Fredrik.e skrev:
behöver hjälp med att rangordna dom olika värmesätten med vilken som är billigast till den som är dyrast
Vad är billigt?
ska instalationen vara billig?
ska driften vara billig?
ska dessa två ihopp vara billigast, under en begränsad tidsperiod? & ska då lånekostnad räknass in eller ej?
för övrigt så är det ju rätt avgörande vad som idag finns i huset för att kunna gisa på vilket system som är billigast för dig & givetvis också var huset ligger & vad du har för mark m.m.
 
Fredrik.e skrev:
endast drift

ingen speciell tidsperiod inga andra faktorer i heller
en värmepump som går mot ett högtemp system kan kosta ända upp till 1:-/kW
& en värmepump som går mot ett lågtampsystem kan kosta ända ner till 0,2:-/kW

en pellatsbrännare i en förgammal vedpanna mot en ny pelletsanläggning, blir lika dant.

ved äldning i liten kombi panna, jämfört med veräldning i stor vedpannan med stora ackar.
& lägg sedan til om man äger skogen eler köper färdig kluvet

du måste ha all data för just din anläggning för att få rätt resultat.
 
Troligen så är värmepump med lågtemperatur system och kolektorslingor i sjövatten svårslaget
 
Åkarbrasa är billigt, men opraktiskt.
Under denna tiden på året är solvärme billigast. Mina paneler ger nu värme för ungefär 0,5 öre/kWh.
Vad sen vedeldning kostar beror synnerligen mycket på hur man har och hanterar sin ved.
Övriga alternativ är lättare att räkna på, då kostnaderna är kända eller uppskattningsbara.
 
Uppvärmning av typvilla med pellets : 14000
Samma villa med köpt kluven ved : 4000 (Investering ca 100 000 om man köper hela arbetet)
 
ylven skrev:
Uppvärmning av typvilla med pellets : 14000
Samma villa med köpt kluven ved    :  4000 (Investering ca 100 000 om man köper hela arbetet)

så det är en fast kostnad, oavsett hur stor villan är eller hur välisolerad?
 
CarMan skrev:
så det är en fast kostnad, oavsett hur stor villan är eller hur välisolerad?
Nä om de endå vore så väl.. ::)

Men en "normal villa" beräknas väl ha ett värme behov på 25000 kWh/år (vad jag förstått)
Då går det 6 ton pellets/år med en modern pelletspanna med en årsverkningsgrad på 85% o på ett ton pellets går det 4-5 m3 ved med dom bästa ved pannorna o i övrigt en bra anläggning så då är frågan vad man betalar för ved resp pellets..
Skillnaden blir inte så stor som man tror om man köper pellets på bulk ligger priset på mellan 1500-2000:-/ton beroende på var i landet man köper (billigast i norr) o ved 200-350:-/m3 vad jag sett o även här billigast i norr..
Så då blir bränsle kostnaden för pellets 9000-12000:-/år o ved 6000-10500:-/år så inte har man mycket för jobbet med veden inte + att man kanske ska betala frakten el åka o hämta hem den.. man ska även lada veden, göra upp eld, tömma aska mm varje vecka iaf med ved eldning..
En ved anläggning ligger på ca 100000 o en pellets på ca 60-80000:- beroende även här på vart i landet o billigast i norr..

Så om man jämför dessa så ska man ha egen skog o gilla att sköta den för att de ska bli billigare än pellets för man får pellets för många år om man bara ser till den billigare anläggningen.. :cool:
 
Nu vet jag inte i vilken prislista du kollar i 2an men nog får du en bra ved anläggning för 60-80 000 kr ?
 
Andreas_Hansson skrev:
Nu vet jag inte i vilken prislista du kollar i 2an men nog får du en bra ved anläggning för 60-80 000 kr ?

det beror ju på vad man har från början &m vad man behöver köpa till !!!
 
CarMan skrev:
så det är en fast kostnad, oavsett hur stor villan är eller hur välisolerad?

Nej, det är för en typvilla, jag tror de brukar specifieras som ca 100 kvm typ 70-tal. Det intressanta är ju ändå relationen mellan 4000 och 14000. Den relationen kvarstår ju även om det är ett större hus, eller ett mer välisolerat.
 
Vad som är billigast varierar med energibehov och årstid. Men om anläggningen får kosta vad som helst att installera, vara lättskött och ge så lågt pris som möjligt per kwH så består den optimalt av en riktigt stor acktank som laddas av pelletspanna när det är som kallast på vintern, solfångare när solen skiner och bergvärmepump i övrigt.

Om anläggningen inte måste vara lättskött och man gillar kroppsarbete och har gott om tid att pyssla med pannan bör pellets bytas mot ved. Är det långt ner till berggrunden kan det bli dyrt att borra och då kan jordvärme vara ett bättre alternativ än bergvärme. Har man ingen mark för jordvärme kan en luft-vatten värmepump vara rätt.

Om man tror att elpriset kommer att skena framöver, eller om man är moståndare till skitig kolkraft från Polen på vintern så skippar man värmepumpen.

Tror man att pelletspriset kommer att skena framöver kan man invänta nyare pannor som också kan elda pellets gjort av skogsavfall eller av energigröda, alternativt om det kommer bra kombinerade pellets/ved-pannor (finns inga sådana ännu). Om man inte har plats för ved/pelletsförråd, inte vill sota och skräpa ner källaren och sig själv med damm skippar man ved/pellets.

Om man är estetiskt lagd skippar man solfångaren på taket. Ser man till installationskostnaden så skippar man definitivt solfångaren såvida man inte är storförbrukare av varmvatten under sommarhalvåret.

Har man skorsten i huset väger det för pellets. Har man inte skorsten i huset väger det för bergvärme.

(För fjärrvärme är prognosen att energipriset kommer att stiga fortare än för pellets och värmepumpar.)
 
ylven skrev:
Nej, det är för en typvilla, jag tror de brukar specifieras som ca 100 kvm typ 70-tal. Det intressanta är ju ändå relationen mellan 4000 och 14000. Den relationen kvarstår ju även om det är ett större hus, eller ett mer välisolerat.

det var just dety jag mana, man kan inte svara med ett exakt ris, möjligen pris/kW.
men hela grejan är dn att det varierar så kraftigt, beroende på flera faktorer, så hala tråden är meningslös!

den kommar bara att vara missvisande för dom som skummarigenom den o inte förstår att man inte kan rangordna
 
Finns en färsk rapport på energimyndighetan att läsa (www.stem.se).
”Uppvärmning i Sverige 2006 – en analys av priser, konkurrens och miljö”.

mycket nöje ;)
 
Andreas_Hansson skrev:
Nu vet jag inte i vilken prislista du kollar i 2an men nog får du en bra ved anläggning för 60-80 000 kr ?
Installerat o klart med en bra panna t.ex solo innova/calmar, acktank o övrig kringutrustning så drar de iväg fort.. Sen så verkar det många ggr va åt h-vete med installations kostnaden nästan så man tror att rörisen ska bosätta sej hos en..
 
Jag installerade vedpanna för ett halvår sedan. Den installationen gick kvickt, men med alla delar och arbete gick den ändå på strax över 100000.

Jag vill för övrigt framföra min åsikt om att Tomtebos sammanfattning ovan är en av de vettigaste jag har sett på länge.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.