga väggar flyttas eller rivs i sin helhet och sovrumsdörren återanvänds.
I mitt förslag har jag flyttat vattnet från köket till andra sidan väggen bara och planerat spis så att fläkten kan kopplas på murstocken om det är så nu. Väggen mellan sovrummet och vardagsrummet har bara öppnats upp och dörren som blir över återanvänds till passagen till nuvarande köket. Om det är ett fint parkettgolv i vardagsrummet och sovrummet som blir kök kanske det t o m kan slipas och fogas samman i väggöppningen.?
Lilla klädkammaren(?) i hallen har jag tagit bort och ersatt med hatthylla och skoställ. Angående TV-apparatens problematiska placering har jag resonerat att det är billigare att köpa en svängarm och soffa med två mindre fåtöljer än att bygga om hela bostaden för att göra en optimal placering av TV och hörnsoffa.;)
[bild][bild][bild][bild]
Stort tack för extremt genomtänkt och bra planlösning! Ditt förslag är väldigt likt ett av min egenritade alternativ (se nedan) men snäppet bättre. Du har ju tänkt lite mer på praktikaliteter än vad jag hade gjort :p Och grymt förslag för TVn!

Tyvärr är golvet i vardagsrummet väldigt slitet så vi kommer nog åka på att byta det helt och hållet. Och om vi öppnar upp mellan nuvarande sovrum och vardagsrum så vill vi ändå lägga in samma över hela ytan. Men det är också en kostnad som vi har räknat med :)

Planlösning av lägenhet med två sovrum, vardagsrum, kök och garderober markerade och möbler representerade i skala.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Japp, det där var också min spontana tanke.

Sedan började jag tänka mer, på sådana saker som t.ex. matkassar från ytterdörren till köket, som helt plötsligt då hamnade längst bort ifrån ytterdörren istället för närmast ytterdörren vilket säkert var högst medvetet när huset byggdes. Men att flytta köket från norrhörnet till sydvästsidan känns ju helt klart logiskt utifrån det ändrade sätt att använda köket som hänt mellan 50-talet och nu.

Men jag tror det kan bli snyggt och funktionellt - underskatta bara inte kostnad och tidsåtgång... :)
 
Tänkte det kunde vara kul att dela med sig av hur det blev :) Vi är inte helt klara än men kök och vardagsrum börjar verkligen likna något. Bilderna är tagna från mitten av rummet.

Tack för input gällande planlösning! Vi är hur nöjda som helst
 
  • Nästan färdigt kök och vardagsrum med gråa skåp, matbord, stolar och inbyggda vitvaror.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Elegant inrett vardagsrum med mönstrad tapet, modern soffa, TV och dekorativ belysning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
  • Älska
gaia och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.