Håller på att bygga nytt och skall ha ett FTX-system. Nu funderar jag hur det funkar med en braskamin. Måste jag ha en kamin som tar luften utifrån för att inte störa ventilationsbalansen eller är luftmängden som förbrukas av kaminen marginell? Vi har tänkt att mura upp en 'modern' spis med insats, och då blir utbudet ganska begränsat om man måste ta luften utifrån.
/Lasse
 
Håller med. Uteluft om du har chansen.
 
Ska du låta mura upp en ny så har du möjlighet att med så kallat dragavbrott "koppla" uteluft, dock bör du föra ut en spjällarm för att kunna stänga och reglera flödet. Du släpper helt enkelt på uteluften vid eldstadens "in-luft". Inte hundra % slutet, men ok om huset är för tätt i övrigt. En annan sak som ger mer effekt är att planera för den värmeavgivning ni vill att eldstaden ska ge, ofta ger det en mer markant ökning än uteluften
 
Vi har tänkt att göra som du först beskriver, ta uteluft in under insatsen och även ha spjäll på detta. Den kalla luften går till förbränning och värms även upp och kommer ut i två galler högre upp. Muraren tyckte även att vi skulle sätta in ett litet galler i nederkant och ta in rumsluft som komplement till uteluften, låter det ok? Kan tänka mig att det behövs om det är riktigt kallt ute, eller???

Jag förstod inte riktigt vad du menade med:
"En annan sak som ger mer effekt är att planera för den värmeavgivning ni vill att eldstaden ska ge, ofta ger det en mer markant ökning än uteluften"

/Lasse
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.