Tombrittberg
Anna_H Anna_H skrev:
Nej. Se denna utmärkta tråd med exemplariska foton av en exakt likadan skiva, komplett med orginalmärkning. Och ja, de är mycket hårda. Har en i trädgården på ett ställe, förra ägaren bytta mot fönsterbänkar i ful furu och använde de gamla som rabattkanter. Rätt snyggt faktiskt.

[länk]
Trådskaparen menar väl detaljen som skivan ligger på. Tror att vi pratar om 2olika saker?
 
Tittar man noga så ser man att det är en svart fönsterbänk det är sågat i, även jag trodde först det var en hyllkonsol.
 
Tombrittberg
13th Marine 13th Marine skrev:
Tittar man noga så ser man att det är en svart fönsterbänk det är sågat i, även jag trodde först det var en hyllkonsol.
Så det har varit 2 Fönsterbänkar på varann? Verkar långsökt
 
Jepp, titta på bilden bara.
 
eternit till fasad är hårt och sprött...
Men inte farligare än att man som privatperson går hantera det.... dvs ofarligt i de mängder dom finns i ett hem
 
K Krypstocken skrev:
eternit till fasad är hårt och sprött...
Men inte farligare än att man som privatperson går hantera det.... dvs ofarligt i de mängder dom finns i ett hem
Njae, det är snarare inne kontra ute som är skillnaden. Utomhus så ansamlas inte fibrerna, utan blåser bort (och förpestar landskapet istället). Men får man granulat på golvet hemma som man sedan trampar runt i och krasar sönder så kan man få ganska höga halter under flera år (källare/allmänna utrymmen i hyreshus är särskilt utsatta här).

Så man skall ha lite större respekt när det gäller innemiljö än man behöver utomhus.
 
Som nämnts tidigare så är det nog dammet som ni andades in vid sågningen som är farligast. Inte att det är ett jack ni går förbi dagligen. Är ju inte plutonium vi pratar om
 
  • Gilla
Tombrittberg
  • Laddar…
Manganbangan Manganbangan skrev:
Som nämnts tidigare så är det nog dammet som ni andades in vid sågningen som är farligast. Inte att det är ett jack ni går förbi dagligen. Är ju inte plutonium vi pratar om
Och hade det varit det så hade det heller inte varit särskilt farligt. ;) Plutonium är en alfa-strålare, vilket stoppas av luft. Så så länge plutoniet hade legat kvar så är det i stort sett ofarligt.

Men damm av Pu-oxid man andas in är extremt farligt vad gäller cancerrisk. Farligare än asbest faktiskt... :)

Så, fun fact; man uppfann HEPA-filtren som används vid asbestsanering, just för att kunna svarva, borra osv. plutonium. Man upptäckte att man inte ville att dammet skulle smitta ner hela omgivningen, och de filter som fanns var inte bra nog, så forskarna bakom USAs Nagasakibomb utvecklade en teori för hur partiklar sprids i luft, och tog fram ett filter som kunde stoppa dessa.

Och så var vi tillbaka vid asbest igen. ;)
 
  • Gilla
guggen och 1 till
  • Laddar…
H hrt skrev:
Det positiva som jag nu kommit på är att familjen inte flyttat in ännu när detta gjordes...det negativa är att dammsugaren som användes för att dammsuga upp det svarta på golvet har använts flertalet gånger i huset efter detta, den är nu placerad i garaget och ska inte användas mer. Att inte oroa sig, nojja eller tänka på det är lättare sagt en gjort.
Jag respekterar din oro, men tycker att saken fått orimliga proportioner.
Jag sågade i eternittaket på sommarstugan och jag lever än.
Min farfar byggde huset som är helt klätt i eternit och det finns filmklipp när de sågar eterniten med rondell och nästan är försvunna mitt i dammolnet. Han levde till åttiotvå och dog en naturlig död utan kopplingar till eternit.
Så slappna av och må bra. De som for illa var de som jobbade dagligen i fabriken i dammet och som också rökte tobak.
Lycka till
 
  • Gilla
rävlyan
  • Laddar…
Mats-S
Det är farligt att leva också ;-)
men herregud, en halv sangs sågning i en eternitskiva ... totalt ofarligt.
 
  • Gilla
ricebridge
  • Laddar…
En lång diskussion om asbest, men är ni verkligen säkra på att det finns något asbesthaltigt material på bilden? Skivan ser ut att vara av sten och den sitter på något som ser ut som en metallsockel. OK, att det har funnits fönsterbrädor av asbesthaltigt material som polerades upp för att likna svart marmor (som länkades till i ett inlägg längre upp i denna tråd), men är det verkligen en sådan vi ser på bilden? Liknar skivan svart marmor? Borde det inte kunna gå att se vad det är för ett material om ni tittar på skivans undersida?
PS nu ser jag att ni tror det är asbest i sockel. Men, vad är det som får er att tro det?
 
  • Gilla
Tombrittberg
  • Laddar…
Tombrittberg
Sommartorparn Sommartorparn skrev:
En lång diskussion om asbest, men är ni verkligen säkra på att det finns något asbesthaltigt material på bilden? Skivan ser ut att vara av sten och den sitter på något som ser ut som en metallsockel. OK, att det har funnits fönsterbrädor av asbesthaltigt material som polerades upp för att likna svart marmor (som länkades till i ett inlägg längre upp i denna tråd), men är det verkligen en sådan vi ser på bilden? Liknar skivan svart marmor? Borde det inte kunna gå att se vad det är för ett material om ni tittar på skivans undersida?
PS nu ser jag att ni tror det är asbest i sockel. Men, vad är det som får er att tro det?
Vi är några som tror att det är en metallkonsoll, medan vissa "ser" att det är en svart fönsterbänk under den stenliknande fönsterbänken
 
H
Den här tråden har tagit mer spinn än jag någonsin kunnat ana, efter de första svaren slutade jag fundera, men ju mer svar (och frågor) som kommer in desto mer funderar jag. Ska försöka fylla i lite luckor och frågor som dykt upp i tråden.

Skivan vi pratar om är den svarta skivan som ligger under stenskivan (som antagligen limmats ovanpå av förra husägaren). Detta är orginal fönsterbänken och enligt både Skanskas specifikation och information från grannar så är denna gjord av eternit.

Skivan är 2 cm tjock och skåran ca 4 mm lång, gjord med en handsåg. Inte jag som sågade utan min far men jag spenderade tid i rummet samma dag och efterföljande dagar.

Därefter sopades och dammsögs det svarta spånet upp. Enl. texten på dammsugaren har den ett HEPA-filter dock säkert 10 år gammalt.
Samma dag och dagen efter städades det ytterligare i huset. Våttorkade golv, element, fönster etc.

Rummet var tomt på möbler sånär som på matrumsbordet och dess stolar.
Dammsugaren har använts i andra rum efter detta.

3 dagar senare flyttade familjen in. Detta var 5 veckor sedan.

Även om det i detta fallet sannolikt inte behövs, hur går man till väga om man vill göra luftmätningar etc, vem gör det och vad kostar det? Kanske finns andra som undrar samma sak.

Hur mycket asbest finns det bundet i olika material, har läst allt ifrån 10-90%, dvs hur mycket fiber utsöndras när man bryter/sågar/borrar i ex. eternit?
 
Tombrittberg Tombrittberg skrev:
Vi är några som tror att det är en metallkonsoll, medan vissa "ser" att det är en svart fönsterbänk under den stenliknande fönsterbänken
Du behöver nog bättre skärm eller ett besök hos optikern, det finns inget som ser ut som metall, det syns mycket tydligt att man lagt en stenskiva ovanpå den ursprungliga eternitskivan.

Ja, Sommartorparn, skivan likar svart marmor, det syns tydligt på bilden även om man inte ser så mycket av den.

Jag förstår inte hur ni inte ser det, tittar ni på mobilen? Hur små bildskärmar har ni? Titta på en riktig datorskärm är ni snälla.

Jag hoppas att ni inte tycker att jag är otrevlig eller raljerande eller något, för det är isåfall absolut inte min avsikt. Jag bara ifrågasätter hur ni kan ifrågasätta min tolkning av dessa utmärkta bilder?
 
  • Gilla
Tombrittberg
  • Laddar…
Jag måste säga att även jag först tyckte det såg ut som en metallkonsol, men när jag förstorade bilden såg jag fönsterbrädan.
 
  • Gilla
Tombrittberg och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.