Hejsan!

Behöver lite hjälp och rådgivning här!

Till att börja med: Vi bor i ett hus med mekanisk ventilation, Våren -16 satte vi in en kamin i vardagsrummet för ”trivseleldning”. För att få igång draget i kaminen när vi ska tända så behöver vi öppna fönstret i rummet för att röken ska gå rätt väg genom skorstenen och ej ut i rummet. När elden tagit sig kan vi givetvis stänga fönstret igen.

Men för att kunna slippa öppna fönstret när man ska elda har jag funderat på att installera en friskluftsventil bredvid/bakom kaminen. Med spjäll så att den kan stängas när man inte eldar. Där behöver jag lite rådgivning:

1. Tips på friskluftsventil? Vill att den ska kunna sluta så tätt som möjligt när jag stänger den för att slippa ta in kall luft i onödan.

2. Placering? Rummet är på bottenvåningen, skulle gärna vilja få ventilen ganska lågt placerad så att den döljs av kaminen så mycket som möjligt, se bild: (ursäkta röran..)
Kamin i ett hörn av ett rum med leksaker på golvet, cirklad potentiell plats för friskluftsventil bredvid den.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


3. Blir det något problem med att han ventilen så lågt, utifrån sett? Tänkte mot vatten/snö.. Hur tätas den mot tegelfasaden?

Hörn av ett hus med tegelfasad och fönster intill en grusad yta med höstlöv på marken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


4. Håltagning i tegel? Går det ganska smärtfritt med hålsåg för ändamålet? Tips?

Övriga synpunkter eller direkta avrådningar?
 
1. Finns färdiga satser att köpa och dessa har med kallrasskydd.
2. Spelar inte så stor roll, bakom hade ju varit bäst, röret ska väl sen upp under kaminen där vedförrådet är? Så helst inte över det.
3. Tätas med utefog.
4. Tegel brukar vara en tuff motståndare när det gäller håltagning. köp en riktig bra hålsåg och med rätt dimension. Du vill inte ha kämpat fram ett hål och sen visar det sig att 2 mm fattas.
 
  • Gilla
MartinSvensson74
  • Laddar…
är det inte så att du kan koppla in ett ventilationsrör direkt till kaminen som den kan använda till förbränningsluft?
Så slipper du ta "varm" luft och elda upp. win-win.
 
I din bild ser det ut som att det kommer in ett ganska stort spirorör i kaminen underifrån. Stämmer det? Borde inte kaminen förses med tillräckligt med luft därigenom? Hur är flödet i detta rör? Sitter det något spjäll, eller finns det något annat som hindrar luft att komma in där?
 
B bjomape skrev:
I din bild ser det ut som att det kommer in ett ganska stort spirorör i kaminen underifrån. Stämmer det? Borde inte kaminen förses med tillräckligt med luft därigenom? Hur är flödet i detta rör? Sitter det något spjäll, eller finns det något annat som hindrar luft att komma in där?
Är det inte en askhink?
 
Hoppas inte på allt för mycket. Vi har mekanisk frånluft i vårt hus och tilluft utifrån till kaminen. Vi måste ändå öppna ett fönster när vi tänder brasan i vår kamin :(
 
Dragförbättrare i skorstenen kanske kan hjälpa?
Jag har själv samma problem men jag har självdrag så jag får öppna lite extra när jag tänder.
 
fhedvall fhedvall skrev:
är det inte så att du kan koppla in ett ventilationsrör direkt till kaminen som den kan använda till förbränningsluft?
Så slipper du ta "varm" luft och elda upp. win-win.
Tyvärr inte, kaminen har ingen anslutning för luftintag
 
B bjomape skrev:
I din bild ser det ut som att det kommer in ett ganska stort spirorör i kaminen underifrån. Stämmer det? Borde inte kaminen förses med tillräckligt med luft därigenom? Hur är flödet i detta rör? Sitter det något spjäll, eller finns det något annat som hindrar luft att komma in där?
Det är en hink som står där :)
 
O oStj skrev:
Det är en hink som står där :)
Borra ett hål i botten på hinken och se om det hjälper. ;)

Ok, jag såg visst helt fel.
 
  • Gilla
Veent
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.