Vad jag förstår finns det olika skolor, i vårt fall är det tänkt att använda den som grovförvaring för gräsklippare, högtryckstvätt och liknande som är lite känsligt för fukt och minusgrader.

Mina alternativ nu är antingen "bara" panel, isolering och spånskiva eller vindpapp, luftspalt, isolering, fuktspärr och spånskiva, eller allt utom fuktspärr?
Sommartid kan det när solen ligger på säkert bli både 30 och 40 grader varmt på dagen för att sedan bli mellan 5-10 på natten. Och vintern likaså, tanken är en frostvakt som håller plusgrader men nu läste jag om att det borde vara minst 15 grader året om.

Finns säkert fler varianter, isolering med vindskydd på ena sidan och liknande.

Det jag framförallt vill undvika är allting som kan leda till fuktskador
 
Vindpapp (windstopper) under fasadbrädorna. Skippa plast (fuktspärr) på insidan.
 
P Per i Hamrånge skrev:
Vindpapp (windstopper) under fasadbrädorna. Skippa plast (fuktspärr) på insidan.
Låter ungefär som det jag tänkt, är undvikandet av fuktspärr för att undvika kondens?
 
T tombe691 skrev:
Låter ungefär som det jag tänkt, är undvikandet av fuktspärr för att undvika kondens?
Kallstälda utrymmen bör inte ha plast. Vill du ha plast bör grundtempen vara mer än 5-6 grader, typ 12. Men det blir ju onödigt dyrk kan jag tycka. En grund temp på 5-6 grader gör att saker inte fryser och det är väl vad du vill åstadkomma. Sätt in några luftventiler också.
 
  • Gilla
tombe691
  • Laddar…
Mikael_L
Jag skulle skippat plast, men diffusionsöppen vindväv är kanske inte så dumt.

Det finns flera goda orsaker. Anledningen till att sätta plast i väggar i hus är för det konstanta ångtrycket (eg vattenångans partialtryck) från insida mot utsida. Detta ångtryck skapas av två saker, dels att bostaden (mesta delen av året) är uppvärmd och varmare än utomhus samt att det i bostaden "produceras" vattenånga, från utandningsluft, pastakok, dusch, torkning av tvätt osv.

I din bod kommer ingen av dessa saker förekomma, vare sig fuktproduktion eller att du håller boden varm, så plast kommer absolut inte tillföra någon nytta helt enkelt.

Kan den skada då? tja, rent teoretiskt kan plasten kanske det. Det finns en del tillfällen på främst sensommaren som ångtrycket är åt andra hållet, då riskerar plasten att vara till skada - i alla slags hus- genom att det skulle kunna kondensera fukt på fel sida av plasten.
För vanliga bostadshus är detta i princip bara rent teoretiskt, det händer inte i praktiken.
För kallställda hus ökar dock risken, genom att då de saknar uppvärmning så kommer förhållandena för att det ska bli omvänd fuktvandring uppstå oftare.
Jag vill verkligen inte överdriva risken för detta, det är också ganska teoretiskt, men men.

Men även detta stöder ju att du ska skippa plasten. :)

Till sist, tunna väggar torkar fort. Tunna väggar klarar sig ofta bra utan plast och sånt, då de på ett helt annat sätt tål att bli fuktiga, då de torkar så snabbt sen.


Så här fick du tre skäl till att skippa plasten. Och jag kommer inte på något skäl för att du ska ha plast.
Jo ett, om du tänker i framtiden börja använda boden på annat vis, dvs värma och skapa fukt i den, då bör du överväga plast, men den kan du kanske sätta dit då, i framtiden ...
 
  • Gilla
ricebridge och 2 till
  • Laddar…
Har nu i princip hunnit klart med att isolera väggarna inifrån, har satt en tunn spånt för att skapa en luftspalt, på den har jag spänt vindpapp och därefter fyllt på med isolering och sen osb, ingen plast. Nu återstår taket, samma princip där?
och om man vill maximera takhöjden och volymen, finns det några lämpliga sätt att isolera tak? takstolarna (145 reglar) löper längsgående, en fram, en bak och 3 däremellan, dock inga standardmått, men min tanke är att få upp t.ex. a 70 cm isolering och sedan göra någon typ av innetak mellan takstolarna så att de ser ut som takbalkar som går ner snarare än ett helt platt tak. Då det bara är 2 meter takhöjd i bakkant vill jag gärna behålla så mycket som möjligt av "luften". Men om jag nu vill sätta panel eller en skiva mellan takstolarna, hur fäster jag den? Vinkeljärn?
Länk till friggeboden
http://www.trastugor.com/products/saga.asp
 
Mikael_L
T tombe691 skrev:
och om man vill maximera takhöjden och volymen, finns det några lämpliga sätt att isolera tak? takstolarna (145 reglar) löper längsgående, en fram, en bak och 3 däremellan, dock inga standardmått, men min tanke är att få upp t.ex. a 70 cm isolering och sedan göra någon typ av innetak mellan takstolarna så att de ser ut som takbalkar som går ner snarare än ett helt platt tak.
Hur är bef tak uppbyggt?
Är det råspont på takstolarna, eller någon väv/duk, eller?
 
Råspont på takstolar, papp ovanpå och så småningom även plåt, fick förslag på luftspalt isolering någon typ av undertak som håller kvar isoleringen, vet inte om det behövs papp nedåt för att det inte ska smula ner isolering i små doser?
 
Mikael_L
En klassisk metod är att spika ströläkt (25x38) i vinkeln överram på takstol/råspont, spika i sidan av takstolen, ej upp genom råsponten.
Sen fästa masonite mot ströläkten så man får en luftspalt mot råsponten. Masoniten ska sticka ut precis utanför fasaden, så det blir öppet för luftning.
Sen isolering under masoniten och sen åldersbeständig plast (men det skulle väl inte du ha) och avsluta med glespanel (i cc30) innertaket (panel, gips, huntonit osv , you name it).

Men om du vill ha innertaket mellan takstolarna istället för under så får du antagligen fästa en läkt till i sidan av takstolarna för att bära gles och innertaket.
 
Tack för infon! Hörde mig precis för i bygghandeln, han missade biten med masonit, men om jag förstår saken rätt kommer kondensen fastna på råsponten och droppa ner på isoleringen om jag inte har något mer än luft emellan? Skiss av takkonstruktion med råspont, isolering, och masonit föreslagen för att hantera kondens, med frågor om ventilation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
funderar på masoniten och kondensen, eftersom den kommer gå åt "fel håll" kommer ju vatten samlas mot takstolarna och inte kunna ta vägen någonstans, måste jag borra igenom någon slags dränering i varje takstol?
 
Mikael_L
Ja det är ju lite fel takkonstruktion.

Det borde ha lagts läkt tvärs över takstolarna och sen masonit eller duk.
Är det besvärligt att lyfta bort taket nu, och göra om?
 
Tror tyvärr det, råsponten är spikad direkt i takstolarna. Finns det något annat alternativ, frigolit istället för isolering? Öppen för alla förslag. En byggsats som är förberedd att kunna isoleras borde ju någon tänkt till innan..
 
Är det ett alternativ att skippa isoleringen.. ska främst ha en frostvakt för att inte högtryckstvätten ska frysa och att kondensen inte ska göra för mycket skada, tanken är att lägga på plåt ovanpå pappen nästa år, går det bygga uppåt istället?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.