Hej

Vår cirkulationspump läcker och är tyst..
Det droppar vatten från den lilla skruven som sitter i den större centrumskruven (se bild)

Själva expansionskärlet(?) är varmt men röret ut blir bara ljummet (radiatorerna i huset blir inte tillräckligt varma), ventilspaken är helt öppen.

Testade att dra åt skruven men den fjädrar bara ut och fäster inte åt varken höger eller vänster (det kanske den inte ska göra?), bara droppar/rinner mer eller mindre vatten. Trycker jag in skruven med skruvmejseln så låter det rasslande.

Råd? Eller måste jag ta hit en rörmokare?
 
  • Cirkulationspump märkt GRUNDFOS med vattenläckage från centrumskruven.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ser ut att vara gamla grejer det där. Går den på 3-fas eller 1-fas? Är säkringarna hela? Dags för byte verkar det som. Finns pumpguiden: http://www.grundfospumpguide.se/
 
J Josth skrev:
Ser ut att vara gamla grejer det där. Går den på 3-fas eller 1-fas? Är säkringarna hela? Dags för byte verkar det som. Finns pumpguiden: [länk]
Ingen aning om ålder men ja, den är nog lite äldre. Den går på 1-fas (tror jag) och säkringarna är hela.

Skall lilla skruven imitten (där det nu droppar vatten) bara gå att vrida runt runt med/motsols utan att nåt händer?
 
Har aldrig sett en liten skruvskalle så i mitten. Är hela stora skruven åtskruvat, alltså att man sätter lilla skruven i linje med den stora och skruvar med typ en femkrona? Bra om den går på 1-fas för så är lättare att byta till en ny modell t.ex. enligt pumpguiden (Grundfos Magna 3 25-40). Hade det varit 3-fas krävs det normalt omkoppling i elcentralen först.
.
 
J Josth skrev:
Har aldrig sett en liten skruvskalle så i mitten. Är hela stora skruven åtskruvat, alltså att man sätter lilla skruven i linje med den stora och skruvar med typ en femkrona? Bra om den går på 1-fas för så är lättare att byta till en ny modell t.ex. enligt pumpguiden (Grundfos Magna 3 25-40). Hade det varit 3-fas krävs det normalt omkoppling i elcentralen först.
.
Tack för svar.
Ah.. Och jag har aldrig sett en cirkulationspump förut ;)
Osäker på fas.. det står visserligen ”Fas: 3” på kåpan ser jag nu, i elcentralen är det bara en säkring iaf, alla säkringar i skåpet är hela.

Den stora är åtdragen. Vad reglerar den? Skruva loss? Eller blir det en fontän då?
 
A
det är en trefas så du måste ha tre säkringar i rad.

men byt pump till en modern självjusterande
ta typnumret och kontakta grundfos för en utbytestyp så får du längd mellan röranslutningar rätt samt anslutningsmetod
 
  • Gilla
DanielPp
  • Laddar…
R
Det är en 3 faspump , sitter pilar för rotationsriktningen , en 1fas går alltid åt ett håll och 3 fas kan gå fel väg , samt att det står 380V på skylten
 
  • Gilla
DanielPp
  • Laddar…
Tack för svar.

Har vi konstaterat att den är trasig och behöver bytas ut? Hade gärna sluppit undan den kostnaden för tillfället..
 
R
Den läcker kring yttre skruven , när du trycker in den lilla så skorrar det , den skruven går säkert in i ett spår i axeln och är för att lossa rotorn om den kärvat fast efter stillestånd en sommar , var exakt läcker det i den lilla eller stora skruven
 
R rävlyan skrev:
Den läcker kring yttre skruven , när du trycker in den lilla så skorrar det , den skruven går säkert in i ett spår i axeln och är för att lossa rotorn om den kärvat fast efter stillestånd en sommar , var exakt läcker det i den lilla eller stora skruven
Ahh, det låter ju rimligt. Det är bakom den lilla skruven det droppar (i mitten av den stora skruven).

Dålig packning? Vågar jag lossa den stora och och kolla eller blir det en fontän då?

Om det skorrar när jag trycker in lilla skruven borde det väl betyda att rotorn går...?
 
Normalt lossar man den stora platta skruven för att komma åt bakänden av rotoraxeln. Då kan man med en skruvmejsel försöka vrida igång pumpen som då kan starta med ett ryck. Det kan droppa eller rinna lite grann under tiden. (Man ska helst inte göra detta när det är riktigt kallt ute för att inte bränna sig på värmevattnet, men ännu är det oftast inga höga temperaturer).
 
  • Gilla
DanielPp
  • Laddar…
R
D DanielPp skrev:
Om det skorrar när jag trycker in lilla skruven borde det väl betyda att rotorn går...?
Ja troligtvis är det så . det finns en annan pump som bär sig åt på det viset med att skorra , det sitter nog en O-ring som packning på insidan , stäng av pumpen och skruva loss alltihop , normalt så kommer det inte många droppar vatten när man tar bort en plugg , men i det här fallet vet jag inte riktigt , ser inte ut att finnas ventiler före och efter pumpen
Kolla om du har några ventiler att stänga innan du tar bort den , det är inte speciellt stort tryck men kan duscha lite
 
  • Gilla
DanielPp
  • Laddar…
Tack! Ska kolla när jag kommer hem.
 
Det står trefas på märkningen, så det är det antagligen.
 
  • Gilla
DanielPp
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.