Ska man gjuta i botten eller det räcker med att lägga sten? Rätt fuktig mark.
Gjuta en platta eller en ”ram”?
 
Pga det dåliga vädret i sep med stormvarningar och massvis med regn, blev det inte förns denna helgen som jag la ut massorna. Detta då SMHI, Klart.se samt Yr.no lovade mig att det inte skulle regna varken fre el lör, dock lite på sön.
Sagt och gjort fixade jag hit en minidumper som man kunde sitta på, lastade ca 1ton.
Även brorsan bokade jag in över helgen då jag behövde en riktigt kratta! Eller jag menar, någon som kratta..... :oops:

Började köra ut jordmassor på fre, dom lämnade den 16.00 och jag började väl runt 17.00. Körde på som bara den och kände mig så jäkla nöjd då det gick över förväntan snabbt och smidigt! Fick ut en hel del fram till klockan var runt 19.00, då gick fästet till hydrauliken för den självlastande skopan sönder!! :rolleyes::sweat::cry::thumbdown:
Det visade sig att dom svetsat det fästet tidigare så det var inte mitt fel att det gick sönder.
Fick tag på dom som hyrde ut den och då alla övriga dumpers var uthyrda var det enda han kunde göra att erbjuda mig en minigrävare att lasta med! Suck.... fanns ju inga alternativ så kunde inget annat än att ta emot det ”erbjudandet”.

Dagen efter kommer han med en fin minigrävare med tiltfunktion och lagom stor. Men jag har ju aldrig i mitt liv kört grävare, och skopan var ju betydligt mindre än den på minidumpern så det tog lång tid att fylla dumpern (som jag ju fortfarande kunde köra och dumpa matjorden med). Dessutom var ju planen att brorsan skulle kratta ut medans jag öste ut jorden, på så vis hade man enkelt haft koll på om man lagt ut tillräckligt mycket jord.
Nu blev det istället så att jag körde grävaren och brorsan dumpern. Vilket gjorde det hela väldigt ineffektivt! Dessutom var det ju väldigt mycket mer smidigt att använda skopan på minidumpern då man la ner skopan och grävde framåt/uppåt. Grävmaskinen gräver ju mot sig/uppåt, det gjorde du att man spred ut jordmassorna i takt med att man grävde. Säkert inga problem för någon som är duktig. Men för mig var det långtifrån smidigt....

Och som lök på laxen, regnade det som fan trots metrologernas siande om regnfritt väder!!

Så det blev att arbeta i gyttja!

Men det gick till slut ändå, även om det hade gått 5ggr snabbare att bara jobba med dumpern! Nu är all matjord utlagd och jag behöver justera lite till men det går inte nu för det är alldeles för blött....

Så det blir till att så gräsfröna väldigt sent. På fredag åker vi iväg på semester så det får bli när vi kommer hem igen. Mitten slutet på oktober! Känns sådär, men inget att göra... :confused:
 
Redigerat:
Eller ska jag vänta med att så till våren istället? Kan ju inte gro mycket i slutet av oktober början på november ändå? Kanske vill man också till våren finjustera ytan när matjorden satt sig och då krattar man ju ändå sönder dom frön som eventuellt börjat gro?
 
  • Gilla
rävlyan
  • Laddar…
F
C crazytok skrev:
Eller ska jag vänta med att så till våren istället? Kan ju inte gro mycket i slutet av oktober början på november ändå? Kanske vill man också till våren finjustera ytan när matjorden satt sig och då krattar man ju ändå sönder dom frön som eventuellt börjat gro?
Så nu och så igen till våren. Det är så lite pengar (6-700kr) i några kilo frö ändå så det är skit det samma.

Till våren står du där och velar igen om du skall så i Mars men det har regnat och det kan fortfarande bli frost och i April så kom det visst en sista snökladd innan Påsk mm.

Så nu, en del regnar bort, en del fryser sönder men det som gror och klarar sig kommer att växa även om du inte bestämt dig för när du skall så på våren. Jag tror du tjänar 4-6veckor på att så nu och då är den i sammanhanget triviala merkostnaden för fler gräsfrö inget att bry sig om.

Jag slängde ut 3 kg frö på en jordplätt i slutet av November förra året, lite bära eller brista och det tog sig förvånande nog bra med mycket fjun tidigt på våren. Och det var finlemmat, långsamväxande premiumgräs. Vill du binda jord och ha nåt som konkurrerar med ogräset så kan man ju med fördel blanda i lite havre så blir det grönt snabbare.
 
  • Gilla
crazytok
  • Laddar…
Du får ju högsta betyg för insatsen iallafall, starkt gjort att anlägga trädgård i höstgeggan :)
Jag hörde ju till dom som sa att du skulle köra på hösten, men nu skulle jag nog säga att det börjar bli sent. Om du nu inte kan så förrän i mitten på oktober så är det nog svårt att få till någon vidare matta i år. Men jag håller med om att det är lika bra att slänga ut fröna. En del kommer ruttna bort, en del kommer fåglarna ta (de är hungriga nu!), en del kommer gro och av den delen kommer ju en del klara vintern. Så kostnaden och arbetet är ju ändå relativt lite i sammanhanget och ditt gräs kommer få en tidig start. Sedan när du ser att det börjar växa är det bara att stödså till våren.
 
  • Gilla
crazytok
  • Laddar…
Och så gjorde jag....

Tog ett tag för mig att få till en jämn fin yta som jag var nöjd med. Krattade, drog med lastpall, körde finlir med en raka. Och sen om igen, och igen, och igen. Typ.... och sedan körde jag med gallervält över alltihop. Och sedan en sista runda med kratta, lastpall, raka. Till sist sådde jag, och myllade ner fröna. För att slutligen köra över allt med gallervält igen!

Så nu är det klart! Blev färdig först förra helgen, dvs 20/10. Så det blir intressant att se vad som klarar sig.... jag har köpt dubbelt så mycket frön som jag behövde från början så jag drog ut hälften nu. Och räknar med att hälla ut resten till våren!

Lite bilder:
Nyjämnad och rullad jord framför en veranda redo för grässådd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nysådd och jämnt krattad trädgårdsyta med gallervältmönster och kantsten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jämn och fin yta av nysådd gräsmatta omgiven av nylagda vita stenblock och byggmaterial i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nyjämnad och sådd trädgårdsyta med tydliga ränder efter gallervält, omgiven av byggmaterial och verktyg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nyjämnad jord för sådd intill vitt hus, gallervältad yta klar för gräsfrö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nyanlagd gräsmatta med en tom jordyta och en gallervält efter avslutad sådd och bearbetning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nyanlagd gräsmatta med jämn yta och tydliga spår av gallervält längs kanten av en stenlagd gångväg och husvägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nyligen arbetad mark framför ett hus i skymning, redo för gräsfrön.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nyjämnad gräsmatta vid skymning bredvid ett vitt hus med utebelysning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
roli och 4 till
  • Laddar…
F
C crazytok skrev:
Och så gjorde jag....

Tog ett tag för mig att få till en jämn fin yta som jag var nöjd med. Krattade, drog med lastpall, körde finlir med en raka. Och sen om igen, och igen, och igen. Typ.... och sedan körde jag med gallervält över alltihop. Och sedan en sista runda med kratta, lastpall, raka. Till sist sådde jag, och myllade ner fröna. För att slutligen köra över allt med gallervält igen!

Så nu är det klart! Blev färdig först förra helgen, dvs 20/10. Så det blir intressant att se vad som klarar sig.... jag har köpt dubbelt så mycket frön som jag behövde från början så jag drog ut hälften nu. Och räknar med att hälla ut resten till våren!

Lite bilder:
[bild]
[bild] [bild]
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
Ser ju bra ut som fan. Hur djupt har du bökat runt i jorden/lagt på ny? Du skall inte bli för besviken om du får nån liten ”sättningsgrop” efter tjälen.
 
  • Gilla
crazytok
  • Laddar…
Hade ju en grävmaskin som skalade av ytan så gott det gick. Det är mycket sprängsten på tomten, dessutom vill jag påstå att dom lagt på för högt med material på vissa ställen vilket gjorde det lite svårjobbat just där då det ibland var mycket stor sten under. Det är ju ett blandat fukthållande lager ihop med massa sten kan man säga. På vissa ställen större sten och på vissa mindre.....

Sedan är det lagt matjord, och det är allt mellan 10-30cm ungefär. Som sagt lite olika.

Detta är något jag kommer ta lärdom av och ta med mig i framtiden om man bygger nytt någon mer gång! Matjorden är så liten kostnad att jag hade hellre sett att det fanns marginal på höjden för att isf hellre lägga på ett tjockare lager!

Men nu är det som det är.... får väl se om det blir någon gräsmatta alls! :crysmile:


Sättningar blir jag extremt ledsen om jag får!! :cry::cry:
Men tyvärr räknar jag med det.... framförallt då inte gräset hinner ta sig och binda jorden.
 
F
C crazytok skrev:
Hade ju en grävmaskin som skalade av ytan så gott det gick. Det är mycket sprängsten på tomten, dessutom vill jag påstå att dom lagt på för högt med material på vissa ställen vilket gjorde det lite svårjobbat just där då det ibland var mycket stor sten under. Det är ju ett blandat fukthållande lager ihop med massa sten kan man säga. På vissa ställen större sten och på vissa mindre.....

Sedan är det lagt matjord, och det är allt mellan 10-30cm ungefär. Som sagt lite olika.

Detta är något jag kommer ta lärdom av och ta med mig i framtiden om man bygger nytt någon mer gång! Matjorden är så liten kostnad att jag hade hellre sett att det fanns marginal på höjden för att isf hellre lägga på ett tjockare lager!

Men nu är det som det är.... får väl se om det blir någon gräsmatta alls! :crysmile:


Sättningar blir jag extremt ledsen om jag får!! :cry::cry:
Men tyvärr räknar jag med det.... framförallt då inte gräset hinner ta sig och binda jorden.
Det är troligtvis begränsat till mindre sättningar skulle jag tro med tanke på de större stenarna. Ganska begränsad diameter men troligtvis lite djupare sättningar. Det är iallafall min erfarenhet av större stenar där det kanske har varit nån mindre ficka eller tveksamt packat i nån hålighet runt en sten. Sådana sättningar är relativt smärtfria att åtgärda tycket jag, man kan nästan dressa upp dom och på sin höjd stödså om ens det behövs.
 
  • Gilla
crazytok
  • Laddar…
Vad använde du för gräsfrö?
Hur har du tänkt klippa, blir det robot?
 
Det blev Skånefrö Villa Lyx efter lite efterforskning. Den ska påminna om Weibulls Extra Green fast till halva priset...

Robot e tanken!
 
  • Gilla
Peter2400
  • Laddar…
Föresten, tycker ni att jag ska gödsla med höstgödsel nu? Eller bara låta det vara och så och gödsla till våren ist?
 
BirgitS
Gödsla när det börjar växa i vår.
 
Jag skulle gödsla till våren med ett mildare gödsel och gå på ett mer kväverikt först då gräset har etablerat sig ordentligt.

Eventuella sättningar efter vintern får du ta direkt efter tjälen för då kommer dom fläckarna inte ligga långt bakom resterande gräs.
 
  • Gilla
crazytok
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.