nzsc
Jaha... Då har man kommit till den biten där man inser att man har gjort en stor tabbe i planeringen.

Väggen består av följande:
13 mm gipsskiva
15 mm plywoodskiva
70 mm plåtregel
11 mm OSB-skiva
13 mm gipsskiva

Problemet som jag upptäckt nu är att det är plåtreglar även i dörröppningen. Frågan är hur man ska skruva fast karmen i plåtreglarna? Går det ens? Har ni förslag på hur jag ska göra infästningen så skjut iväg så det svider i fingrarna.
 
  • Väggsektion med gipsskiva, plywood, plåtregel och OSB-skiva i dörröppning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Dörröppning i renoveringsprojekt med synliga plåtreglar och elledningar mot en vägg med gipsskiva.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Byggfel vid dörröppning med synliga plåtreglar, verktyg och byggmaterial på ett golv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hur mkt spelrum har du för karmen?
kläda in allt i plyfa förankrat i plåtregeln och sedan sätta karmen i det(och plåtregeln)

alt. tigersåga bort dessa plåtreglar och ersätta med trä....
 
nzsc
Det vore det allra bästa. Men öppningen är ganska exakt 700 mm bred.

Jag vill helst göra så lite som möjligt naturligtvis. Men funderade på att ta vinkelkap och kapa raka snitt och ta bort plåten hela väggen där karmen kommer an mot, alltså mellan skivorna. Banka in 45x70 träregel och köra så. Det blir lite meck samt mycket svett och tårar dock.

Tack för ditt förslag. Några andra förslag?
 
Slitsa upp plåtregeln och stoppa in 15 mm plywood precis där karmskruvarna sitter?
 
Har du inte spacklat gipsen så skulle jag riva gips & osb och sedan såga till två remsor osb som monteras inne i plåtregeln.


Jag har nyligen byggt plåtregelvägg, jag satte en remsa osb på vardera sidan.
 
nzsc
Mmm... Dessvärre är det spacklat och målat. Dessutom är det 2 dörrar till som är så.

På ena sidan är det betongvägg. På den andra skivvägg av samma typ. På sidan där det är betong är det inga konstigheter. Men på den andra blir det ännu mera meck. :sweat:
 
  • Målad dörrkarm med hål visande genomgång till annat rum, skillnad i väggmaterial nämns.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nymålat dörrutrymme med spacklade väggar och en synlig hörna av rummet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Du kan ju montera karmen med te.x adjufix eller http://karminfastning.se/valj-ratt-skruv/. Finns tydligen för plåtregel också.

Edit: är tydligen Arvid Nilsson som säljer tema karminfästning. Jag har monterat mina fönster med den typen, visserligen i träregel, men det är mycket smidigare än med karmskruv.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.