Med ett platsbyggt kök slipper du anpassa dig efter standardmått. För dig med udda planlösning eller särskilda önskemål kan detta vara lösningen. Här berättar vi vad ett platsbyggt kök innebär och vad det kan tänkas kosta.

Du kan läsa artikeln här: Platsbyggt kök – fakta, pris, tid
 
Här är min variant av platsbyggt. Ikeaskåp modifierade till oigenkännlighet, med specialbeställda luckor från Picky Living. Högskåp modifierade på höjden för att nå ända upp, överskåp för hörn sågade jag om till en annan vinkel och satte på underskåpssidor, skåpet under diskhon sågade jag om till 70 brett för att minimera passbitar. Specialbeställda fronter gjorde också att vi kunde få 15 cm djupa lådor, vilket jag anser överlägset Ikeas 10 eller 20.
Anpassade vita Ikea-köksskåp med specialbeställda luckor och ombyggt högt skåp som når taket, specialomarbetat hörnskåp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
jocke31 och 2 till
  • Laddar…
Måttanpassat behöver inte vara enda orsaken för ett snickrat kök. De flesta snickrade kök har massiva trästommar och inte spån som modulkök. Lådor av massivträ och fingerskarvade fogar har mer snickerikänsla än plåtlådor med träfront osv.
 
  • Gilla
jocke31 och 5 till
  • Laddar…
A
arneri68 arneri68 skrev:
Måttanpassat behöver inte vara enda orsaken för ett snickrat kök. De flesta snickrade kök har massiva trästommar och inte spån som modulkök. Lådor av massivträ och fingerskarvade fogar har mer snickerikänsla än plåtlådor med träfront osv.
Håller helt med.

Det "platsbyggda" håller högre kvalitet framförallt eftersom stommarna ofta är massiv trä. Det håller ju i hundra år! Vilket IKEA-kök gör det? Det är ju framförallt det man betalar för. Desutom gör man ju en god gärning för miljön eftersom ja, det håller! Blir det slitet så tar man bara dit en målare. Slipa, fixa, måla. Som nytt igen!!! Försök göra det med något i folie och spånskiva!

Den andra variabeln är ju att man har potentialen att utnyttja all yta i köket. Speciellt i små kök kan ju detta vara viktigt.
 
  • Gilla
Vildparti och 1 till
  • Laddar…
A
jonmo jonmo skrev:
Här är min variant av platsbyggt. Ikeaskåp modifierade till oigenkännlighet, med specialbeställda luckor från Picky Living. Högskåp modifierade på höjden för att nå ända upp, överskåp för hörn sågade jag om till en annan vinkel och satte på underskåpssidor, skåpet under diskhon sågade jag om till 70 brett för att minimera passbitar. Specialbeställda fronter gjorde också att vi kunde få 15 cm djupa lådor, vilket jag anser överlägset Ikeas 10 eller 20.
[bild]
Spännande med stänkskiva i metall. Det blev inte någon sådan i vårt kök men jag funderade på det. Är det mycket att man går och putsar den där eftersom det blir solkigt och att det "syns"?
 
jonmo jonmo skrev:
Här är min variant av platsbyggt. Ikeaskåp modifierade till oigenkännlighet, med specialbeställda luckor från Picky Living. Högskåp modifierade på höjden för att nå ända upp, överskåp för hörn sågade jag om till en annan vinkel och satte på underskåpssidor, skåpet under diskhon sågade jag om till 70 brett för att minimera passbitar. Specialbeställda fronter gjorde också att vi kunde få 15 cm djupa lådor, vilket jag anser överlägset Ikeas 10 eller 20.
[bild]
Så fint! :)
Har du endast skåp under tvättställ? Hur gjorde du annars med lådorna för att bli 70cm?
 
Hemmakatten
Mycket bra och trevlig artikel. Vi bor i Storstockholm men beställde våra snickerier, kök, badrum, bokhyllor, garderobsväggar, tvättstuga från Västkusten. Halva priset jämfört med Stockholmspriser. Jag körde ner med detaljerade ritningar och vi gick igenom allt på plats. Väl värt att jämföra priser. Och kvaliteten är suverän. Nu 12 år senare ser allt fortfarande ut som nytt.
 
  • Gilla
Lime113
  • Laddar…
e97aer skrev:
Spännande med stänkskiva i metall. Det blev inte någon sådan i vårt kök men jag funderade på det. Är det mycket att man går och putsar den där eftersom det blir solkigt och att det "syns"?
Vi köpte ett helt paket från Ilve, med spis, stänkskydd och fläkt. Denna men blå: http://www.gasspisen.se/vara-spisar/ilve/professional-plus-nostalgie-pn60.html Vi köpte direkt från Italien vilket blev under halva priset.

Man behöver torka av när man stekt något eller så, men det måste man ju oavsett typ av stänkskydd. Men det är förvånansvärt okänsligt, några stänk ser inte så illa ut som man tror att det skulle göra.
 
Peter1986 Peter1986 skrev:
Så fint! :)
Har du endast skåp under tvättställ? Hur gjorde du annars med lådorna för att bli 70cm?
Nej jag moddade även plåt-innerdelen i en 80-låda på bredden. Lite pill. Stor payoff.

Det är dock bara en lådhurts som är moddad på bredden. Jag var länge inne på att ha en 38-hurts på varje sida om spisen, vilket hade varit svinjobbigt. Sen kom min fru på att man skulle ändra vinkeln på hörnskåpet istället. Överlägsen lösning.
 
Har byggt några hundra kök och har fortfarande inte stött på ett objekt där ” vanliga”
modul kök inte har funkat.
Ikea är väl det köket som har minst varianter av skåp men dom andra tillverkarna brukar inte vara några problem att få till det måttmässigt.
 
A
T twoody skrev:
Har byggt några hundra kök och har fortfarande inte stött på ett objekt där ” vanliga”
modul kök inte har funkat.
Ikea är väl det köket som har minst varianter av skåp men dom andra tillverkarna brukar inte vara några problem att få till det måttmässigt.
Det ”funkar” säkert. Men det _är_ skillnad på hur länge köket håller och klarar av renoveringar.
 
När vi byggde om vårt kök i vår förra lägenhet för några år sedan så ville vi ha djupare bänkskiva, men även att lådor och skåp utnyttjade djupet fullt ut. Det går inte att få med alla standardkök, kunde vi snabbt konstatera. Samma sak med takhöjden där vi ville att alla skåp skulle gå upp till taket, det gick inte heller att få med så många tillverkare. Vi byggde ett Kvänumkök, och då funkade det däremot.

Och jo - det är skillnad på detaljfinish och byggkvalitet. I vårt hus idag har vi ett Ballingslövkök och det håller inte samma klass som Kvänumköket även om det är helt OK.
 
e97aer skrev:
Det ”funkar” säkert. Men det _är_ skillnad på hur länge köket håller och klarar av renoveringar.
Självklart är det så. Tyvärr så renoverar inga sina kök utan sätter in nya.
 
T twoody skrev:
Har byggt några hundra kök och har fortfarande inte stött på ett objekt där ” vanliga” modul kök inte har funkat. ... Ikea är väl det köket som har minst varianter av skåp
Instämmer! Vanligen är det väl den totala bredden på skåp och bänkar som kan behöva justeras, och då är det kanske tråkigt att slarva bort skåputrymmet med passbitar.
Ikea har ett utmärkt skåp,20 cm brett, som är utmärkt för förvaring av brickor, skärbrädor och kokböcker:
Högt smalt skåp anpassat i höjd bredvid högskåp, med plats för brickor och böcker i ett kök.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Köksskåp anpassat i bredden, bredvid en diskmaskin, innehåller en burk, visar effektiv utnyttjande av bostadsutrymme.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

De är lätta att justera storleken på, både på höjden och på bredden. Skåpet på den översta bilden är standardbredd 20 cm, men det ena skåpet (av tre st) är kapat på höjden för att passa med högskåpet bredvid.
Skåpet på den nedre bilden har standardhöjd, men bredden är minskad till 16 cm för att passa.

Annat exempel:
Vit köksskåp med glashyllor full med glas och koppar, anpassat för optimal förvaring och utrymmeseffektivitet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Väggskåp med vitrindörrar öppnat för att visa förvaring av glas och köksartiklar, skåpet anpassat för öppning mot matplats.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vanliga standard överskåp, där baksidan har fixats så att vitrindörrar även kunnat monteras ut mot matplatsen.
Lätt som en plätt, även för en vänsterhänt hempulare ped båda tummarna mitt i handen!
 
  • Gilla
twoody
  • Laddar…
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Instämmer! Vanligen är det väl den totala bredden på skåp och bänkar som kan behöva justeras, och då är det kanske tråkigt att slarva bort skåputrymmet med passbitar.
Ikea har ett utmärkt skåp,20 cm brett, som är utmärkt för förvaring av brickor, skärbrädor och kokböcker:
[bild]
[bild]
De är lätta att justera storleken på, både på höjden och på bredden. Skåpet på den översta bilden är standardbredd 20 cm, men det ena skåpet (av tre st) är kapat på höjden för att passa med högskåpet bredvid.
Skåpet på den nedre bilden har standardhöjd, men bredden är minskad till 16 cm för att passa.

Annat exempel:
[bild]
[bild]
Vanliga standard överskåp, där baksidan har fixats så att vitrindörrar även kunnat monteras ut mot matplatsen.
Lätt som en plätt, även för en vänsterhänt hempulare ped båda tummarna mitt i handen!
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
[bild]
[bild]
Ditt eluttag ser ut att sitta löst!
Sen undrar jag vad det är för kryptisk text på din diskmaskin
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.