R
A Avemo skrev:
lacknafta
Är inte bra då den är fet och inte dunstar av riktigt utan tränger in i presspanet som isolerar
 
Putsade bara hastigt på statorn med 400 papper spolade sedan av med bromsrengöring och tryckluft, rotorn fick desto mer putsade med 400 våtslip. Sedan ville elektrikern att jag skulle knacka ihop motorn med de gamla lagren så skall vi megga den i dagarna
 
Hur skulle det vara att tvätta med typ T röd? Det dunstar men borde även skölja bort skiten?
 
Kan tänka mig att det är ungefär samma som bensin och bromsrengöring för denna applikation. Fördelen med bromsrengöring är att jag kan spray bort smuts (sprayburk) samt att det lämpligt stod ett gäng av dessa hemma
 
Elektrikerns megger ville inte fungerar, men vi mätte på det som gick och han tyckte jag kunder vara lugn. Bara få hem nya lager o kasta i var hans dom (y)
 
Låter bra!

Se till att få C3 lager. De har större lagerspel och tål därför den högre driftstemperaturen i en motor.

Jag brukar köpa FAG lager. Det är så pass mycket arbete att byta lager att jag tycker det är värt att betala några euro extra för att inte behöva göra det så ofta.
 
Hoppas vi har någon elkunnig i denna tråd.
Elanslutning i dosa med felaktigt kopplade kablar; blå kabel på N och gul/grön ligger löst.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

De grova kablarna är matningen, elektrikern såg att gul/grön ligger löst i kapsling och såg N satt kopplad på utgående gul/grön och sade AJABAJA! förmodligen är blå kopplad på jord i handsken så detta måste du ordna, vilket jag lovade göra. Men väl hemma upptäcker jag att blå är kopplad på N i handsken och utgående gul/grön går som jord i motorn
Elanslutningar inuti en motor med blå, brun, svart samt gul/grön kabel synliga, felaktig koppling ifrågasätts.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Färgade kablar går in som U/S/T samt gul/grön jord på motorn.
Jag har inte pillat något på detta och undrar om detta är rätt kopplat? Tyvär finns inget schema på första dosan
 
R
Någon har använt kontaktorn som kopplngsplint och nollan som jordledare , du har inte en jordfelsbrytare då
Elgubben fixar till så det blir riktigt
 
Så ska du absolut inte ha det kopplat med jord från nolla för kontaktorn. Hur är jorden kopplad i handsken och vad är det för typ? Verkar konstigt att det blivit så när alla trådar finns för att göra det rätt.
 
Jag har svårt att se annat än att gulgrön skall ihop med gulgrön. Jag ser inte hur manöverledningarna till kontaktorn går, men det ser ut som att nollan används till detta också vilket är rätt. Terminal 6 på kontaktorn är bara använd som kopplingsplint. Det är kanske inte helt snyggt, men inget direkt fel.

Du behöver en kopplingsplint till i lådan. Den använder du för att skarva ihop ingående och utgående jord. Nollan behövs fortfarande till manövern och beroende på hur det ser ut kanske du behöver ytterligare en kopplingsplint för att skarva nollan.
 
Förstår att mina inlägg blir förvirrande då jag inte kan alla benämningar på saker, begriper inte ens vad kontakter gör där när det sitter en strömställare på direkt på motorn som enl mätningar skall fungera.
En hand håller en elektrisk kontakt nära en strömställare och motor, med synliga kablar och verktyg i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Elektrisk motor och kontaktor med synliga ledningar och anslutningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Men i handsken är det kopplat rätt, från handske går det in i kontaktor där gul/grön ej är kopplad. Plint nr 6 på kontaktorn använder man som kopplingspunkt där N från handsken blir gul/grön som jordar i motorn.
 
Den svarta knappen på lådan trycker in kontaktorn. Från utgången på kontaktorn går då dels ström till motorn och dels manöverström till kontaktorn så att den får självhållning. Kretsen för självhållning går genom kopparblecket till vänster och bryts när den röda knappen trycks in. Du får med denna koppling även en nollspänningsutlösning så att den alltid är avstängd vid spänningstillslag.

De ser på dina senare bilder ut som att jag hade fel beträffande manövern. Jag tror att det är 400V spole på kontaktorn och nollan behövs inte alls. Så om du kopplar inkommande gulgrön ihop med utgående gulgrön och låter inkommande nolla ligga löst i lådan i stället borde det bli rätt.
 
Tack @Avemo då förstår jag funktionen iaf, blir en sväng förbi elektrikern med motorn iaf så det blir rätt
 
Vart tar tiden vägen? Efter uppfyllt familjens önskan om en ny blandare till badkaret var ordnat fick jag smita ut och smälla ihop motorn. Och jisses vad den går tyst och fint!!
Stort tack till alla som har hjälp mig i denna tråden!
 
Hej har precis samma problem som TS. Haft motor under vatten i en månad. Plockat isär den och undrar hur man rengör den bäst. Ska det tvättas med bensin och sedan torkas eller bara på med nya lager och testa om den fungerar. Mvh
 
  • Demonterad motor med rost och smuts, i behov av rengöring efter att ha varit under vatten.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Rostig och smutsig elektromotor inre, med synliga koppartrådar och rotorlamellerna.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.