Hej har en trasig kakel platta i köket och vet att det finns aspest där. Ska jag byta ut plattan så fort som möjligt eller är det lugnt?
 
  • Kakelvägg i kök med markerad trasig platta nära golv, asbestvarning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Asbest. Känns som du överreagerar.
 
Ur asbestsynpunkt finns det ingen anledning att byta ut plattan.

OM det finns asbest där så är det kakelfixet som plattan sitter fast med, och ev. fogen mellan plattorna som innehåller asbest. Fibrerna ligger hårt bundna till materialet, och det kommer inte ut några fibrer bara för att en platta är trasig.

Det kan behövas en sanering den dag du väljer att byta ut plattorna. Då knackar man bort plattorna, och fräser bort kvarvarande fix från väggen. Vid det arbetet kan man behöva kapsla in området med ett plasttält. Och kanske ha lite speciella arrangemang för utsuget från fräsen.
 
  • Gilla
lillavillan
  • Laddar…
Om det mot all förmodan finns asbest bakom plattorna är det bättre att inte göra något förrän det är absolut nödvändigt.
 
  • Gilla
fahlis
  • Laddar…
Skulle oroa mig mer över bristen på fog och felaktigt fall än den spruckna plattan.
 
  • Gilla
lillavillan
  • Laddar…
Verkar vara Asbest-oktober nu! Många börjar noja samtidigt , blir vi mer och mer oroliga numera?
 
richardtenggren
Fast det här är ju något annat, AS-PEST!
 
Gul vägskylt med texten "Aspesten 7" framför skogsdunge och grusig mark.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
MultiMan
Aspest var/är tydligen också ett finskt band av tvivelaktig förmåga:


Våra finska forumvänner kanske kan berätta mer?

***

Ulf Kristerssons "ända in i kaklet" får plötsligt en ny och farligare innebörd i och med denna tråden. Hellre plattan i mattan än aspest i pannan, som Stig Blomqvist brukade säga.
 
Redigerat:
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Verkar vara Asbest-oktober nu! Många börjar noja samtidigt , blir vi mer och mer oroliga numera?
Det är.så ofta ibland det kommer en ny medlem som nojjar sig om asbest alltid och sen försvinner så man nästan misstänker det är troll som driver med oss
 
  • Gilla
AndersS och 2 till
  • Laddar…
T topmount skrev:
Skulle oroa mig mer över bristen på fog och felaktigt fall än den spruckna plattan.
Ja det ska fixas :)
 
T TheGame skrev:
Det är.så ofta ibland det kommer en ny medlem som nojjar sig om asbest alltid och sen försvinner så man nästan misstänker det är troll som driver med oss
Hej jag är ingen troll hahahah
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.