ok, ber tillverkaren av boden att skicka med EI30 fönster i byggsatsen.

mvh
 
R Rolle85 skrev:
Nu har jag fått respons från SBK och det börjar kännas lovande. De skriver att jag måste tillämpa EI30 på alla innerväggar så verkar brandbiten vara okej. Val av dörr och fönster måste väl följa detta. Ska man leta efter fönster och dörr som har EI30 klassning då? Märker tillverkarna ut detta?
Du hade ju inga dörrar eller fönster i berörd vägg?
 
Nej men de vill att alla väggar ska säkras nu..
 
Hur stora är fönstren då?
Du har inga fönster mot intilliggande byggnad? Det ska ju räcka att ha EI30 i närmsta väggen...
 
R Rolle85 skrev:
Nej men de vill att alla väggar ska säkras nu..
Det gäller ju bara motstående väggar, inte alla fyra väggar. Vad som är motstående kan du se i BBR 5:611 (vinklarna mm) eller se screenshot som länkades ovan direkt. Men visst, jag vet inte hur det ser ut hos dig, men det får ju till en ganska fantasifull placering av din bod och ett mycket spännande grannhus för att alla fyra väggarna ska anses vara motstående.
 
  • Gilla
Sir Duke
  • Laddar…
Såhär skriver de i sitt utlåtande:

• Kontrollplan med El 30 runt hela byggnaden.

Min tanke är bara att göra dem glada så jag får bygglov för ett tag lät de på dem som att de aldrig skulle gå igenom...
 
Kommunen vill ha in rätt papper, sätta godkänt-stämpel, och sedan släppa ärendet. De vill inte vara med när du bygger. Det är väl egenkontroll på allting efteråt? Det gäller alltså att blidka dem nu på pappersstadiet. Sedan bygger du så bra du kan utifrån det.
 
I klartext så vill de få in ett papper där du beskriver/ritat upp hur du skall bygga för att det skall klara EI30 och i kontrollplanen skall det sedan vara signerat att du byggt enligt din beskrivning/ritning.
 
J
R Rolle85 skrev:
Vi hade tänkt bygga en övernattningsbod vid vår sommarstuga. Boden vi vill bygga är markerad I blått.
Vår närmaste granne har sagt att det inte är några problem att bygga nära honom. Däremot så säger Stadsbyggnadskontoret att det inte går att göra då det finns risk för brandspridning till min granne om man inte bygger enligt brandregler då husen annars måste ligga 7m ifrån varandra om man inte bygger brandsäkert?
Hur vi än vrider och vänder på huset har vi inte 7 meter från någon annan byggnad på tomten och jag förstår inte hur folk lyckas få bygga bodar på sina tomter? =/

Jag bifogar deras utlåtande:

Min fråga är, boden vi vill bygga är en färdig byggsats som är oisolerad och som består av enbart furuvirke. Hur går man tillväga med att anlita brandkonsult och hur bygger man en sovbod brandsäker? Detta var kravet från STB för att få bygga där vi vill.
Snälla hjälp oss!

[bild]

[bild]
Hej,

Kolla tebellen i BBR 5:611 (se bild). Där står det villka brandkrav som ställs mellan komplementbyggnad och småhus.

Om det är 3 meter hamnar man i tabellen för minsta avstån 2m

Kravet som ställs på dig är alltså att någon av väggarna, förslagsvis väggen på din komplementbyggnad mot grannen, utförs i brandtekniskklass EI30 inkl dörrar, med högst 1kvm oklassad fönsterarea. (Se bild)

En trävägg uppfyller EI30 med träfasad, isolering i vägg och gipsskiva på insidan.

Lycka till!
 
  • Tabell 5:611 från BBR med krav på brandteknisk klass och skyddsavstånd mellan byggnader, inkluderar EI30 standarder.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ledsamt att okunniga handläggare på kommunen framtvingar ökade kostnader för enskilda byggherrar. Motstående väggar enligt diagrammet som tidigare redan kommenterat är dom enda som behöver klassas. Sätt heller inte två gipsskivor, det är HELT onödigt för EI30 i ditt fall. En skiva räcker gott!
 
J Jo1234 skrev:
Håller inte med. Sovboden klassas som komplementbyggnad. Se länken i inlägg nr 16 till Boverkets utmärkta kunskapsbank. Det är alltså "småhus nära komplementbyggnad" som gäller, dvs EI-30 krav.
Ni har rätt. Men gäller inte detta mellan sitt eget hus och komplementbyggnaden? Nu är det mot en granne och det är inte en komplementbyggnad till grannen.
 
B bvall skrev:
Ni har rätt. Men gäller inte detta mellan sitt eget hus och komplementbyggnaden? Nu är det mot en granne och det är inte en komplementbyggnad till grannen.
Det klassas som en komplementbyggnad.
 
Varför inte bara ställa dit en husvagn istället?
 
husvagn kräver också bygglov om den står där permanent
 
jo, jag vet, men det är knappast permanent om den står där ett par månader under ett bygge. Ett par månader brukar vara ok i de flesta kommuner.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.