Hej!

Har precis flyttat till ny villa, dess värre utan ett fast nätverk inndraget
Har börjat titta på olika kablar och förstått att cat7 är ganska vettigt för att framtids säkra nätverket lite när vissa kablar kommer att byggas in i väggar, men kommer även att behöva dra lite kabel utomhus med.

Så nu undrar jag vad alla olika beteckningar betyder och vilken typ av kabel man ska välga?
Har letat på nätet men kan inte riktigt hitta vad det är för skillnad mellan U/UTP U/FTP S/FTP F/UTP SF/UTP, kanske det fins fler beteckningar oxå.

Den längsta kabeln blir 40-45m ungefär, totalt blir det ca:80-90m kabel i hela nätverket när det är klart.
Så det skulle va riktigt roligt om nån kunde reda ut och förklara lite vad beteckningarna betyder och vad det är för skillnad, eller bara skriva och svara på vilken kabel jag ska köpa.

Tack på förhand
Robban
 
L
Själv kan jag inte motivera varför högre prestanda än "Deltaco UTP Cat6 installationskabel 305m" skulle behövas i min bostad. Det är en prisvärd oskärmad kabel som hyfsat lätt att jobba med. Att skärmning behövs i en bostad är jag verkligen frågande till? Om man drar stora kabelstammar med många kablar även nära störkällor kan det vara motiverat med FTP. Cat 7/Cat 6a drar ju upp kraven på alla aspekter (uttag, böjradier, dvs jobbigare att efterinstallera i väggar) om du ska kunna dra nytta av detta i praktiken. Man bör dock passa sig för en del billiga Cat 6 kablar då det blivit vanligt med att ledarna är av aluminium och kopparpläterade så kallade CCA, de uppfyller inte kraven fullt ut för Cat 6 i och med högre resistansvärde jämfört med en ren koppar Cat 6 i samma AWG.
 
C
K Knucklehead skrev:
Har börjat titta på olika kablar och förstått att cat7 är ganska vettigt för att framtids säkra nätverket lite när vissa kablar kommer att byggas in i väggar, men kommer även att behöva dra lite kabel utomhus med.
Majoriteten av all nyinstallation sker med Cat6 UTP vilket innebär att utbudet och prisvärdheten är överlägsen alternativen.
Cat6 klarar 10Gb Ethernet upp till 55m, vilket de flesta för närvarande uppenbarligen anser är "good enough".
Visst kan du lyxa till det med Cat7, men räkna med en helt annan kostnad och betydligt svårare att hitta det materiel du behöver. Cat7 är också generellt sett grövre än Cat6 vilket kan vara en faktor om den t.ex. skall förläggas i rör.

U/UTP, oftast kallad UTP, är oskärmad kabel = absolut vanligast, de andra beteckningarna är olika typer av skärmad kabel.
 
Tack för alla svar!
Blir cat6 UTP ist för cat7.
 
Om man köper 6a utp på 100m rulle, vilka kontakter är bra att ha i ändarna?
 
  • Gilla
MultiMan
  • Laddar…
Har det någon betydelse vilka olika kontakter man väljer? Kjell kör keystone, är dom bra?
 
Första och sista är installationskabel, då troligast massiv ledare för slitskontaktering i patchpanel och uttag
2 och 3 patchkabel med flerkardelig ledare som man sätter kontakter på.

Protte
 
Vill bara tacka igen för alla svar och vidare utvecklingen på min fråga.
Fantastisk respons på denna sida vad än man har för funderingar.
Så tack alla eldskälar som orkar dela sin tid med oss oerfarna och okunniga innom ämnet.
 
ser inte att nån påpekat det - framtidssäkra... det enda sättet att framtidssäkra är att lägga 20mm (eller grövre) vp-rör i väggarna och dra kabeln i dem. då kan man enkelt byta kabel när det behövs.

det enda man kan vara säker på är att man kommer behöva byta, anledningen till bytet behöver inte ens vara förutsägbar...
 
  • Gilla
blackarrow
  • Laddar…
Keystone är helt OK
 
traditionellt har nätverkskabel varit grå i installationer, medan anslutningskabeln oftast vit. Men jag har valt vit installationskabel till allt inklusive anslutningskabel och patchkabel som jag då kan göra i rätt längd.

Något jag störde mig på vår dock att nätverksuttag, antennuttag och eluttag fick olika nyanser av vitt.
 
Om man köper av samma fabrikat är det väl knappast nått problem att få samma nyans på dom olika "apparaterna". Men blandar man fabrikat så är det naturligtvis lite svårare.
 
  • Gilla
blackarrow
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.