Tombrittberg
H hrt skrev:
Hej, vid renovering för 5 veckor sedan sågade vi i en fönsterbräda som visat sig vara eternit. Den var förbannat hård så försöket avslutades relativt snart, men nu börjar jag nojja mig. Har läst flertalet trådar här som rör asbest men vill ändå ställa frågan eftersom familjen har rört sig i utrymmet.

Vi vistades i rummet (kök/vardagsrum) under tiden och har gjort det konstant sedan dess.
Finns det skäl för oro?
Behöver vi vidta några åtgärder nu för att förhindra fortsatt fara? Sanering eller liknande?
Har gått utbildning för asbets sanering och jobbat en hel del med asbets men aldrig stött på asbets som är så hårt som du beskriver. Tycker att det ser ut att vara någon typ av stålprofil du har stött på
 
  • Gilla
anhack och 2 till
  • Laddar…
N
Eurotester Eurotester skrev:
Här har du värre asbest om det nu ens är det. Trillade ner i huvudet när vi tog hål i en källare igår. Låg i golvspånet mot en murstock.

Men jag förstår din noijja, men det finns betydligt värre saker i ditt hus kan jag garantera, än spån från 3 mm sågning.

1. Ftalater
2. PCB
3. Kreosoter
4. Bly
5. Djurmjäll
6. Mögelsporer
7. Ozon
8. Partiklar i luften från bla vinterdäck
9. Vedeldning

Ja du förstår, överdriver lite här men ändå betydligt mer av ovanstående än bunden asbest i huset.

Dammsug ur dammsugaren med en gammal dammsugare och släng den :D
Skämt åt sido, simma lugnt
Skulle vilja lägga till bilavgaser och då inte minst från tunga fordon till din lista.
 
  • Gilla
AndersPS
  • Laddar…
Nu har jag inte länken aktuell. Men man har mätt upp att luft i Europeiska städer innehåller som minst ca 0,1 fiber per liter luft, På sämre platser ligger det på 1 fiber per liter..

Varje andetag du tar är på 2 - 3 l luft. Och man andas i vila drygt 10 andetag per minut, du får alltså i dig lågt räknat 2 - 3 fibrer per minut. Om du tränar eller anstränger dig ökar intaget kraftigt. Och är du då någonstans med en högre halt så kan det alltså vara 10 ggr högre exponering i det vardagliga livet.

Rent hypotetiskt kan det kanske räcka med en enda fiber. Men sannolikheten för det är så låg att man troligen inte skulle hitta ett enda sjukdomsfall på den ackumulerade befolkningen av människor som någonsin levt på jorden.

Det finns i statistiken några enstaka fall där folk blivit sjuka, utan att man kunnat spåra att de utsatts för förhöjda doser i arbetslivet. Men i nästan varenda fall där folk blivit sjuka så handlar det om att de har stått på fabriker och sågat i Eternit och liknande material 8h om dagen år ut och år in, utan någon som helst skyddsutrustning. Sedan finns det mer sällsynta fall där exempelvis en asbestarbetares fru blivit sjuk, troligen genom att rutinmässigt ta hand om arbetskläderna som asbestarbetaren tagit med sig hem.

När det gäller de enstaka fall där man inte kunnat spåra en tydlig källa till förhöjd exponering (I en undersökning från Storbritannien, hade man 3 fall under ett år som inte kunde förklaras). Så antar man att de blivit sjuka slumpartat av normalexponeringen. Men även där kan man anta att det i en del av dessa "normalexponerade" fall handlar om en förhöjd exponering som man bara inte kunnat spåra. Typ att de dagligen stått och väntat på bussen vid ett ventilationsutblås från en eternitfabrik.

Men att såga en liten bit i en eternitskiva, ger visserligen en rätt kraftig ökning av exponeringen just när du sågar. Så att du kanske på någon minut får i dig motsvarande en timmes normal exponering. man kan då tänka sig att du skulle behöva leva i 3000 år för att få 1% risk att dö av normalexponeringen, den tiden förkortas då med en timme.
 
  • Gilla
Tombrittberg och 5 till
  • Laddar…
A
Tombrittberg Tombrittberg skrev:
Har gått utbildning för asbets sanering och jobbat en hel del med asbets men aldrig stött på asbets som är så hårt som du beskriver. Tycker att det ser ut att vara någon typ av stålprofil du har stött på
Man hällde ju i asbest i allt förut så det är ju inte helt osannolikt att det finns många material därute som alla inte känner till!
Även detta hårda som trådskaparen beskriver.

Luftburna asbestpartiklar _är_ farliga och kan orsaka en slags lungcancer. Det finns en anledning till att vi har väldigt många asbestsanerings-firmor runt om i världen. Rör det inte. Låt det vara. Det är det bästa. Om ni måste röra det. Anlita en saneringsfirma!
 
  • Gilla
Tombrittberg
  • Laddar…
B byggarebosse skrev:
Den här tråden påminner om dokumentären kring Teflonproduktion i USA. Kan väl inte vara farligt med lite C8 som används i Teflontillverkning - det händer ju inget på studs... [länk]
Det är ju en enorm skillnad. C8 visste man inte att det var (så) farligt. Asbest visste man inte heller att det var så farligt när man började använda det storskaligt. Idag finns det massor med studier som undersökt hur farligt (eller inte) det är. Man har alltså rätt bra klart för sig hur stora riskerna är vid de extremt höga exponeringar som asbestarbetare utsattes för är. Och man har en rätt bra bild av vilka riskerna är med en normalexponering. Och den stämmer relativt bra mot studier av befolkningen. Om det fanns stora okända risker med en lågexponering så skulle det synas i statistiken.

Man bör undvika att exponeras för asbest i höga doser. Men OM man exponeras kortvarigt så är det ändå en färsumbart liten risk.
 
  • Gilla
AndersOhrt och 3 till
  • Laddar…
Röriga råd...
Det ser ju definitivt ut som en klassisk eternitskiva. Som sagt är det bara dammet som är farligt, så att dammsuga upp det är ju mindre lyckat, men bara du byter påsen ska det inte vara något problem, särskilt som jacket är så litet. Spraya vatten och torka av i snittet, släng det du torkar med, droppa eventuellt i lite olja när det torkat. De här skivorna är så hårda, så de fortsätter inte att damma sedan.

Den som raljerade om att de bakat på eternitskiva och lever än har inte riktigt förstått problemet. Man andas inte in bröd, man äter det, och asbestfiber i magen är mig veterligt inte en issue.
 
Tombrittberg
e97aer skrev:
Man hällde ju i asbest i allt förut så det är ju inte helt osannolikt att det finns många material därute som alla inte känner till!
Även detta hårda som trådskaparen beskriver.

Luftburna asbestpartiklar _är_ farliga och kan orsaka en slags lungcancer. Det finns en anledning till att vi har väldigt många asbestsanerings-firmor runt om i världen. Rör det inte. Låt det vara. Det är det bästa. Om ni måste röra det. Anlita en saneringsfirma!
.
Det hårdaste material som jag känner till som innehåller asbest är Bromsbelägg till fordon. Och det är inte speciellt hårt material. Som jag förstår av bilden så verkar bänkskivan ligga på den eventuella asbest detaljen.
Tvivlar starkt på att det är asbest.
Men rätta mig om jag har fel, och ni kanske kan ge exempel på riktigt starka och hårda material som innehåller asbest.
 
  • Gilla
Buford och 2 till
  • Laddar…
Är det inte en metallkonsol som man har sågat i?
 
  • Gilla
fia_mstd och 4 till
  • Laddar…
B byggarebosse skrev:
Återigen helt fel. Källfakta tack.
Asbest är ett av dom vanligaste fibren i luften på jordklotet!
https://www.byggahus.se/forum/threads/asbest-fakta-om-verkliga-risker.249301/

Men det är bara vid långvarig exponering dagligen som man påvisat risker.
Det uppdagades blandannat vid Eternit fabriken i Lomma norr om Malmö, där efter 20-30 år av arbete i en dammig fabrikslokal fanns en förhöjd dödlighet i lungsjukdomar även på anhöriga som kom i kontakt dagligen med helt nerdammade arbetare och dess kläder.
 
Tombrittberg
Anna_H Anna_H skrev:
Röriga råd...
Det ser ju definitivt ut som en klassisk eternitskiva. Som sagt är det bara dammet som är farligt, så att dammsuga upp det är ju mindre lyckat, men bara du byter påsen ska det inte vara något problem, särskilt som jacket är så litet. Spraya vatten och torka av i snittet, släng det du torkar med, droppa eventuellt i lite olja när det torkat. De här skivorna är så hårda, så de fortsätter inte att damma sedan.

Den som raljerade om att de bakat på eternitskiva och lever än har inte riktigt förstått problemet. Man andas inte in bröd, man äter det, och asbestfiber i magen är mig veterligt inte en issue.
Anna_H Anna_H skrev:
Röriga råd...
Det ser ju definitivt ut som en klassisk eternitskiva. Som sagt är det bara dammet som är farligt, så att dammsuga upp det är ju mindre lyckat, men bara du byter påsen ska det inte vara något problem, särskilt som jacket är så litet. Spraya vatten och torka av i snittet, släng det du torkar med, droppa eventuellt i lite olja när det torkat. De här skivorna är så hårda, så de fortsätter inte att damma sedan.

Den som raljerade om att de bakat på eternitskiva och lever än har inte riktigt förstått problemet. Man andas inte in bröd, man äter det, och asbestfiber i magen är mig veterligt inte en issue.
Vet inte riktigt vad du menar med " klassisk eternitskiva ", i min värld så sitter dom på tak och väggar på hus som renoverades på 60-talet.
 
Det är ju inte så konstigt att folk känner sig förvirrade med eternit och asbest. Folket är ju uppdelat i 3 läger precis som i miljödebatterna:
1. Det finns inga problem
2. Alla kommer dö
3. Bananer är gott

Jag rev själv ut en massa eternit i taket i källaren när jag började renoveringen och jag fick då väldigt spretig information angående hur farligt det är. Dels här på BH där inläggen antingen handlade om att alla var fegisar eller att man inte fick vistas på samma ort som ett hus med spår av eternitplattor. Dels hade vi kommunens hemsida med information om eternit som mer inriktad mot "alla kommer dö"-hållet. Men sen när jag ringde till deponeringsstället så var de mer neutralt inställda och hänvisade mig bara till invägning och passande plats där allt skulle dumpas.

Sunt förnuft, fukt och P3-filter kommer man långt med, men för den sakens skull ska man inte vara oförsiktig. :)
 
  • Gilla
ricebridge och 4 till
  • Laddar…
S Squall Leonhart skrev:
Sunt förnuft, fukt och P3-filter kommer man långt med, men för den sakens skull ska man inte vara oförsiktig. :)
Precis.

Till TS så var just dammsugningen inte så lyckad. Men det beror på om dammsugaren har HEPA-filter eller inte. De flesta moderna dammsugare har ju det. Om den hade det så är ingen direkt fara skedd, tvärtom så använder man HEPA-filter vid sanering av asbest. Om du slänger påsen och är försiktig när du byter filter nästa gång så är den helt OK att använda igen utan risk. (Man kräver tom skuggdammsugning när man arbetar i asbesthaltigt material utomlands och inte enkelt kan klä inte eller ta bort på annat sätt. Det anses fullgott skydd i t ex kontorsmiljöer.)

Vad gäller köket så fungerar våttorkning bra för det som inte dammsugaren tog. Så torka alla ytor vått med papper och släng det, så har du återigen gjort på samma sätt som sanerarna gör.

Efter det så är risken så nära borta att man kan strunta i det.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Tombrittberg
H hrt skrev:
Vi har inte tagit prov, men det står "Fönsterbänkar av eternit" i mappen som Skanska lämnade 1973.

Då stämmer det säkert att skivan är av asbest. Men jag uppfattade dig som att du talade om detaljen som skivan ligger på
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.