Se bild för exempel på aggregat som jag undrar om jag kan koppla på 1fas 220V.
Betyder inte 3an framför växelströmssymbolen att 3fas krävs?

Om inte: aggregatet är tänkt att sitta i fristående bastustuga utomhus med mått ca 1,5x2m. Stugan ska så på fast underlag ca 1m från husets yttervägg där också eluttag finns.
Jag vill kunna koppla in aggregatet med skarvsladd vid användning och koppla ur efteråt.

Räcker det med vanlig jordfelsbrytare?
Är det kört med en 16A säkring om 19A krävs?
Kan jag tvingas göra en fast installation med hjälp av elektriker?

Tack:)
 
  • Typskylt på ett aggregat med specifikationer: 380V 3~ 50Hz 7,5kW 11,4A och 220V 3~ 50Hz 7,5kW 19,5A.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
R
Tveksamt om du kan dra den på enfas + noll , det kan gå för en riktigt elektriker att få till det , men då ska man veta vad man gör och är inget som normalts gör
Att dra den på 1 fas är lite svårt med den ledning som du tänker , du behöver nog ha en 6m2 och säkra med 25 amp .
så att försöka är nog dömt att bli fiasko
 
  • Gilla
Joabe
  • Laddar…
Notera att du inte kan köra alla element heller. 19,5A är Y-kopplat, dvs, du behöver fortfarande tre faser. Vill du koppla enfas på alla tre elementgrupperna så behöver du 34A på den fasen (och på nollan). 11,5A om du gör 1/3 av elementen på 220V.

Notera nu också att spänningen inte är 220V utan 230V nuförtiden (den kan vara så hög i alla fall), då blir strömmarna ytterligare drygt 5% större också.

Du skulle behöva en 16A trefashandske till detta...
 
  • Gilla
Joabe
  • Laddar…
Tack!
Som befarat.
Ny plan:
Hur rimligt är det att använda skarvsladd och skarva från ett 3fasuttag inomhus? Ut från aggregatet skulle det alltså finnas en stickpropp för 3fas att stoppa i väggen vid användning av bastun.
 
Fullt rimligt. Med en 16A trefaskabel är du hemma. Hur långt är det? Det kan vara olämpligt att dra den för långt. Sedan verkar det mer praktiskt med ett trefasuttag utomhus.
 
A Avemo skrev:
Fullt rimligt. Med en 16A trefaskabel är du hemma. Hur långt är det? Det kan vara olämpligt att dra den för långt. Sedan verkar det mer praktiskt med ett trefasuttag utomhus.
Tack! Det blir ca 12m. Jag får inte göra en fast installation så skarven är min enda chans. Var skulle du dra olämplighetsgränsen i meter?
 
J Joabe skrev:
Tack! Det blir ca 12m. Jag får inte göra en fast installation så skarven är min enda chans. Var skulle du dra olämplighetsgränsen i meter?

Varför får du inte göra fast installation?

Protte
 
prototypen prototypen skrev:
Varför får du inte göra fast installation?

Protte
Det är inte min fastighet. Bastun kommer alltså också vara borttagbar men det får bli en annan tråd:)
 
J Joabe skrev:
Tack! Det blir ca 12m. Jag får inte göra en fast installation så skarven är min enda chans. Var skulle du dra olämplighetsgränsen i meter?
12m klassar jag som under olämplighetsgränsen. Kör på. Kläm inte sönder sladden i dörren bara.
 
  • Gilla
Joabe
  • Laddar…
Är det en flyttbar bastu så gör en fast installation inne i bastun med ett intag på utsidan.
Nedre raden på märkskylten, är det inte för D-koppling mot 127/220V system, typ Norge?
Uppfattar att aggregatet har 220V-slingor och dessa ska i Sverige Y-kopplas.
 
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
Fotografen Fotografen skrev:
Är det en flyttbar bastu så gör en fast installation inne i bastun med ett intag på utsidan.
Nedre raden på märkskylten, är det inte för D-koppling mot 127/220V system, typ Norge?
Uppfattar att aggregatet har 220V-slingor och dessa ska i Sverige Y-kopplas.
Smart! Måste installationen av intaget göras av elektriker? Alltså att dra en ledning från aggregat till intag.
Aggregatet på bilden är inte nödvändigtvis det som ska användas. Jag skickar det kanske till Norge istället:)
 
Redigerat:
Hej igen vänner,
Jag har hittat ett litet aggregat med spec nedan. Skulle detta i teorin gå att plugga in i en vanlig hushålls-uttagsgrupp?
Och! Vad är skillnaden på kraven 1x10A och 2x10A när det kommer till säkring?
Skärmbild av specifikationer för elektriska bastuaggregat med modellnummer, effekt, storlek och säkringskrav.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
I en vanlig "hushållsuttagsgrupp" har du typiskt 10A. Det medger att du tar ut en effekt på max 2,3 kW. 2x10 innebär att du har en tvåfasgrupp och alltså två säkringar. Det har du inte i ett vanligt vägguttag. Det direkta svaret på frågan är att du kan koppla in det mindre av aggregaten i ett vanligt vägguttag. Men det finns flera problem förknippade med det.

För det första: Den passar till en bastu med en volym på 1,3 - 2,5 m³. 2,5 m³ känns för mig som en extremt liten bastu. Och jag kan inte föreställa mig hur en bastu skulle kunna vara 1,3 m³ och samtidigt ha sittplats för en person och säkerhetsavstånd till aggregatet.

För det andra: Välj skarvsladd med omsorg och känn på sladd, kontakt och uttag när det varit igång ett tag. Vanliga vägguttag tål inte 10A kontinuerligt riktigt så bra som man skulle önska. Det har blivit tydligt i och med att fler kopplar in elbilar på laddning. Har du möjlighet att använda en trefaskabel i stället så är det en alla kategorier bättre lösning.
 
Tack! Jag tänker mig isf en välisolerad kur på:
B 1,35 m
D 1,1 m
H 1,7 m

Det blir svettigt av sällskapet om inte av aggregatet ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.