Hej!
Jag ska köpa ett hus och ska göra brandskyddskontroll och överlåtelsebesiktning om en vecka (köpekontraktet är påskrivet). Problemet är att huset saknar takstege och varken sotaren eller besiktningspersonen vill gå upp på taket(vilket är fullt förståeligt). Vem är skyldig att se till att besiktningen kan utföras? Vem måste fixa stege? Tekniskt sett är det ju jag som beställt besiktningen. Men tänk om köpet går tillbaka efter besiktningen (jag har rätt att kräva det), då har jag i onödan monterat en stege på nån annans hus? Varken besiktaren eller sotaren hjälper till att lösa detta.
 
Hyr skylift?
 
såå rolig du är!!!!!!

jag kan också komma på olika sätt att ta sig upp på taket. frågan är bara: vem ska ordna dit och betala skylift/helikopter/luftballong/flygande matta? alternativt ny takstege :)
 
Den som beställer besiktningen.
Hyra en liten skylift man drar efter bilen kan inte kosta så mycket.
 
Säljaren har inte med besiktningen att göra. Så stegar osv. ligger på dig att ordna. Och allvarligt, en skylift är billigare att hyra, än att montera en takstege. Men så beror det ju på om det går att få in den på tomten. Vissa modeller kan man skjuta ihop hjulen på, så att den bara behöver 70cm öppning för att komma in.

Sedan kan du ju alltid förhandla med säljaren, antingen monterar han en takstege, eller så avbryter du affären.
 
Det är ju lite skumt att takstege saknas. Har man aldrig haft sotare upp på taket tidigare? I så fall skulle jag nog skippa besiktningen och förutsätta att skorstenen behöver åtgärdas på diverse sätt.
 
skylift är inte aktuellt tyvärr, det går inte att köra fram till byggnaden. Det finns en stege i dåligt skick, säljaren har haft tillstånd att sota själv och då klättrat på den. Men att en yrkesperson inte vill utsätta sig för den risken har jag full förståelse för.
och jo, säljaren har ju med besiktningen att göra eftersom jag inte tänker köpa ett obesiktat hus och han gärna säljer till mig (jag var dessutom den enda spekulanten...).

lutar åt att få säljaren att montera stege innan besiktningen.... ge mig bra argument till varför han ska stå för det! Alternativt att jag betalar den OM köpet går igenom? vad kan det kosta tror ni? den behöver vara ca 3 m lång gissar jag.
 
Det enda argument jag kan komma på, är att om han vill sälja så får han se till att taket/skorstenen går att besiktiga.

Det kan nog kosta 2 - 3 000 plus arbete med montering.
 
Hur är klausulen angående besiktning skriven? Om den är öppen så bör du överväga att kräva att köparen fixar takstege, och annars hota med att ställa in köpet. Om klausulen kräver att du hittar någon form av fel så är det nog upp till dig att betala installation av takstege, vilket du väl ändå bör fixa efter köpet. Det var Väl uppenbart att korrekt takstege saknades när du tittade på huset. Sen beror väl allt på hur angelägen du är att köpa huset.
 
Klausulen är helt öppen och jag vill väldigt gärna köpa huset. Är medveten om att det är en kostnad som ändå kommer framöver, men som ju är trevlig att slippa om det går!
 
C
M Miljondel skrev:
lutar åt att få säljaren att montera stege innan besiktningen.... ge mig bra argument till varför han ska stå för det!
Det du formellt sett kan dra till med är ju det du själv är inne på att du avstår köpet om säljaren inte fixar stegen.

Det naturliga vore nog att anpassa sig efter omständigheterna och använda någon annan säkerhetsutrustning. Inte så lätt att få en stege monterad med en veckas varsel. Skylift var ju uteslutet, så lina och sele då. Även den som monterar stegen måste ju kunna arbeta säkert, så det är klart att det går att ordna en säker arbetsmiljö även utan fast stege.
 
  • Gilla
klimt och 1 till
  • Laddar…
M Miljondel skrev:
Klausulen är helt öppen och jag vill väldigt gärna köpa huset. Är medveten om att det är en kostnad som ändå kommer framöver, men som ju är trevlig att slippa om det går!
Som Cpalm säger så blir det nog svårt att få någon att fixa det så snabbt så troligen kommer du att behöva begära en förlängd besiktningstid. Angående kostnaden så är det nog så att formellt är det du som är ansvarig men visst kan du testa köparen och försöka få denne att betala. Kanske kan ni dela på kostnaden?
 
Tack för alla svar! Har hittat en montör som kan ordna stege snabbt. Får offert imorgon så då blir det att förhandla! Jag betalar ju gärna om jag köper huset, men det känns surt att betala en stege på ett hus jag inte köper. Önska mig lycka till!
 
  • Gilla
klimt
  • Laddar…
M Miljondel skrev:
Är medveten om att det är en kostnad som ändå kommer framöver, men som ju är trevlig att slippa om det går!
Inte lycka till med den inställningen.
 
Ett annat alternativ skulle kunna vara att du låter montera stegen, men att du avser att montera ner den om du avstår från köpet, säljaren kanske då kan tänka sig att köpa den av dig?
Skruva ner den borde du klara av själv om det blir aktuellt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.