Jag har en altan i dubbelgjuten betong från 40-talet. Ingen beläggning på betongen. Spännvidden är tyvärr 4 meter från hasfasaden utåt till ett stöd som är en klippa på tomten kompletterat med gjutet stöd att att ligga på. Det är bristfälligt fall så en pöl bildas där det läcker ner i kallförrådet som finns under.
Min idé är att göra ngn typ av flytspackel för att få fall. Men dessförinnan mura en stödvägg underifrån så att spännvidden minskar till 2 st spann på 2 meter.
Kommentarer? Jag vill helst inte höra "riv hela skiten och bygg nytt i trä". Riva verkar tokjobbigt och farligt. Det kan också rasa ner och skada källarväggen.
 
Varning!!
Inte helt lyckat statiskt att sätta in extra stöd!
Isf får du dragspänningar i plattans ovansida och det är den säkert inte armerad för.

Vad menar du med "dubbelgjuten betong "?
Betyder det att det finns en överbetong, dvs en tunnare pågjutning överst?
Isf skulle jag rekommendera att du river detta översta skikt och sen gör en ny pågjutning med rätt fall. Med betong! Armera gärna med nät. Tror inte flytspackel funkar så bra utomhus? (Ngn som vet?)
 
Tack för svar!
Det undre laget kanske är lite tjockare och definitivt armerat. Mellan lagrena sitter ngt typ av tjärpapp tror jag. Oklart för mig om det övre lagret är armerat också. Tanken med stödväggen under som skulle stå mitt på nuvarande spännvidden (4m) var att slippa få ett katastrofras under arbetet med ovansidan. Spännande idé att ta bort det övre lagret och ersätta med ny armerad betong, men tänk om det är det nuvarande övre lagret som tar lasten just nu. Jag ser armeringsjärnen (= rostiga "kex") på en del ställen på undersidan.
 
Bra att det finns papp, det skyddar den bärande betongen.
Se till att laga undersidan på balkongen!

Jag tänkte inte att du skulle lägga kraftig armering i det nya övre lagret, bara lite för sammanhållningen. Räcker med reveteringsnät.
 
Om detta inte är något extremt hemmabygge så är det den undre betongen som bär, tjärpappen fungerar som vattentätning och överbetongen skyddar tjärpappen och leder bort vattnet. Att bygga ett mittstöd går inte på en sådan konstruktion eftersom den armerade undre betongskivan inte är armerad för detta utan du skulle få sprickbildningar över det nya stödet.

Riv bort den övre betongkakan, lägg nytt tätskikt (kolla med Mataki eller Icopal vilken sort) och gjut en ny överbetong med rätt fall.

En sak som dock måste kontrolleras är om tidigare vattenläckage ihop med karbonatisering av betongen (minskat pH-värde) har gjort att den bärande armeringen i det undre betongskiktet har rostat sönder. Om du har omfattande rostskador kan du bli tvingad att riva allt och gjuta nytt.... Är det bara något enstaka järn som rostat kan du nog laga undersidan och förhindra fortsatta rostangrepp med nytt tätskikt.

/Ingenjören
 
Blir det inte tätt nog med ny tät(?) betong ovanpå, utan tätskikt under, som har rätt fall så att regnvatten rinner av? Om man bilar bort överbetongen inklusive tätskikt så borde väl nygjuten betong ovanpå fästa bra i den gamla men nybilade betongen. Ny betong ska väl vara vattentät? (Om än inte diffusionstät.)
 
Vanlig betong är inte vattentät! Isåfall måste du beställa vattentät betong, armera betongkakan enligt alla konstens regler och den som gjuter ska ha speciell behörighet :)

I detta fall med "bara" ett kallförråd under altanen är väl inte kraven på vattentäthet lika hårda men finessen med tätskiktet är att se till att hindra fortsatt avrostning av den bärande armeringen.

/Ingenjören
 
Tack alla som bidrar i det här "eländet".
Det lutar åt att riva bort över lagret, förutsatt att det övre lagret inte är armerat. Därefter på med tjärpapp och gjuta nytt övre lager med kraftig armering för säkerhets skull och rätt fall. Mittstöd är tydligen ute ur bilden tack vare hållfasthetskompetensen som tillförts.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.